پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟ Flare پدیده ایست که احتمال دارد برای تعدادی از عکاسان پدیده ای جذاب و برای تعدادی دیگر ناخوشایند باشد؛ در این مطلب از نمایندگی نیکون می خواهیم با بیان نکته تعریف ها پاسخ سوال شما را در روش ایجاد این قابلیت برای ثبت عکس های جذاب‌تر هنگام عکاسی را بررسی کنیم.

علت رخ دادن پدیده Lens Flare در لنز‌ها، پخش نور بسیار روشنی مثل نور خورشید است. این پدیده در لنز‌هایی با سیستم پیچیده‌تر و تعداد عدسی زیاد (مثلا لنز زوم)، بهتر دیده می شود.کسی که رو به خورشید تصویربرداری کند، به طوری با پدیده Lens Flare رو به رو می شود. وقتی دوربین به طرف خورشید یا منبع نوری مثل چراغ قوه قرار گیرد، این پدیده اتفاق می افتد.در مواقعی این پدیده ناخوشایند می شود که می‌توانید با حقه‌هایی آن را از عکس حذف کنید؛ ولی در این مقاله از این پدیده برای ثبت تصاویر بهره خواهیم برد.

کاهش لنز فلر با هود لنز

یک هود لنز خوب تقریبا می‌تواند لنز فلر ناشی از نور خارج از زاویه دید را حذف کند. فقط باید اطمینان حاصل کنید که این هود دارای سطح داخلی کاملا بدون انعکاس است. اگرچه استفاده از هود لنز ممکن است یک راه حل ساده و نسبتا خوب به نظر برسد، اما در واقع نمی‌تواند مانع ورود تمام نورهای سرگردان خارج از زاویه شود.

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

این مشکل به ویژه هنگامی دشواری به وجود می اورد که می‌خواهید از یک لنز واید یا اولترا واید استفاده کنید. به این صورت هود لنز زاویه دید را محدود خواهد کرد، در حالی که شما برای بدست آوردن زاویه دید گسترده‌تر و وسیع تر از لنز واید استفاده کردید.

میکروفون شات گان و گان چیست و چه کاربردی دارد؟
این مقاله را بخوانید

رو به خورشید عکس بگیرید

اصلی‌ترین نکته برای ایجاد Lens Flare در عکس، قرار گرفتن خورشید رو به لنز دوربین است؛ و نکته مهمی که لازم است به خاطر بسپارید، استفاده از حالت نورسنجی نقطه‌ای (Spot Metering) روی سوژه است تا روشنایی سوژه به درستی تنظیم شود. دلیل استفاده از نورسنجی نقطه‌ای این است که از «عکس ضد‌نور (Silhouette)» جلوگیری شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که تنظیمات دوربین را روی حالت دستی (Manual) قرار دهید و تنظیم نور به صورت دستی انجام شود.

همان گونه در تصویر مشاهده می کنید، نور خورشید با عبور از لنز، شعله‌های نور زیبایی را در تصویر ایجاد می‌کند.

از فلش استفاده کنید

عکس زیر در واقع برای شبیه‌سازی منبع نوری که وجود ندارد، از فلش به عنوان منبع نور استفاده‌‌ می‌کند. همان‌گونه که می‌بینید، Lens Flare ایجاد شده، بسیار شبیه زمانی است که منبع نوری مانند خورشید وجود دارد؛ ولی شدت این پدیده به دلیل قوی نبودن نور و همچنین خارج بودن آن از فریم، مانند تصویر قبل زیاد نیست.

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟دیافراگم

اگر دقت کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که پدیده‌ی Lens Flare در واقع به شکل تیغه‌های دیافراگم لنز شبیه است.هر چه کیفیت‌تر لنز بهتر باشد (به طور معمول لنز‌های گران‌تر)، شعله‌های نور تشکیل شده نرم‌تر خواهند‌بود؛ ولی صرف‌نظر از این موضوع، اگر دهانه دیافراگم را تا حداکثر مقدار ممکن باز کنید (پایین‌ترین F)، پدیده‌ی Lens Flare ایجاد شده، نرم و گرد خواهد بود؛ چون تیغه‌های دیافراگم ورود نور را مسدود نمی‌کنند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی