تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش

تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش

تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است در رابطه با تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش و شما را با نورپردازی ثابت و فلاش اشنا کنیم با ما همراه باشید.

نور فلاش از قدرت بسیار زیادی برخوردار است. با یک نور استودیویی یا همان فلاش این قابلیت را خواهید داشت که شدت نور بسیار زیادی را تجربه کرد. در شرایطی که قصد دارید همان مقدار نور را با یک نور ثابت ایجاد کنید، به یک منبع نور بسیار قدرتمند احتیاج دارید.

تحمل این نور به صورت ثابت از توان اکثر سوژه‌های انسانی خارج است و بسیار بعید است بتوانند در برابر آن، چشم خود را باز نگه دارند. همچنین اگر بخواهید از آن‌ها در فضای خارجی استفاده کنید، به‌ آسانی می‌توانید حتی در زیر نور خورشید هم از دیافراگم‌های بسته استفاده کنید و عمق میدان تصویر را بیشتر کنید. این نور‌ها امکان نورپردازی در مناظر را به شما می‌دهند تا نه تنها سوژه، بلکه منظره را هم در تصاویر خود ثبت کنید.

تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش

ابزار‌های تشکیل‌دهنده نورپردازی

حدودا تمام ابزار‌های تشکیل‌ دهنده نورپردازی برای نور‌های فلاش تهیه می‌شوند. چون که آنقدر منبع نوری قدرتمندی دارند که استفاده از سافت‌باکس‌ها، چتر‌ها، حباب‌ها و … که اندکی باعث کاهش شدت نور می‌شود، روی این حجم نور تأثیر زیادی ندارد. ولی  همین ابزار‌ها می‌توانند نور ثابت را به نصف کاهش دهند و تأثیر آن‌ها را خیلی کمتر می‌کنند.

تفاوت شدت نور ثابت با فلاش را نمی‌توان به‌ طور درست توضیح داد. چون که  باید فاکتورهای قابل مقایسه را انتخاب کرد. اما برای مثال، برای دو مدل عادی نور ثابت و فلاش استودیویی Godox این تفاوت حدوداً بین ۷ تا ۹ استاپ نور است. یعنی جایی که می‌توانید هنگام استفاده از نور استودیویی از دیافراگم ۱۶ استفاده کنید، برای عکاسی با نور ثابت باید به دیافراگم ۲.۸ بروید و همچنین سرعت شاتر را هم چند استاپ کند‌تر کنید.

تجهیزات عکاسی از کهکشان
این مقاله را بخوانید

در نتیجه در سرعت ۱/۲۵۰ ثانیه که حدوداً یک سرعت عادی در عکاسی با فلاش است، تفاوت شدت نور بین یک نور استودیویی ۸۰۰ ژول با یک نور ثابت ۱۲۰۰۰ لومن، حدود ۵۱۲ برابر است. به همین اندازه یک فلاش ۱۶۰۰ ژول، حدود ۱۰۲۴ برابر نور بیشتر تولید می‌کند. این قدرت شدید برای داخل استودیو آنچنان کاربرد ندارد، اما زمانی که قصد دارید از این نور‌ها همراه با نور خورشید و در فضای باز استفاده کنید، بسیار اهمیت پیدا می‌کنند.

ترکیب نور فلاش با نور ثابت

استفاده دوتایی از نور ثابت و نور فلاش به جای نور اصلی با چالش‌های بسیاری همراه است. در صورتیکه بتوانید نور ثابت را به عنوان نور پایدار جانبی یا نور پس‌زمینه استفاده کنید و برای نور اصلی از نور فلاش استفاده کنید، نتیجه‌ای فوق‌العاده و طبیعی ایجاد خواهد کرد. ترکیب نور فلاش با نور ثابت هم در زمان عکاسی پرتره و مدلینگ و هم عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بسیار تأثیرگذار است. همچنین در بسیاری از موارد امکان تغییر رنگ و کلوین نور‌های ثابت را هم دارید و می‌توانید جلوه‌های نوری جذابی را در پس زمینه یا کناره‌های سوژه ثبت کنید.

حالا که متوجه شدید همنشینی نورپردازی هر دو این منابع نوری، تصاویر دلپذیری ایجاد می‌کند، برای تهیه هر دو وسوسه شده باشید. در نظر داشته باشید که هدف و بودجه شما تعیین کننده محصولی است که انتخاب می‌کنید. بنابراین اگر در خرید مردد هستید. ابتدا به حوزه فعالیت خود توجه کنید و بعد خرید کنید.

تفاوت نورپردازی ثابت و فلاشزمان استفاده از فلاش

اگر برای کارهای بزرگ مقدار زیادی نور لازم دارید، یا اینکه قصد دارید نور خورشید را جبران کنید، مناسب‌ ترین انتخاب، فلاش‌ها هستند. نورهای فلاش یا همان فلاش‌های استودیویی انواع بالایی دارند و برندهای مشهور دنیا به طور مداوم در حال تولید بهترین‌ها هستند. برای آشنایی و خرید این نورهای حرفه‌ای به سایت نمایندگی نیکون مراجعه کنید و با زیر و بم امکانات و کارایی این فلاش‌ها آشنا شوید. راستی فراموش نکنید اگر قصد خرید دوربین نیکون D850 را دارید،برای عکسبرداری با فلاش و نور ثابت می توانید اطلاعات ان را در سایت ما ببینید.

لنز عکاسی حیات وحش
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی