عکاسی لوموگرافی چیست؟

عکاسی لوموگرافی چیست؟

لوموگرافی چیست؟

لوموگرافی علاوه بر اینکه یک نشان تجاری است، به عنوان سبکی از عکاسی نیز مطرح است خب حالا عکاسی لوموگرافی چیست؟

در لوموگرافی عکاسان با استفاده از دوربین‌های عکاسی آنالوگ ارزان‌قیمت به ثبت تصاویری با افکت‌های خاص می‌پردازند. این ژانر عکاسی که پیشینه‌‌‌ی آن به دهه‌ی ۹۰ میلادی بازمی‌گردد، در اصل هم سبک و هم نام خود را وام‌ دار دوربین‌های ارزان‌قیمت روسی با نام لومو (LOMO) است.

انواع دوربین‌های مورد استفاده برای عکاسی لوموگرافی

شما این امکان را دارید تا از دوربین‌های عکاسی مختلفی برای این سبک عکاسی استفاده کنید. دوربین‌های مورد استفاده در این سبک، تجهیزات خیلی ساده و در معمولا در بعضی از مواقع قیمت پایینی دارند که به شما این امکان را می‌دهند بدون نگرانی بابت زوایای فنی به عکاسی بپردازید. در ادامه برخی از دوربین‌های متفاوت برای عکاسی لوموگرافی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

دوربین‌های چاپ فوری

همانطور که همه می‌دانیم این دوربین‌های  به شما اجازه می‌دهند عکس‌های ثبت شده را بلافاصله چاپ کنید. امروزه این دوربین‌های در دنیای لوموگرافی هم نقش دارند زیرا جامعه لوموگرافی یک دوربین چاپ فوری با نام Lomo’Instant Camera تولید کرده است. این دوربین به شما اجازه می‌دهد با فشار دادن یک کلید، عکس فوری بگیرید.

دوربین‌های چند لنزی

همان گونه که که از نام آن‌ها مشخص است، این دوربین‌های عکاسی چند لنز مختلف دارند. دوربین ActionSampler نخستین دوربین عکاسی لوموگرافی بود که از چندین ویژگی پشتیبانی می‌کرد. این دوربین عکاسی چهار عدد لنز مختلف دارد که در یک چیدمان چهارگوش قرار گرفته‌اند. هنگامی که با این دوربین عکاسی می‌کنید، هر فریم ۳۵ میلیمتری به ۴ تصویر مجزا تقسیم می‌شود و تمامی تصاویر داخل یک فریم قرار می‌گیرند. دوربین SuperSampler نیز از این دست دوربین‌ها است ولی به جای چیدمان جدولی تصاویر، آن‌ها را به صورت خطی در کنار هم قرار می‌دهد.

چرا باید از فیلتر یو وی استفاده کنیم؟
این مقاله را بخوانید

نکات مهمی که در هنگام عکاسی لوموگرافی باید به ان توجه کنید.

همیشه دوربین عکاسی خودتان را همراه داشته باشید: این قانون برای محدود کردن شما نیست بلکه برای این وضع شده است که فرصت بیشتری برای ابراز خودتان داشته باشید. همچنین برای افرادی هم که همیشه تصاویر خودشان را برنامه‌ریزی می‌کنند نیز کاربرد دارد. بهترین تصاویر را همیشه می‌توانید در غیرمنتظره‌ترین مکان‌ها ثبت کنید.
از زوایای منحصر به فرد عکاسی کنید: به جای اینکه همیشه از طریق منظره‌یاب عکاسی کنید، سعی کنید از زاویه همراستا با کمر عکاسی کنید و یا یک زاویه کاملا متفاوت را امتحان کنید. با این کار عکس های شما همیشه جذاب و جدید باقی خواهند ماند.
به سوژه نزدیک شوید: این کار باعث ایجاد یک حس صمیمیت خواهد شد و باعث می‌شود ارتباط با سوژه برای بیننده آسان‌تر باشد.
خیلی فکر نکنید: فکر کردن زیاد در مورد یک موضوع ممکن است باعث بروز ترس‌ها و تعلل‌های غیرضروری شود.
از همه چیز عکاسی کنید: دوباره لازم به ذکر است که نیازی نیست خیلی در مورد عکس‌های خودتان فکر کنید. اجازه دهید غرایضی که دارید کارهای لازم را برای شما انجام دهند و با عکس‌هایی که گرفته‌اید سورپرایز شوید.
خودتان را به قوانین محدود نکنید: صرف نظر از اینکه چقدر تجربه دارید، نیازی نیست که همیشه در مورد قوانین فکر کنید. به جای این کار به دید خلاقانه‌ی خودتان اعتماد کنید و هرچقدر که دوست دارید آزادانه عمل کنید.

مزایا و معایب عکاسی لوموگرافی

شاید  لوموگرافی معایب خاص خودش را داشته باشد ولی شما می‌توانید از این معایب به سود خودتان استفاده کنید. بعضی از این معایب عبارتند از نشت نور و غیرقابل پیش‌بینی بودن کلی این نوع دوربین‌های عکاسی. نشت نور زمانی رخ می‌دهد که قطعات دوربین عکاسی دارای فاصله باشند و یا یک سوراخ روی بدنه دوربین قرار داشته باشد و به همین خاطر نور بیشتری وارد دوربین شود و روی فیلم تاثیر بگذارد. البته این موضوع همیشه اتفاق بدی نیست و برخی اوقات می‌تواند باعث خلق افکت بصری توهمی شود که لزوما ناخوشایند نیست. به خصوص اینکه هدف لوموگرافی خلق عکس‌هایی غیرکامل و جذاب است.

تفاوت بال هد و پن هد؟
این مقاله را بخوانید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی