گین صدا (gain) چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟

امروز با نیکون درباره ی اینکه گین صدا (gain) چیست؟ قرار است برسی کنیم. گین به زبان ساده قطعه‌ای سخت‌افزار یا نرم‌افزار است که میزان بلندی صدا را قبل از عبور از مدار کنترل می‌کند. این در حالی است که ولوم یک پیچ است که میزان بلندی صدا را پس از عبور از وسایل الکترونیکی کنترل می‌کند.

خیلی‌ها هستند که گین (Gain) و ولوم (Volume) را گاها با هم اشتباه می‌گیرند. درحالی گین و ولوم مفهوم مشابهی دارند، اما مثل دو روی سکه متفاوت‌اند. گین به قدرت صدای ورودی و ولوم به قدرت صدای خروجی می‌گویند. پس هم می‌توانیم صدای سیگنال‌های ورودی را با گین کنترل کنیم و هم صدای خروجی را با وولوم؛ یعنی اگر صدای گین ورودی را مقداری کم کنیم تا در میکس و مستر پردازش‌هایی روی آن انجام دهیم، باز هم در پایان می‌توانیم خروجی آن را با وولوم بالا بیاوریم.

گین صدا (gain) چیست؟گین استیج چیست و چه معنایی دارد؟

در روز هنگامی که سیستم نیست دیجیتالی, همه چیز ساخته شده و فرآوری شده در جهان آنالوگ وجود دارد میکروفن کمپرسور کنسول ها و سیستم عامل که همه فرار در برق و ولتاژ. همه ما می دانیم که برای ایجاد یک آهنگ آماده ثبت شود ، شما باید آن را در طول سفارشی. درست است که روند ایجاد یک آهنگ از ابتدا تا انتها باید مورد مطالعه قرار گیرد. به خصوص از آنجا که هیچ کامپیوتر در آن زمان وجود دارد.

هنرمندان ، به یک آهنگ گذشته باید در هر مرحله باشد ، خروجی صدا را بررسی خواهد کرد تا به حال به… به عنوان مثال ، پس از ضبط ، صدا وارد کمپرسور شده بود… وجود دارد مجموعه ای بود ، پس از آن خروجی بررسی می شود اگر صدا درست در مرحله بعد بود (به عنوان مثال EQ) بود. اگر در یکی از مراحل صدا به خوبی تنظیم نشده بود ، ممکن بود به یک صدای بد در این آهنگ. خطوط به دست آوردن بنابراین باید در هر مرحله از پردازش صدا بررسی می شود.

کاربرد و مزایای کیج دوربین
این مقاله را بخوانید

اگر صدای لاین‌ها خیلی آرام باشد، صدای نویز فلور در آهنگ، ایجاد می‌‌شود. از طرفی اگر صدا خیلی بلند باشد، ممکن است کلیپ شود.

تأثیر گین بر صدا

برای بررسی تأثیر گین بر صدا، از یک مثال استفاده می‌کنیم. احتمالاً شما نیز با تقویت‌کننده‌های میکروفون، مبدل آنالوگ به دیجیتال و تقویت‌کننده‌های گیتار آشنا هستید. تمام این موارد مسیرهای دریافت سیگنال ورودی ساده‌ای دارند، اما هریک سناریوهای خروجی صدای متفاوتی دارند. برای درک بهتر مفهوم گین صدا، خروجی صدا را سه دستگاه بررسی میکنیم.

گین صدا (gain) چیست؟تقویت کننده میکروفون

هر تازه وارد که میکروفون خود را برای اولین بار متصل است با سر و صدای کم شگفت زده کرد. اما این یک نگرانی نیست زیرا می توان آن را مورد استفاده برای گین‌ها سطح صدای خروجی را تنظیم کرد, اما چگونه می شود؟

میکروفون‌ها معمولاً صدا را در سطح بسیار آرامی ضبط می‌کنند که به آن mic level گفته می‌شود. زمانی که صداهای ضبط شده در این سطح را گوش می‌دهید، متوجه خواهید شد که دامنه زیادی ندارند. البته این موضوع به نحوه ساخت میکروفون‌ها و میزان حساسیت آن‌ها بستگی دارد. ازاین‌رو هر میکروفونی باتوجه‌به این ویژگی‌ها در ضبط جزئیات صوتی، عملکرد متفاوتی دارد.

بنابراین برای این که صدای بلندتری داشته باشید، باید صدا در سیگنال ورودی میکروفون افزایش یابد که با تقویت‌کننده‌ها انجام می‌شود. درواقع هر سیگنال صوتی یک طبقه نویز دارد؛ زمانی صدا واقعی به نظر می‌رسد که بسیار بلندتر از سطح نویز باشد. بهترین تقویت‌کننده‌ها حدود ۶۰ دسی‌بل گین را ایجاد می‌کنند.

خلاصه

اگر به‌ تازگی به دنیای صداها وارد شده‌اید، احتمالاً در مورد گین و تفاوت آن با ولوم کنجکاو هستید. ما در این مقاله توضیح ساده‌ای برای هرکدام ارائه دادیم و در ادامه مثال‌هایی زدیم که مفهوم گین را برای شما آشکار کند. امیدواریم باتوجه‌به این مطالب پاسخی برای سؤال گین صدا چیست، پیدا کرده باشید.

بهترین میکروفن ها برای تولید محتوا
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی