چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟
چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟ بسیاری از مردم کار بسیار خوبی در استودیو چراغ استودیو و هیچ مشکلی وجود ندارد اما زمانی که من صحبت در مورد نورسنجی در خارج از کارگاه و ترکیب نور روز با فلش رو به افزایش این نسخه ها کار برای آنها سخت تر می شود. در مقابل ، بسیاری از بهترین عکاسان چشم انداز است که به خوبی در روشنایی در فضای باز آشنا هستند و تکنیک های روشنایی فلش خارجی تا به حال هرگز یا درستی با فلش کار نمی کند.
بسیاری از افرادی که در این کارگاه با خورشید از یک استودیو به خوبی کار می کنند و نمی شود هر گونه مشکلات, اما زمانی که من صحبت در مورد نورسنجی در خارج از کارگاه و نور روز همراه با فلش آن اتفاق می افتد برای آنها دشوار است. در مقابل بسیاری از بهترین عکاسان چشم انداز که به خوبی در روشنایی آشنا می شوید و تکنیک های روشنایی خارجی فلش به حال هرگز و یا به درستی با فلش کار نمی کند.
عکاسی پرتره در فضای باز
در این موقعیت نیز ؛ دوربین را در مود تنظیمات دستی قرار دهید . نورسنجی را بر اساس نور موجود در محیط انجام دهید .
فلاش دوربین را در مود تنظیمات TTL قرار دهید . حالت جبران نوردهی فلاش را در وضعیت -۱٫۳ EV قرار دهید . ایده اصلی در اینجا آن است که نور فلاش به عنوان منبع نور مکمل عمل کند زیرا قصد داریم تا تنها سایه های ایجاد شده و ناشی از تابش نور خورشید را پر کنیم .
در هر دو مثال فوق ؛ تنظیمات دوربین بر اساس خوانش و نورسنجی به دست آمده از نور موجود در محیط ؛انجام می شود . مقدار صحیح نوردهی به دوربین به همراه مقدار مناسب نور فلاش ؛ یک حالت متوازن و نور طبیعی برای تصویر به وجود می آورد
ترکیب نور روز با فلش
در ابتدا ، ما باید حساسیت دوربین را تا حد امکان کاهش دهیم و سپس به ترکیب نور روز با فلش بپردازیم . هنگام کار با نور روز ، هیچ دلیلی برای استفاده از حساسیت بالا وجود ندارد. معمولا دوربینها دارای حساسیت آغازین ISO 100 هستند. اما بعضی از آنها هم هستند که با حساسیتهای پایینتری مانند ISO 50 یا ISO 60 هم کار میکنند. هیچ تفاوتی ندارد پایینترین چقدر است. هر مقداری بود همان را انتخاب میکنیم.
سرعت معمول برای یک آسمان نسبتاً روشن بین ۱/۳۰ تا ۱/۲۰۰ ثانیه است. انتخاب این مقدار بستگی به مقدار نور خورشید دارد. در واقع برای ساعات اولیه صبح معمولاً سرعت ۱/۳۰ کافی است و هر چقدر که به ساعات ظهر نزدیکتر میشوید سرعت هم افزایش مییابد.
همچنین اینو به یاد داشته باشید که هرچقدر از سرعتهای پایینتر استفاده کنید، احتمال محو شدگی بیشتر میشود. یعنی مثلاً با سرعت ۱/۳۰ ثانیه، سوژه باید اصلاً حرکتی نکند و حتی تکان دادن دستها نیز میتواند باعث محو شدن آن بشود. در نتیجه این سرعت برای سوژههایی که قدم میزنند یا دست و موهایشان را تکان میدهند بسیار کم است.
سرعت شاتر در ترکیب نور
چرا ما نباید سرعت شاتر تا ۱/۲۰۰ ثانیه در ترکیب نور روز با فلش را انتخاب کنید ؟
اغلت ، سرعت بالاتر ، آسمان تیره تر می شود و زیبا تر رنگ از عکس ها پیدا می شود. ولی مشکل اینجاست که اغلب فلاشها (فلاشهایی که از سرعتهای شاتر بالا یا High Speed پشتیبانی نمیکنند) نمیتوانند با سرعت بالاتر از ۱/۲۰۰ عکس بگیرند.
اگرچه این سرعت برای همه دوربینها یکسان نیست و برخی از دوربینها دارای سرعت سینک (حداکثر سرعت شاتر برای عکاسی با فلاش) بالاتری هستند،اما این سرعت برای اکثر دوربین ها حداکثر تا ۱/۲۰۰ ثانیه می شود
پس از تنظیم هر دو ، که معمولا توسط یک مقدار مشخصی ، ما رسیدن به تنظیم دیافراگم. در اینجا همه چیز به نور محیط و موضوع بسته است. شما باید به آرامی باز کردن دیافراگم تا زمانی که شما رسیدن به مقدار مناسب از قرار گرفتن در معرض. یکی از راه های خوب برای پیدا کردن سریع دیافراگم در چنین شرایطی ، قرار دادن دوربین در وضعیت اولویت شاتر است.
حالت S در دوربین
این حالت در اغلب دوربینها با وضعیت S شناخته میشود و در دوربینهای کانن هم نام آن Tv است. وقتی دوربین را روی این حالت قرار میدهید، سرعت شاتر را خودتان انتخاب میکنید و دوربین براساس حساسیت ISO و سرعت شاتر، دیافراگم مناسب برای نوردهی صحیح را برایتان انتخاب میکند. میتوانید دوربین را روی این حالت قرار داده و یکبار عکس بگیرید و ببینید چه دیافراگمی برای آن عکس انتخاب شده است. بعد دوباره دوربین را از روی حالت تقدم شاتر بیرون آورده و روی حالت M یا دستی قرار دهید.
همچنین اینو به یاد داشته باشید که برای این کار باید فلاش را خاموش نگه دارید تا نورسنجی براساس کل صحنه انجام شود. احتمالاً سوژه در پس زمینه آبی آسمان، سیاه یا سیلوئت خواهد شد. باید رنگ آسمان و فضای اطراف درست در بیاید. حتی بعضی از عکاسان، کمی نور عکس را تیرهتر هم میکنند تا رنگ آسمان کاملاً آبی تیره شود.
حالا نورسنجی محیط را تمام کردهایم و رنگ آسمان و محیط کامل شده است. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که برای تنظیم رنگ و نور محیط فقط باید با سرعت شاتر کار کنید. اگر آسمان روشن است سرعت را از ۱/۱۰۰ به ۱/۱۲۵ یا ۱/۲۰۰ برسانید.
خلاصه
۱-ابتدا تنظیمات ISO و سرعت شاتر را براساس نور محیط به دست آورید
۲-نور فلاش را به صحنه اضافه کنید
۳-نور فلاش را براساس تنظیمات قبلی دوربین کم یا زیاد کنید
۴-اگر با کم یا زیاد کردن نور فلاش نمی توانید به نور مطلوب برسید، کمی با دیافراگم کار کنید
۵-اگر هنوز این ترکیب صحیح نیست، به مرحله نخست برگردید و دوباره شروع کنید
هیچ چیز مانند تمرین، این روش را برایتان ساده نخواهد کرد. مطمئنا وقتی با سوژه واقعی مانند عکاسی از عروس و داماد روبرو هستید تمرین چنین روش هایی که مراحل پی درپی دارد ساده نیست و ممکن است استرس و عدم تمرکز باعث شود تا به نتیجه دلخواه نرسید. اما می توانید این کار را بارها و بارها، ترکیب نور روز با فلاش را روی سوژه هایی مانند دوستان و نزدیکانتان آزمایش کنید تا سرعت عملتان بالاتر برود و بعدا در حین کار به راحتی بتوانید آن ها را تکرار کنید.