قطعات اصلی دوربین

قطعات اصلی دوربین

قطعات اصلی دوربین

دوربین عکاسی از ترکیب بسیار ظریف و پیچیده ای از اجزای مختلف تشکیل شده است .قطعات اصلی دوربین اجزایی مانند : بدنه ، اتاقک تاریک ، لنز ، ویزور ( چشمی ) و … که هر بخش به نوبه خود تاثیر زیادی در ثبت یک تصویر دارد.با نمایندگی نیکون به ادامه ی برسی قطعات اصلی دوربین بپردازیم.

Body

کلیه اجزای دوربین روی بدنه سوار می‌شوند. امروزه دو نوع بدنه در بازار موجود است:

بدنه‌های پلاستیکی:

این نوع بدنه‌ها از جنس پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند؛ مقاومت متوسطی دارند و بسیار سبک و خوش فرم می‌باشند. این نوع بدنه‌ها برای دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و دوربین‌های سبک خانگی استفاده می‌شوند.

بدنه‌های ترکیبی یا بدنه‌های فلزی پلاستیکی:

در ساختار اسکلت اصلی دوربین ها با این بدنه از فلز منیزیم یا تیتانیوم استفاده می شود و دوربین با پلاستیک با دوام پوشیده شده است. معمولا از این نوع بدنها برای دوربینهای حرفه ای استفاده میشود زیرا در برابر آسیب دیدگی مقاومت بالایی دارند. به طور طبیعی بدن فلز پلاستیکی وزن بیشتری نسبت به پلاستیک دارد. در صورتی که عکاسی خبری یک محیط نا امن و خطرناک مانند کوه است, جنگ و…عکاسی می‌کنید بهتر است دوربین هایی با بدنه ترکیبی ( فلز و پلاستیک) تهیه نمایید.

قطعات اصلی دوربینویزور ( چشمی ) :

بخشی که عکاس از آن به سوژه نگاه می کند و پس از انتخاب کادر مورد نظر عکاسی را انجام می دهد. اجزای فرعی دیگری در دوربین وجود دارد که در روند عکاسی موثر هستند. قسمتهایی مانند : شاخص حساسیت فیلم ، دکلانشور ، پایه فلاش ، آینه های ۴۵درجه ( در دوربین های رفلکسی ) ، شاتر و…

ایده ژست عکاسی از نوزاد در منزل
این مقاله را بخوانید

شاخص حساسیت فیلم : جدولی است که عکاس با توجه به درجه حساسیت فیلم عکاسی (‌در دوربین آنالوگ ) و سنسور حساس به نور ( در دوربین دیجیتال ) برای دوربین تعریف می کند . این عمل نقش مهمی در نورسنجی دوربین دارد .

دکلانشور :

در یک تعریف ساده یک دکمه در دوربین است که عکاس فرمان نهایی برای ذخیره عکس را فشار می دهد.

پایه فلاش :‌

بخشی روی دوربین است که به عکاس امکان سوار کردن فلاش را می دهد . ( در دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای ) اغلب این بخش در دوربین های کامپکت (‌خانگی ) به ندرت یافت می شود .

آینه های ۴۵درجه :

در دوربین های انعکاسی ( رفلکسی ) بسته به نوع و شرکت سازنده چند آینه ۴۵درجه وجود دارد که پرتوهای ورودی به دوربین را به ویزور ( چشمی ) می رساند و در هنگام عکاسی با کنار رفتن و باز شدن شاتر ، موجب رسیدن نور به سطح حساس به نور می گردد.

شاتر :

ابزاری که از رسیدن پرتوهای نوری به سطح حساس به نور جلوگیری می کند . شاتر در هنگام عکاسی باز شده و موجب رسیدن نور (‌ به مقدار تعریف شده توسط عکاس )‌ به سنسور می گردد.

دکمه شاتر

قطعا پرکاربرد‌ترین دکمه روی بدنه دکمه شاتر باشد. با فشردن این دکمه میتوانید عکس هایتان را ثبت کنید. لازم است بدانید دکمه شاتر دو وضعیتی است یعنی ابتدا تا نیمه فشرده می‌شود، که در اصطلاح به آن نیم شات می‌گویند؛ سپس شات کامل.

وضعیت نیم شات به منظور آماده شدن دوربین و انجام تنظیمات لازم است.

لنز

لنز دوربین مجموعه‌ای از عدسی هاست که کار نظم بخشیدن به پرتوهای نور را به عهده دارند و به دلیل اهمیت زیادی که دارند.

عکاسی هنگام گرگ و میش
این مقاله را بخوانید

قطعات اصلی دوربینبرای تهیه و اطلاعات بیشتر در رابطه با دوربین نیکون D5 به نمایندگی نیکون مراجعه کرد و مقاله ان را مطالعه کنید.

درپوش لنز

درپوش لنز وظیفه حفاظت از سطح لنز را بر عهده دارد. زمانی که قصد عکاسی نداریم این درپوش بر روی دهانه لنز نصب می‌شود و درصورت مفقود شدن این درپوش به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. عرضه این درپوش در بازار، براساس قطر دهانه لنز می‌باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی