نکات عکاسی Long Exposure

نکات عکاسی Long Exposure

نکات عکاسی Long Exposure

در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد داریم درباره ی نکات عکاسی Long Exposure که به شما کمک میکند صجبت کنیم پس در ادامه با ماهمراه باشید. ما سعی می‌کنیم کاربردی‌ترین نکات این تجربه‌ی هیجان انگیز را با شما در میان بگذاریم تا آموزش عکاسی اکسپوژر را برایتان کامل و حرفه‌ای ‌کنیم. این نکات از تجربیات عکاسان حرفه‌ای این بخش جمع آوری شده‌اند و قابل اعتماد هستند.

اگر از دوربین‌های DSLR نیکون استفاده می‌کنید، در طول عکاسی اکسپوز، منظره یاب‌ را بپوشانید تا نور اضافی به لنز برخورد نکند.  به علاوه فراموش نکنید حرکت آینه را در این دوربین‌ها قفل کنید، تا باعث لرزش اضافی نشود.

مرحله‌ی پسا عکس!

برای ذخیره‌ی عکس‌ها به سراغ فرمت RAW بروید تا بعداً بتوانید آنها را به سادگی ادیت بزنید.

نکات عکاسی Long Exposure

عکاسی اکسپوژر با موبایل

شما قادر خواهید بود تا به سادگی عکاسی لانگ اکسپوژر را با موبایل هم تجربه کنید. اکثر گوشی‌های امروزی در برنامه پیش فرض دوربین خودشان گزینه لانگ اکسپوژر را دارند و تنها کافی است گوشی را در زاویه مناسبی تنظیم کنید و دکمه شاتر را بزنید. اگر هم گوشی شما چنین گزینه‌ای نداشت، می‌توانید از برنامه‌های قابل نصب به ویژه عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید.

بهترین زمان برای عکاسی با نور‌دهی بالا

اگر هنوز این نوع عکاسی به طور کامل یاد نگرفته اید، غروب‌ها یا اوایل صبح را انتخاب کنید. این زمان ها نور‌ شدید و شارپ خورشید را ندارند و نور‌های اضافی در آنها محدود است.

در روز‌ هم می‌توانیم عکاسی اکسپوژر انجام دهیم؟

بله! چرا که نه؟! البته باید تلاش کنید تا جایی که می‌شود از خورشید عزیز فاصله بگیرید. چرا که وفت هایی که سرعت شاتر پایین است، احتمال دارد تا  نور زیادی به لنز بخورد و عکس‌ها خراب شوند یا حتی دوربین‌تان آتش بگیرد.

نکاتی برای گرفتن عکس های واضح تر
این مقاله را بخوانید

چرا عکس‌های اکسپوژر سفید می‌شوند؟

احتمالاً نیاز به صبوری و آزمون و خطای بیشتری در مقادیر مثلث نوردهی خود دارید. توصیه می‌کنیم سرعت شاتر را کاهش دهید، دیافراگم بسته‌تری انتخاب کنید و ایزو را در محدوده‌ی کمتری تنظیم کنید.

با تکنیک لانگ اکسپوژر می‌توانیم از چه چیز‌هایی عکس بگیریم؟

تقریباً هر جنبنده‌ای بر روی زمین و هوا! البته بیشتر تجربه‌های این تکنیک در عکاسی از سوژه‌های زیر است: مناظر شهری، آب‌های روان، مه‌های غلیظ، آبشار‌ها و آب‌های خروشان، ابر‌ها، زندگی خیابانی، سوژه‌های خیابانی و…

نکات عکاسی Long Exposure

چرا عکس‌های اکسپوژر سفید می‌شوند؟

ممکن است که نیاز به صبوری و آزمون و خطای بیشتری در مقادیر مثلث نوردهی خود دارید. پیشنهاد می‌کنیم سرعت شاتر را کاهش دهید، دیافراگم بسته‌ تری انتخاب کنید و ایزو را در محدوده‌ی کمتری تنظیم کنید.

فوکوس، تمرکز

هنگامی که قصد دارید عکسی با نور‌دهی بالا ثبت کنید، در بیشتر موارد نمی‌توانید به‌ سراغ حالت آتوفوکوس برود، چرا که کادر شما بیش از حد تاریک است و حسگر‌های دوربین این توانایی را ندارند. پس بهتر است به صورت دستی فوکوس عکس خود را تنظیم کنید. برای این کار نیاز دارد تا حلقه‌ی فوکوس لنز را با دست بچرخانید تا تصویر روی نقطه‌ی مد نظرتان تمرکز کند.

ترکیب‌ بندی ساختمان یک عکس است. به خاطر داشته باشید نمی‌توانید با جلوه‌‌هایی که نوردهی و بازی با رنگ و نور به عکس شما می‌دهد، ضعف ترکیب‌ بندی را جبران کنید.

 نسبت به نور دقت کنید.

چه برای عکاسی در طول روز ، و چه برای عکاسی در تایم های شب ، حواستان به وضعیت تابش نور باشید .این سوال ها را از خود بپرسید : آیا نور آمبیانس وجود دارد ؟ برای عکاسی در طول شب ، به چه میزان نور نیاز خواهد بود ؟ از چه منبع نور مصنوعی می توان استفاده نمود ؟ مطرح نمودن این سوالات و پرسش هایی از این دست باعث خواهد شد تا همه ی جوانب مورد نیاز به نور ، مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

قانون یک سوم در عکاسی
این مقاله را بخوانید

اشتباهات رایج در عکاسی Long Exposure

  • سیستم کاهش ویبره‌ی دوربین نباید در زمان این نوع عکاسی روشن باشد.
  •  حرکت آینه در دوربین‌های DSLR نیکون باید در حالت قفل باشد که حرکتش ویبره‌ای ایجاد نکند.
  • استفاده از فیلتر‌های ND ارزان قیمت، سبب می‌شود تا کیفیت نهایی کار شما پایین بیاید.
  • نباید اندازه‌ی دیافراگم روی اعداد بالا قرار دهیم، به جای آن می‌توانیم از کم‌ کردن ISO استفاده کنید.
  • وزش باد را دست کم نگیرید.
  •  منظره یاب و فاصله‌ بین هر فیلتر را باید به طور کامل پوشیده باشد تا نویز‌های عکس پایین‌ بیاید.
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی