شراره نوری در عکاسی

شراره ی نوری لنز

شراره نوری در عکاسی

شراره نوری در عکاسی به صورت یک ناحیه با روشنایی زیاد در تصویر بروز می کند که علت آن برخورد مستقیم پرتوهای نوری شدید از یک منبع نور به سطح لنز می باشد.در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است با شراره های نوری بیشتر اشنا شویم.

شراره نوری لنز (Lens Flare) که به طور کلی به آن Flare (فلر) نیز معرفی می شود در اثر برخورد نور شدید به سطح شیشه ای لنز ایجاد می گردد. این پدیده به صورت روشنایی شدیدی در تصویر بروز می کند که علت آن برخورد مستقیم پرتوهای نوری از یک منبع پرنور به سطح عناصر جلویی لنز و به دنبال آن ایجاد بازتابش و پراکندگی آنها در داخل لنز و در نهایت، برخورد به سطح سنسور می باشد.

پرتوهای شراره

پرتوهای وارد شده به لنز، به سایر عناصر داخلی لنز همچون دیافراگم، دیواره و عناصر اپتیکی لنز برخورد نموده و به جهات مختلف پراکنده می شود و در نهایت با رسیدن به سنسور، موجب کاهش کیفیت تصویر و ایجاد پرنوری در نواحی خاصی از تصویر می گردد. به روشنایی بیش از حد ناشی از این فرایند که در تصویر دیده می شود، شراره نوری می گویند.

شراره ی نوری لنزایجاد فلار

شراره نوری یا Flare بیشتر در زمان هایی ایجاد می شود که منبع نور شدیدی همچون خورشید یا چراغ های نورانی در ناحیه ای در مقابل دوربین قرار گرفته اند و امکان تابش مستقیم نور آنها به سطح لنز وجود دارد.

Flare می تواند تصویر را به دو شکل اصلی تحت تاثیر قرار دهد. یکی اینکه با کاهش کنتراست ناحیه ای از تصویر و ایجاد حالت مه آلودگی و رگه های نوری روشن ، کیفیت تصویر را کاهش دهد. همچنین می تواند اشکال حلقوی، نیمه حلقوی یا بی شکل رنگی و هاله مانند بر روی تصویر ایجاد کند. این اشکال ناخواسته و شبح مانند (Ghost) که معمولاحالت نیمه شفاف (Transparent) دارند می توانند قسمت هایی از تصویر را بپوشانند.

راهنمای فیلترهای لنزها
این مقاله را بخوانید

شراره نوری گاهی به صورت ناخواسته و گاهی به طور عمدی ایجاد می شود. بعضی عکاسان برای نشان دادن حالت واقع گرایانه و یا افزایش اثرات نمایشی تصویر، شراره نوری را در عکس های خود بکار می برند.
شراره نوری یکی از پدیده هایی است که در اثر برخورد پرتوهای نور با عناصر لنز ایجاد می شود و دانستن نحوه ایجاد آن کمک می کند که بتوانید از ایجاد آن جلوگیری نمایید و یا اینکه به عنوان یک جلوه تصویری، آن را به عکس خود اضافه کنید.

شراره ی نوری لنز

نحوه ایجاد شراره نوری

شراره نوری (Flare) هنگامی که ایجاد می شود که پرتوهای نور از یک منبع نوری که نسبت به کل کادر تصویر از روشنایی زیادتری برخوردار است با ناحیه جلو لنز برخورد کرده و به داخل آن وارد شود. این منبع نوری احتمال دارد در کادر تصویر و به عنوان قسمتی از نمای عکس دیده شود و یا اینکه در خارج از کادر قرار گرفته باشد ولی زاویه آن نسبت به دوربین به گونه ای باشد که پرتوهای نوری آن بطور مستقیم به سطح لنز برخورد کند.

 در لنزهای زوم که اغلب تعداد عناصر اپتیکی بیشتری نسبت به لنزهای تک کانونی (پرایم) دارند امکان خلق شراره نوری بیشتر است.  هر چه تعداد عناصر اپتیکی لنز بیشتر باشد شبح بیشتری در تصویر ایجاد می گردد.
لنزهای با فاصله کانونی کوتاه تر (وایدتر) کمتر شراره نوری ایجاد می کنند و لنزهای تله فوتو می توانند ایجاد آن را تشدید نمایند. در لنزهای وایدتر منبع نور، به صورت کوچکتری دیده می شود.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی