شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟ به زبان ساده میگویند ارتعاش و لرزشی است که به دلیل مکانیسم حرکت شاتر دوربین در نخستین فرایند نوردهی به‌وجود می‌آید. با بیشتر شدن محبوبیت دوربین‌های رزولوشن بالا، مشکل شوک شاتر هم برجسته‌تر شده است.

از آنجا که در فرایند معمول ثبت عکس توسط دوربین دیجیتال به شروع و خاتمه‌ی نوردهی توسط شاتر نیاز داریم، مکانیسم حرکت شاتر در ابتدای نوردهی کاملاً تأثیرگذار است و در اکثر موارد، باعث حرکت دوربین و تار شدن تصویر می‌شود.

بنابراین این کار هم قطعاً نامطلوب خواهد بود، دقیقا عکس‌ها با اپرچرهای بسته مثل f/16 گرفته شده‌اند. در بدترین حالت و اگر از سرعت پایین شاتر استفاده کنید، شاید حتی تکرار جزئیات را در لبه‌های سوژه ببینید. به طور خلاصه منظور نمایندگی نیکون شوک شاتر مشکلی واقعی و بزرگ است.

تقریبا فقط روشی که برای حذف کامل شوک شاتر میباشد، روشن کردن قابلیت EFCS از طریق منوی تنظیمات دوربین است. هدف اخر این است که دوربین، شاتر را باز کرده و نوردهی به سنسور را انجام دهد، به شیوه ای که در ابتدای نوردهی درگیر نشود. سپس دوربین فرایند نوردهی را به گونه ای الکترونیکی انجام داده و شاتر مکانیکی را تنها در اخر نوردهی فعال می‌کند (یا اگر شاتر الکترونیکی فعال شده باشد، آغاز و پایان نوردهی کاملاً به شکل الکترونیکی و بدون درگیر شدن شاتر مکانیکی انجام می‌شود).

شوک شاتر چیست؟EFCS

شوک شاتر همیشه وجود دارد، اما در دوربین‌های رزولوشن بالا و مدرن برجسته‌تر مشکلی وجود دارد. تولیدکنندگان با افزایش مداوم رزولوشن، فیلترهای پایین‌گذر را هم حذف کرده و لنزهای فوق‌العاده باکیفیتی را به بازار آورده‌اند تا بالاترین دقت و قدرت تفکیک را برای هر پیکسل سنسور داشته باشیم. به همین خاطر عکاسان نیز انتظار بسیار بالایی از دوربین‌های جدید دارند. در چنین وضعیتی اگر به‌خاطر لرزش ناشی از حرکت شاتر به عکس دلخواه نرسند، از خرید خود ناامید شده و دوربین یا لنز را مقصر قلمداد می‌کنند.

بهترین میکروفون های بی سیم ۲۰۲۱
این مقاله را بخوانید

خوشبختانه در بیشتر دوربین‌های دیجیتال بروز ، شیوه ای برای حل این مشکل وجود دارد. تولیدکنندگان دوربین می‌دانند که اگر بتوانند مکانیسم حرکت شاتر را در ابتدای نوردهی کنترل کنند، شوک شاتر به طور کامل از بین خواهد رفت؛ به همین دلیل ویژگی سودمندی به نام EFCS یا «شاتر الکترونیکی front-curtain» را ارائه کرده‌اند.

نحوه ی فعال کردن EFCS در نیکون Z6 و Z7

اگر با دوربین‌های میرورلس نیکون Z6 یا Z7 عکس می‌گیرید، محدودیت‌هایی مثل (نمی‌توانید سرعت شاتر را از یک/دوهزارم ثانیه بیشتر کنید) توجه کنید. تنها کافیست EFCS را فعال نمایید و محدود به حالت عکاسی خاصی نیستید در اصل  بیشتر دوربین‌های میرورلس اینگونه هستند. از آنجا که شاتر در دوربین‌های میرورلس همیشه بالا می باشند، به شکل پیش‌فرض در آغاز نوردهی شاهد درگیر شدنش نیستیم. در نتیجه حذف شوک شاتر کاملاً ساده است:

  • ویژگی EFCS را در منوی تنظیمات Custom و گزینه Electronic Front-Curtain Shutter فعال کنید
  • شاتر را رها کنید

همچنین در نظر داشته باشید که در این حالت، باز هم حداکثر سرعت شاتر به یک/دوهزارم ثانیه محدود خواهد بود.

شوک شاتر چیست؟فعال کردن EFCS در دوربین نیکون D850

در این دوربین نیکون EFCS در سه حالت متفاوتی کار می کند که عبارتند از : Q (Quiet)، Qc (Quiet continuous) و Mup (Mirror Up)  و این به معنای ان است که این فرایند برای این دوربین با دوربین D810 کمی فرق می کنند.

  1. در تنظیمات سفارشی Electronic Front-Curtain Shutter را فعال کنید
  2. حالت انتشار دوربین را بر روی Q (Quiet), Qc (Quiet continuous) or Mup (Mirror Up) قرار دهید
  3. شاتر را یک بار فشار تا آینه و شاتر بالا برود و بار دوم برای عکاسی فشار دهید.
سنسور کوچک یا سنسور بزرگ
این مقاله را بخوانید

مانند قبل بهتر است از لایو ویو یا حالت تاخیر Exposure را انتخاب کنید. در ای دوربین سرعت شاتر به حداقل ۱/۲۰۰۰ ثانیه می رسد. اگر می خواهید این مورد را تغییر دهید باید در حالت Silent Live View شات خود را انجام دهید در این حالت می توانید سرعت شاتر را به ۱/۸۰۰۰ ثانیه افزایش دهید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی