رینگ معکوس چیست؟

رینگ معکوس چیست?

شاید برایتان سوال باشد که رینگ معکوس چیست؟ در دنیای عکاسی سبک های مختلفی وجود دارد که هر کدام معمولا ابزار خود را می خواهند. یکی از سبک‌های جذاب، هیجان‌انگیز و پرطرفدار عکاسی، عکاسی ماکرو است. این که همه جا را از نزدیک با لنزهای ماکرو ببینید و بگردید، واقعاً حیرت‌انگیز است. ولی عکاسانی که می‌خواهند وارد دنیای عکاسی ماکرو شوند، با دیدن قیمت بالای لنزهای مخصوص این سبک، پشیمان می‌شوند و شاید هیچ گاه نتوانند لذت دیدن دنیا را از نمایی خیلی نزدیک بچشند.

رینگ معکوس چیست؟

رینگ معکوس نوعی مبدل است که با استفاده از آن قادر خواهید بود که لنز خود را به‌ صورت برعکس بر روی دوربین نصب کنید تا تبدیل به یک لنز ماکرو شود. این‌گونه مبدل‌ها قیمت بسیار کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید عکس‌های ماکرو با کیفیتی قابل‌توجه را ثبت نمایید. یک سمت مبدل به پیچ فیلتر لنز متصل شده و سمت دیگر به مانت دوربین عکاسی وصل می‌شود تا بتوانید لنز را به‌صورت برعکس به دوربین متصل کنید.

رینگ معکوس چیست؟اکثر افراد و عکاسانی هستند که با نزدیک کردن لنز دوربین به سوژه، قصد دارند که ناخنکی به سبک عکاسی ماکرو بزنید. اما نزدیک کردن دوربین به سوژه جواب نمی‌دهد؛ اول این که با این کار سایه دوربین روی سوژه می‌افتد و برای تنظیم نورپردازی دردسرهای زیادی دارید و دوم این که اگر سوژه شما متعلق به حیات وحش باشد، برای شما ژست نمی‌گیرد و منتظر نمی‌ماند تا از او عکاسی کنید!

ممکن ایت که با این مبدل لنز نتوانید همان کیفیت و وضوح لنزهای ماکرو را به دست آورید؛ اما اگر نگاهی به تصاویر ثبت شده با تکنیک رینگ معکوس بیندازید، متوجه می‌شوید که اصلاً ناکارآمد نیست و اتفاقاً گاهی این تصاویر می‌توانند با لنزهای ماکرو رقابت جدی داشته باشند!

عکاسی High Key
این مقاله را بخوانید

برای استفاده از این لنز معکوس برای عکاسی ماکرو شما به یک حلقه‌ی مانت معکوس که به صورت اختصاصی برای سیستم مانت دوربین شما طراحی شده است نیاز خواهید شد. یک سمت این آداپتور یک مانت لنز دارد و در سوی دیگر آن هم یک رزوه فیلتر قرار گرفته است. قسمت مانت به مانت دوربین متصل خواهد شد و لنز معکوس نیز به سمت دیگر حلقه معکوس پیچ خواهد شد.

رینگ معکوس چگونه کار می‌کند؟

برای این که درک کنید تا رینگ معکوس چه کاری می‌کند، باید به ساختار لنزهای معمولی نگاهی بیندازیم. لنزهای معمولی برای ثبت تصاویر از اجسام بزرگی که در فاصله دوری از ما قرار دارند طراحی شده‌اند. در زمان ثبت تصویر این اجسام می‌توانیم روی آنها فوکوس کنیم تا تصویر آن روی سنسور دوربین قرار بگیرد. حالا هر چقدر به سمت سوژه‌‌ای که از ما دور است حرکت کنیم، تصویر آن بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود تا این که امکان فوکوس را از دست می‌دهیم. چرا که سوژه برای فوکوس کردن خیلی نزدیک شده و دیگر تصویر آن به درستی روی سنسور‌‌ نمی‌افتد. اینجاست که یک مبدل لنز می‌تواند به کمک شما بیایید.

انتخاب رینگ معکوس

برای تهیه رینگ معکوس متناسب با لنزتان باید قطر فیلتر یا دهانه آن را در نظر داشته باشید. عدد قطر فیلتر اغلب به ‌‌میلی‌متر و در بخش جلویی لنز نوشته شده است. اگر قطر دهانه لنز شما ۵۲ ‌‌میلی‌متر است، قطر مبدل لنز یا رینگ معکوسی هم که انتخاب می‌کنید باید ۵۲ ‌‌میلی‌متر باشد.

اگر قطر این تجهیزات را مناسب با رینگ معکوس انتخاب نکنید، باید برای همیشه با لنزتان خداحافظی کنید! پس این موضوع را کاملاً جدی بگیرید.

بهترین تنظیم دیافراگم برای پرتره چیست؟
این مقاله را بخوانید

اگر دوربین نیکون با دهانه ۶۷ ‌‌میلی‌متری دارید، خرید رینگ معکوس نیکون دهانه ۶۷ میلی‌متر را به شما پیشنهاد می‌دهیم و اگر از لنزهای کانن یا سایر لنزهای نیکون استفاده می‌کنید، می‌توانید متناسب با سایز و اندازه دهانه لنز بهترین رینگ معکوس را انتخاب کنید.

استفاده از رینگ معکوس

برای استفاده از مبدل لنز شما حتی میتوانید از لنزهای زوم و پرایم یا همان فیکس استفاده کنید. درواقع لنزهای فیکس که فاصله کانونی ثابتی دارند، اغلب نتایج بهتری خواهند داشت. در طرف مقابل یک لنز زوم اجازه بزرگنمایی‌های مختلف را به شما می‌دهد. اگر لنزهای مختلفی دارید، آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک نتیجه بهتری دارند.

به این نیز توجه کنید که رینگ معکوس میزان بزرگنمایی را تغییر‌‌ نمی‌دهد؛ در واقع بزرگنمایی تصاویر شما به فاصله کانونی لنزتان مربوط هستند. مثلاً یک لنز با فاصله کانونی ۸۵ ‌‌میلی‌متر نسبت به فاصله کانونی ۵۰ ‌‌میلی‌متری، اجازه بیشتری برای نزدیک شدن به سوژه به شما می‌دهد.

معمولاً لنزهایی با فاصله کانونی ۳۵ تا ۵۰ ‌‌میلی‌متر برای عکاسی ماکرو با رینگ معکوس کافی هستند؛ اما اگر بزرگنمایی بیشتری نیاز دارید به سراغ فاصله‌های کانونی ۸۵ تا ۱۰۰ ‌‌میلی‌متری بروید. فراموش نکنید که هر چه فاصله کانونی بیشتر شود، میزان نوری که به سنسور دوربین می‌رسد کمتر خواهد بود.

همچنین برای انتخاب این لنز باید به یک نکته دیگر را هم باید دقت کنید. لنزهایی که دیافراگم باز دارند اغلب نمی‌توانند نتایج جالبی در عکاسی با رینگ معکوس داشته باشند. مثلاً یک لنز با فاصله کانونی ثابت ۵۰ ‌‌میلی‌متری با دیافراگم f/1.7، f/1.8 یا f/2 بهتر از دیافراگم f/1.4 تصاویر ماکرو را ثبت می‌کند. برای پیدا کردن بهترین مقدار دیافراگم آن را از مقادیر کم به زیاد تغییر دهید تا بهترین عمق تصویر را پیدا کنید و تصاویرتان شارپ‌ تر شود.

بهترین دوربین عکاسی ورزشی و اکشن
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی