چرا باید از فیلتر یو وی استفاده کنیم؟

چرا باید از فیلتر یو وی استفاده کنیم؟

استفاده از فیلتر UV

فیلتر یو وی یک فیلتر شیشه‌ای است که به بخش جلویی لنز شما وصل می‌شود و از ورود اشعه فرابنفش به داخل لنز مقابله می‌کند.چرا باید از فیلتر یو وی استفاده کنیم؟ استفاده از این فیلتر در زمان عکاسی آنالوگ ضروری بود ولی امروزه بیشتر عکاس‌ها از آن برای محافظت از لنز خودشان استفاده می‌کنند.

سوء تفاهم‌های زیادی در مورد فیلتر یو وی وجود دارد. بعضی عکاس‌ها قسم می‌خورند این فیلتر برای عکاسی ضروری هستند و برخی دیگر به همان اندازه مطمئن هستند که استفاده از این فیلتر خیلی ضروری نیست و خرید آن فقط هدر دادن پول است. در بعضی از فروشگاه‌های لوازم عکاسی، فروشنده‌ها اجازه نمی‌دهند مغازه را بدون فیلتر UV ترک کنید و در برخی دیگر حتی اگر خودتان هم درخواست کنید، شما را از خرید این فیلتر منصرف می‌کنند. پس علت خریدن ان چیست؟

پائین آوردن کیفیت تصویر

این موضوع به صورت تئوری حقیقت دارد ولی به صورت عملی کاهش کیفیت تصویر به اندازه‌ای کم است که در بعضی از مواقع اصلا دیده نمی‌شود. در نتیجه باید دید که این کاهش کیفیت تصویر به صورت عملی برای شما مشهود است یا خیر!

فلر و تصاویر شبه‌وار

فلر و تصاویر شبه ‌وار به خاطر بازتاب‌های ناخواسته و یا پراکنده شدن نور از منابع مختلف رخ خواهد داد. سطح شیشه‌ای همه ی عناصر لنز به اندازه سطح فیلتر ممکن است در بروز این مشکل دخیل باشند. بیشتر لنزهای مدرن حداقل ۱۵ عنصر مختلف دارند و اضافه شدن یک عنصر بیشتر (فیلتر یو وی) تفاوت خیلی زیادی ایجاد نمی‌کند.

عکاسی هنگام گرگ و میش
این مقاله را بخوانید

من اصلن ندیدم که با داشتن یک فیلتر با کیفیت مقدار فلر به اندازه‌ای زیاد شود که با چشم غیرمسلح دیده شود.

ولی در شرایط خاص استفاده از فیلتر می‌تواند موجب ایجاد تصاویر شبه‌وار شود. در بعضی لنزها در زمانی که دیافراگم به صورت کامل باز باشد، نور بازتاب داده شده از سنسور به داخل لنز ممکن است از پشت فیلتر دوباره به داخل دوربین بازتاب داده شود و موجب ایجاد تصاویر شبه‌وار در سمت مخالف محور اپتیکال شود.

محافظت از لنز

دو نوع آسیب خیلی مهم وجود دارد که با داشتن لنز UV می‌توانید از لنز خودتان در مقابل آن‌ها محافظت کنید

نخست  آسیب‌های ناشی از حمل و نقل نامناسب و یا انداختن لنز. فکر نکنم این موضوع به صورت علمی ثابت شده باشد اما با توجه به تجربه شخصی داشتن یک فیلتر UV می‌تواند از شکستن عنصر جلویی لنز شما جلوگیری کند. در نتیجه بهتر است یک فیلتر یو وی داشته باشید تا در زمانی که لنز از دستتان می‌افتد، از شکستن عنصر جلویی جلوگیری کند.

آسیب دوم مربوط به ورود گرد و خاک و یا خط افتادن روی عنصر جلویی لنز است. با قرار دادن یک فیلتر روی لنز می‌توانید از آن محافظت کنید و به جای ورود گرد و خاک و خش افتادن روی لنز، این اتفاقات برای فیلتر می‌افتد.

چرا باید از فیلتر یو وی استفاده کنیم؟یک فیلتر UV کاملا تخت است و می‌توانید به راحتی آن را جدا کنید. این موضوع موجب می‌شود راحت ‌تر بتوانید آن را تمیز کنید. و همینطور در شرایطی که روی آن خط و خش بیافتد، تعویض آن خیلی ارزان‌تر از تعویض لنز خواهد بود.

عکاسی زیر آب
این مقاله را بخوانید

معایب استفاده از فیلتر یو وی

از طرفی دیگر خیلی از عکاس‌ها ادعا می‌کنند که لنزها خیلی به تمیز کردن نیاز ندارند و احتمال اینکه روی آن‌ها خط بیافتد خیلی کمتر می شود. همچنین استفاده از فیلتر یو وی معایبی هم دارد که بهتر است بدون آن‌ها به عکاسی بپردازید.

کاهش رزولوشن

این مشکل را هم من هیچوقت در زمان استفاده از فیلترهای باکیفیت ندیده‌ام. بیشتر فیلترهای باکیفیت یک سطح صاف اپتیکال دارند که مزاحمتی برای عبور اشعه‌های نور ایجاد نمی‌کنند. در حالتی هم که هرگونه ناهمواری اپتیکال در سطح لنز وجود داشته باشد، تاثیر آن در لنزهای خیلی تله و به خاطر تاثیر بزرگنمایی دیده می‌شود.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی