معرفی بهترین الگوهای قطبی میکروفون ها

معرفی بهترین الگوهای قطبی میکروفون ها

میکروفون‌ها نسبت به صداهای محیط اطراف خود از زوایای مختلف حساس، غیرحساس و یا نیمه حساس هستند. شاید برایتان جالب باشد که این تفاوت حساسیت و واکنش پذیری، فقط به علت الگوی قطبی متفاوت در هر میکروفن به وجود می‌آید. الگوی قطبی میکروفون است که تعیین  می‌کند میزان دریافت صدا از هر جهت چقدر باشد. در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید تا معرفی بهترین الگوهای قطبی میکروفون ها را با هم بشناسیم.

رایج ترین الگوهای قطبی ویژگی آنها

علاوه بر این میکروفون از الگوی قطبی شرح زیر است به این معنی که اکثر الگوی قطبی استفاده می شود کاردیویید است که در ۰ درجه یا همان جلوی میکروفون بالاترین حساسیت به ضبط و ۱۸۰ درجه و یا پشت میکروفون کمترین حساسیت به ضبط صدا است.

یک میکروفون کاردیوئید مقدار حداکثر حساسیت را به صدایی که از جلو می آید دارد . صداهای اطراف با شدت کمتری ضبط می شوند و صدای پشت به خوبی حذف می شود . این دقیقاً چیزی است که ما اکثر اوقات می خواهیم ، به همین دلیل اکثر میکروفون های استودیو و صحنه الگوی کاردیوئید دارند .

میکروفن Cardioid بزرگ برای ضبط صدا و هر چیزی که باید خشک و بسته صدا هستند. این نوع از میکروفون دریافت هر سیگنال به راحتی دریافت می شود, مانند سر و صدای محیط, صدای پس زمینه, صدا, تکنولوژی, کامپیوتر, و غیره. نتایج در بهترین استفاده از هر نوع استفاده از میروفونی در محیط آکوستیک و سر و صدای کم می باشد. به عبارت دیگر ، پایین تر از سر و صدای محیط ، سر و صدای کمتر وجود دارد ، و در نتیجه بهتر کیفیت صدا خواهد بود.

  • سوپر کاردیوئید

بر خلاف الگوی کاردیوئید این نوع الگوی قطبی تا حدودی صدای پشت را نیز دریافت می کند و بیشترین رد یا حذف صدا از کناره ها و مایل به پشت می باشد ،  به عبارت دیگر تمرکز آن ها بیشتر روی صدایی است که از جلو می آید ، اما صداهای پشت هم به طور کامل حذف نمی شوند و بیشترین میزان حذف صدا در آن ها در چپ و راست و به سمت پشت می باشد .

  • کاردیوئید گسترده

این الگو ترکیبی است از الگوی امنی دایرکشنال و کاردیوئید که تمام ویژگی های این دو الگو را داراست با این تفاوت که نسبت به حالت امنی از سمت عقب و طرفین حساسیت کمتری دارد . این الگو برای ضبط گروهی از سازها ایده آل می باشد . همچنین برای ضبط های وکال یا خوانندگی با صدای طبیعی که به اثر مجاورت کمی نیاز دارند ، مناسب است .

  • امنی دایرکشنال یا چند جهته

این نوع الگوی قطبی میکروفون صدا را از همه جهات به میزان یکسان دریافت می کنند . الگوی omni بهترین پاسخ باس ( Bass ) و صاف ترین پاسخ فرکانسی را فراهم می کند و نسبت به سایر الگوهای قطبی کمترین حساسیت را به لمس و یا نویز ( صدای ) باد دارد .

راهنمای خرید آداپتور لنز دوربین عکاسی
این مقاله را بخوانید

میکروفن با این نوع قطب گاهی اوقات برای ضبط ارکست استفاده می شود. اما در استودیوهای خانگی نیز بسیار مفید هستند. مثلا, هنگامی که شما یک گیتار صوتی ضبط, کوبه ای, خواننده بک گراند و یا هر صدا که بهتر ضبط می کنید که با امبیانس محیط صدای بهتری دارند .

این نوع قطب فرکانس های بسیار بالا را با هدایت بیشتر انتخاب می کند و منجر به سرکوب و رد سیگنال جانبی بالا می شود. (این اثر در فرکانس یا منطقه ۱۶ کیلو هرتز تبدیل الگوی هتلز به شکل ۸).
ضبط شده در اتاق پر سر و صدا و با استفاده از الگوی قطبی هتلز ممکن است در نتیجه رضایت بخش منجر نمی شود و شما با این ضبط ناراضی خواهد بود.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی