تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک

میکروفون دینامیک و کاندنسر

تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک

دو نوع از مهم ترین و پر کاربرد ترین دسته بندی های میکروفون ها، کاندنسر و داینامیک بودن میکروفون هاست.همونطور که شاید بدونید میتونیم میکروفون ها رو توی حالت های مختلفی دسته بندی کرد.که قرار است امروز نمایندگی نیکون به تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک بپردازیم.

برای مثال میتونیم میکروفون ها رو بر اساس دیافراگمی که دارند دسته بندی کنیم.همچنین میتونیم میکروفون ها رو بر اساس الگوی قطبی، کاربرد و… دسته بندی کنیم.یا حتی میتونیم میکروفون ها رو بر اساس ساختارشون دسته بندی کنیم؛ مثل همین مطلب که در مورد میکروفون داینامیک و کاندنسر هست.

ساختار میکروفون های داینامیک

به صورت ساده میشه ساختار میکروفون ها رو به شکل زیر توضیح داد. ساختار میکروفون های داینامیک به این شکل هست که یک سیم پیچ در یک حصار مقناطیسی قرار داره و یک دیافراگم هم جلوی اون قرار داره. وقتی که صدا یا ارتعاش و یا امواج صدا به دیافراگم برخورد میکنه؛ باعث لرزش دیافراگم میشه. وقتی که دیافراگم شروع به لرزیدن میکنه لرزش خودش رو به سیم پیچ انتقال میده. و اون سیم پیچ هم کارش اینه که اون لرزش رو تبدیل کنه به موج الکترونیکی.

میکروفون دینامیک و کاندنسرمزایای میکروفون های داینامیک

از مزایای این نوع میکروفون ها میتونیم قبل از همه به بادوام بودنشون اشاره کنیم. میکروفون های داینامیک خیلی بادوام و قوی هستند، یعنی اگه از ارتفاع پاییینی از دستتون بیوفته اتفاقی برای اون میکروفون نمیوفته.

اولین مزیت میکروفون های داینامیکی بادوام بودن اون ها نسبت به میکروفون های کاندنسر میباشد. دومین مزیت میکروفون های داینامیک قیمت مقرون به صرفه اون هاست. شما حتی با ۱۰۰,۰۰۰ تومان هم میتونید یک میکروفون داینامیکه خریداری کنید. مثلا میکروفون Shure-sm58 که یک میکروفون داینامیکی حرفه ای هست قیمت بسیار مناسبی نسبت به یک میکروفون کاندنسر حرفه ای داره.

آموزش عکاسی صنعتی
این مقاله را بخوانید

همچنین میکروفون های داینامیک نیازی به فانتوم پاور ندارن که این هم از مزیت های این نوع میکروفون ها میباشد. مزیت بعدی این نوع میکروفون ها قوی بودن در برابر صدا های شدید هست.داینامیک ها به دلیل سنگین بودن کوئل در مقابل صدا های شدید خیلی مقاوم هستند. از مزیت هاای دیگر این میکروفون ها میتونیم به کاهش نویز هم اشاره کنیم. این میکروفون ها خیلی خوب میتونن نویز محیط رو کاهش بدن.

این هم از مزایای میکروفون های داینامیک؛ در ادامه با معایب این میکروفون ها نیز آشنا میشویم.

معایب میکروفون های داینامیک

میکروفون های داینامیک در برداشت صدا بسیار صادق نیست; به این معنا که, زمانی که شما ضبط صدا در فرکانس های مختلف, چیزهای مختلف می تواند رخ دهد و همه چیز صاف نیست.این نقطه در فرکانس های Hay بسیار بلندتر عمل می کند, به ما نشان صداقت کمتر می دهد.اما این نقص در مدل های بالاتر بسیار کمتر دیده می شود ، اما متاسفانه هنوز این نقص وجود دارد.

میکروفن کاندنسر

میریم سراغ میکروفون های کاندنسر که با نام میکروفون های خازنی هم شناخته میشن.این نوع میکروفون روش کارشون با میکروفون های داینامیک کاملا متفاوت هست.یعنی ساختار میکروفون های خازنی با میکروفون های داینامیک کاملا متفاوت است.

ساختار میکروفون های کاندنسر

ساختار میکروفون های کاندنسر به یک خازن خلاصه میشه.خازن میکروفون های کاندنسر دارای دو صفحه است؛ که یکی از این صفحه ها ثابت و دیگری متحرک است.صفحه متحرک میکروفون های خازنی دیافراگم هست.

کپسول میکروفن کاندنسر

حالا این ساختاری که توضیح دادیم در اندازه های مختلف برای مدل های بالا تر ساخته میشوند. به این ساختاری که توضیح دادیم کپسول هم میگویند؛ وقتی میکروفون کاندنسرتون رو جلوی نور قرار بدین میتونید این کپسول رو ببینید.

ترند های اخیر عکاسی
این مقاله را بخوانید

مزایای میکروفون های کاندنسر

بزرگترین مزیت میکروفون های کاندنسر یا خازنی صادق بودن هست.یعنی این میکروفون ها صدای نزدیک تری نسبت به صدای واقعی انسان یا صدای ساز دارند.این میکروفون ها خیلی صدای واقعی تری بهمون میدن، و برای همین هم هست که توی استودیو ها این نوع میکروفون ها خیل محبوب هستند.اگر شما به یک استودیو برید امکان نداره که حداقل یک میکروفون کاندنسر نبینید.اما این نوع میکروفون یسری معایب هم دارن؛ و در ادامه با این معایب بیشتر آشنا می شویم.

میکروفون دینامیک و کاندنسرمعایب میکروفون های کاندنسر

اولین نکته حساس بودن این نوع میکروفون هاست.این میکروفون ها خیلی خیلی حساس هستند و با کوچک ترین ضربه خراب میشوند.دلیل این حساسیت زیادشون، خازنی بودن این میکروفون ها هست.بنابراین این نوع میکروفون ها در کنار سرعت بسیار بالایی که دارند، حساسیت زیادی هم دارند.و اتفاقی که به دلیل این حساسیت زیاد میوفته، اینه که این میکروفون به گرمای زیاد، سرمای زیاد، و یا حتی باد و… حساسیت نشون بده.

و وقتی هم که خواننده میخواد با استفاده از این نوع میکروفون ها بخونه باید حتما از پاپ فیلتر استفاده کنه؛ چون همونطور که گفتم این میکروفون ها بسیار حساس هستند نسبت باد.مورد دوم نیاز داشتن به فانتوم پاور هست.این میکروفون ها به فانتوم پاور نیاز دارند؛ یعنی برای استفاده از کاندنسر ها باید به برق ۴۸ ولت متصلشون کنید.و مورد آخر درمورد معایب این نوع میکروفون ها گرفتن صدای محیط هست.و شما حتما باید در یک محیط آکوستیک از این میکروفون ها استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی