نشت نور در عکاسی

نشت نور در عکاسی

نشت نور در عکاسی

در شرایطی که پیش از این تجربه عکاسی با نوردهی طولانی را داشته باشید ممکن است که دیده باشید که نشت نور را در عکس‌های خودتان ایجاد شده باشد.نمایندگی نیکون قرار است اطلاعات  و نکاتی در رابطه با نشت نور در عکاسی برای شما به اشتراک بگذارد.

دوربین شما یک دستگاه بسته است که نور فقط باید از یک طرف آن وارد شود. یعنی نور فقط باید از سمت لنز به سنسور دوربین برسد. نور نیز فقط زمانی از این قسمت به دوربین وارد می‌شود که شما کلید آزادسازی شاتر را فشار می‌دهید. در شرایط معمول دوربین شما اجازه ورود نور از جاهای دیگر را نمی‌دهد اما در صورتی که دوربین شما از کیفیت لازم برخوردار نباشد ممکن است از یک قسمت دیگر هم نور به آن وارد شود. این قسمت منظره‌یاب دوربین است.

نشت نور در عکاسیمنظره یاب را بپوشانید

منظره یاب متداول ترین منبع نشت نور در عکس ها با نوردهی طولانی است. این حالت به ویژه در مواردی استفاده می شود که از فیلترهای چگالی خنثی برای دستیابی به نوردهی طولانی در طول روز استفاده می کنید یا وقتی منبع روشنایی در پشت خود دارید.

به این خاطر که نوری که از سمت منظره یاب وارد می شود بسیار روشن تر از آن است که از طریق لنز وارد می شود. اغلب به طور عادی ، زمانی که از فیلتر استفاده نمی کنید ، نور در هر دو طرف دوربین یکسان است ، به این معنی که هیچ تابشی را نمی بینید. اکنون نور بسیار کمی وجود دارد که از طریق منظره یاب به سمت سنسور راه پیدا می کند. با این وجود ، نور کمی که باعث ایجاد آن می شود کافی است که باعث خیرگی و بد رنگی شود که اکنون به عنوان نشت نور می شناسید.

چگونه با دود رنگی عکاسی کنیم؟
این مقاله را بخوانید

قطعاعدم پوشش منظره یاب دلیل اصلی نشت نور در عکاسی با نوردهی طولانی است. خبر خوب این است که بسیاری از دوربین های مدرن دارای توابع داخلی برای مسدود کردن منظره یاب هستند. اینها به کرکره منظره یاب معروف هستند.

اگر دوربین شما آنها را ندارد نگران نباشید. می توانید از دوربین های نیکون D5300 استفاده کنید. این دوربین دارای یک منظره یاب پنج وجهی است.

مانیتور دوربین نیکون D5300 به نسبت مانیتور D5200 ، بزرگتر و دارای رزولوشن بالاتری می باشد . در مقایسه با مانیتور دوربین کانن EOS-700D ، اگرچه مانیتور دوربین نیکون فقط کمی بزرگتر است اما مشاهده جزئیات بهتر بوده و فضای فعال نمایش کمی بزرگتر می باشد .

نشت نور در عکاسیمنظره یاب دوربین نیکون D5200 از آینه پنج وجهی با پوشش ۹۵ درصد و بزرگنمایی ۰٫۸۲ برابر تشکیل شده است. اگرچه میزان بزرگنمایی منظره یاب دوربین کانن EOS-700D به میزان ۰٫۸۵ برابر می باشد اما باید این نکته را در نظر داشت که اندازه حسگر کانن کمی کوچکتر از حسگر نیکون می باشد. بنابراین میزان بزرگنمایی هر دو منظره یاب تقریباً یکسان است .

نشت نور در تصاویر

در زمان بروز نشت نور، نوارهای فوق العاده ای از نور در سطح تصویر شما دیده خواهد شد که به عنوان رده‌های نور نیز شناخته می‌شوند. این رده‌ها می‌توانند افقی یا عمودی باشند. این نورها اغلب اوقات عکاس‌های منظره را آزار خواهند داد. برای مثال ممکن است دوربین خودتان را روی حالت Time-Lapse تنظیم کرده باشید و پس از چندین ساعت و ثبت هزاران عکس مختلف، متوجه شده باشید که روی تمامی عکس‌ها یک خط روشن وجود دارد.

نکته برای عکاسی در برف
این مقاله را بخوانید

از فیلترهای پیچ دار یا دایره ای استفاده کنید

سیستم های فیلتر مربع در میان عکاسان منظره محبوب هستند اما این سیستم بسیار گران قیمت است و همیشه آسان ترین مکان برای شروع نیست. علاوه بر اینکه یک سیستم حجیم تر هستند ، به احتمال زیاد دارای شکاف های کوچکی هستند که در آن نور می تواند عبور کند.

فیلترهای دایره ای مستقیماً روی نخ فیلتر لنز نصب می شوند. این امر احتمال نشت نور را بیشتر کاهش می دهد. آنها به خوبی فیلترهای مربع هستند اما انعطاف پذیری کمتری دارند زیرا استفاده همزمان از چند فیلتر ایده آل نیست.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی