نکته های کاربردی در برش عکس ها

نکته های کاربردی در برش عکس ها

نکته های کاربردی در برش عکس ها

بکارگیری روش صحیح در هنگام برش تصاویر می تواند با حداقل کاهش کیفیت، تاثیر چشمگیری در نحوه نمایش آنها داشته باشد.اگر میخواهید عکس هایتان را جذاب تر کنید با نمایندگی نیکون همراه باشید تا نکته های کاربردی در برش عکس ها را در این مقاله برسی کنیم.

Crop

برش عکس (Crop) به علت های مختلفی همچون حذف بخشی از تصویر، اصلاح ترکیب بندی و یا مقاصد دیگری انجام می پذیرد. هیچ قانون سریع و مشخصی برای نحوه انجام برش وجود ندارد ولی با بکار بردن بعضی دستورالعمل ها و نکات کاربردی می توان کیفیت نتایج حاصل از برش را افزایش داد.
در عکاسی دیجیتال ابزارهای زیادی برای عمل برش (کراپ) در اختیار شما قرار دارد و با استفاده از برنامه های نرم افزاری ویرایش تصاویر همچون فوتوشاپ و لایت‌روم می توانید آن را به سادگی و با کنترل بالایی انجام دهید.

کاربردهای برش تصاویر

  • نکته های کاربردی در برش عکس هاحذف اجزای غیرلازم تصویر

گاهی در تصویر شما عنصر هایی وجود دارد که برای داستان عکس نیاز نیست و یا حتی موجب حواس پرتی بیننده از موضوع مورد نظر می گردد. این مشکل به طور شایع در زمان عکاسی رخ می دهد. گاهی از طریق برش و با حذف این عناصر مزاحم می توانید سوژه را در مرکز توجه بیننده قرار دهید.
همیشه به نواحی پس‌زمینه و همچنین حاشیه کادر تصویر توجه کنید به ویژه در بخش هایی از تصویر که از سوژه دورتر است. اگر عنصر اضافه ای وجود دارد که تصویر را تحت تاثیر قرار داده است و در هنگام ثبت عکس متوجه آن نبوده اید، ممکن است بتوانید با یک برش مناسب آن را برطرف نمایید.

  • کادربندی مجدد تصویر

تغییر کادربندی تصویر اولیه می تواند تاثیر جزئی آن را تغییر دهد و حس جدیدی را به مخاطب منتقل نماید. در مواردی احتمال دارد با برش تصویر، بتوان کادر بهتری از تصویر اولیه ایجاد نمود.
یکی از شایع ترین برش ها، تبدیل کردن یک عکس افقی (قطع منظره) به یک عکس عمودی (قطع پرتره) و یا برعکس است. انجام این نوع برش ساده بوده و تنها لازم است که یک مستطیل در داخل تصویر اولیه مشخص کنید و سپس برش را انجام دهید. البته بهتر است ابعاد مستطیل شما در اندازه های استاندارد باشد.

  • چرخش تصویر به یک سمت

در بعضی از عکس ها که خط افق به صورت مایل ثبت شده است، حس ناخوشایندی در دید مخاطب ایجاد می‌گردد. در این مواقع می توان با انجام برش و مختصری چرخش تصویر که بطور همزمان انجام می گیرد، سطح افق را تراز کرده و تعادل بصری آن را افزایش داد.
همچنین ممکن است در برخی تصاویر مثل تصویر ساختمان های بلند، راستای خطوط موجود در تصویر با محور عمودی موازی نباشد. در این موارد می توان همزمان با انجام برش، با چرخش تصویر راستای مورد نظر را اصلاح نمود.

  • قاب خود را ثابت نگه‌ دارید.

تصویر بزرگی را که می‌خواهید بسازید در ذهن خود مجسم کنید. عکس‌هایی که در یک طرح استفاده می‌شوند، چون در مجاورت هم قرار می‌گیرند، باید از ساختار هماهنگی بهره ببرند.زمانی که یک سری از عکس‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، آن‌ها را مثل یک سالنامه در نظر بگیرید تا یک کتاب داستان مصور داشته باشید.

ثبت عکس های انتزاعی
این مقاله را بخوانید

نکته: وقتی در حال کراپ یک مجموعه عکس هستید، سعی کنید جریان یکسانی را در کار خود دنبال کنید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی