علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

صدا دادن لنز دوربین عکاسی یکی از چالش های همیشگی عکاسان می باشد که معمولا افراد زیادی با آن سر و کار دارند. برای اینکه در زمان فیلمبرداری یا عکاسی، صدای لنز دوربین مانع فعالیت شما نباشد، نیاز است تا اقداماتی را انجام دهید که در ادامه ذکر شده است. با نمایندگی نیکون به خواندن علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی در ادامه مقاله بپردازید.

دلایل صدا دادن لنز دوربین عکاسی

  1. مشکل در باز و بسته شدن
  2. افتادن لنز 
  3. مشکل باتری
  4. کثیف بودن لنز
  5. فشار دادن لنز

عاملی که باید در زملن صدا دادن لنز دوربین عکاسی نیکون، در نظر داشته باشید، این است که اگر دوربین شما به خاطر دلایل فوق دچار مشکل شود و در همان وضعیت نیز لنز را باز و بسته نمایید، برخی مواقع باعث آسیب رساندن به بخش های مختلف خواهد شد.  در این موارد ممکن است، چرخ دنده های سالم نیز آسیب ببینند.

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسیدلیل اول

دوربین عکاسی شما اگر نمیتواند به راحتی باز یا بسته شود، باعث به وجود آمدن صداهای ناهنجار زیادی می شود. عوامل عدم باز و بسته شدن نیز می توانند متنوع باشند. به طور مثال برخی مواقع چون لنز ها تحت فشار قرار می گیرند و اجسام خارجی زیادی بر روی آنها می مانند، نمی توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

در برخی موارد نیز لنز ها ضربه می بینند. همین دلیل باعث می گردد تا آنها نتوانند به خوبی باز یا بسته شوند. از همین رو توصیه می شود تا در این موارد حتما لنز ها را به تعمیرگاه های مجاز منتقل نمایید تا تعمیر شوند. عموما تعمیرکارها در این مواقع با تعمیر نمودن چرخ دنده ها مشکل را برطرف می نمایند.

حالت‌های عکاسی در دوربین نیکون
این مقاله را بخوانید

دلیل دوم

در برخی موارد مشاهده می شود که لنز به هر دلیلی از بخش جلویی به زمین می افتد. در این صورت فیلتر UV، چرخ دنده ها و بایونت در معرض فشار قرار می گیرند. همین مورد نیز موجب می شود تا به صفحه اصلی و پنل آسیب جدی وارد شود. لذا در این حالت صدای عجیب از لنز تولید می شود. البته در برخی موارد مشاهده شده است که این مورد به MAIN اصلی دستگاه نیز آسیب وارد می کند.

در این صورت هم توصیه می گردد تا به محض صدمه دیدن لنز، حتما آن را به تعمیرگاه های معتبر ارائه دهید.

دلیل سوم

به غیر از مواردی که در بالا بیان کردیم، برخی مشکل در باتری نیز می تواند باعث صدا دادن لنز دوربین عکاسی شود. در این موارد عکاس می تواند ابتدا باتری دوربین خود را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. برای تست باتری خود می توانید آن را در وضعیت SHOOTING/RECORDING قرار دهید. سپس باتری را خاموش نمایید. پس از چند دقیقه مجدد باتری را وصل کرده و عملکرد لنز ها را بررسی نمایید. اگر مشکل برطرف شد، ضعیف بودن باتری و عملکرد نادرست آن می تواند مشکل ساز شود.

دلیل چهارم

در بعضی از موارد که دمنده در اختیار ندارید، می توانید از هوای فشرده استفاده نمایید. در این شرایط هوا را به اطراف لنز ها بدمید و اجازه دهید تا ذرات کوچک خارج شوند. سپس دوربین خود را روشن کنید و لنز ها را باز نمایید، در این وضعیت می توانید عملکرد آن را بررسی نمایید. برای مواردی که لنز دچار مشکل سخت افزاری نشده باشد، این راه کار می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

بهبود عکاسی از محصولات
این مقاله را بخوانید

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسیدلیل پنجم

اگر با هیچ کدارم از روش های بالا مشکل برطرف نشد، می توانید این راه کار را نیز امتحان نمایید. این عامل  اغلب برای دوربین های نیکون پیشنهاد می شود. برای این مورد ابتدا دوربین خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس لنز خود را بررسی نمایید تا کج نباشد.

برخی مواقع چون لنز کج می شود، صداهای عجیبی نیز تولید می نماید. اگر مشاهده کردید که لنز دوربین شما کج شده است، اول آن را روی سطح نرمی قرار دهید، و کم کم به لنز فشار وارد نمایید. سعی کنید تا لنز در مرکز دوربین قرار بگیرد. دقت داشته باشید که در این روش فشار دست شما باید بسیار کم و ملایم باشد. پس از هر بار فشار، محل قرارگیری لنز را بررسی نمایید تا درست در وسط دوربین باشد و از مسیر خود منحرف نشده باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی