بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی

بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی

بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است به بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی بپردازیم. باما در ادامه همراه باشید. نور ثابت یک منبع نوری پیوسته است که برای روشنایی سوژه استفاده می‌شود. بی‌تردید نمونه‌هایی از نور ثابت را قبلاً هم استفاده کرده‌ایم.

مثال ساده ای که میشود گفت نور خورشید! این بهترین مثال برای یک نور ثابت است. نوری که همیشه در طول روز در دسترس است و ما می‌توانیم تأثیر آن را با انواع وسایل شکل دهنده نور کنترل کنیم.
اما در گذشته ایجاد چنین حجمی از نور ثابت توسط چراغ ها کمی چالش‌انگیز بود. چراغ‌ها که اغلب از نوع تنگستن بودند، نوری زرد رنگ (بسیار زرد‌تر از نور خورشید) را ایجاد می‌کردند و از همه مهم‌تر اینکه گرمای بسیار زیاد آن‌ها باعث می‌شد تا نتوانیم به راحتی در فضاهای کوچک از آن‌ها استفاده کنیم. به همین دلیل عکاسان ترجیح می‌دادند تا از نور‌های فلاش استفاده کنند که در کسری از ثانیه می‌تابیدند و دوباره خاموش می‌شدند تا گرمای آن‌ها قابل تحمل‌ باشد.

اما حالا با گسترش و پیشرفت LED ها که بهترین منبع نور ثابت هستند این مشکل مهم برطرف شده است. حالا این نور‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که رنگ کلوین آن‌ها دقیقاً برابر رنگ فلاش‌ها شده است و تقریباً هیچ گرمایی هم تولید نمی‌کنند.

بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی

مزیت‌های نور ثابت

مهم‌ ترین مزیت این نور‌ها برای عکاسان این است که می‌توانند نتیجه نورپردازی خودشان را به صورت انلاین تماشا کنند. این ویژگی خصوصاً برای عکاسان مبتدی خیلی مهم و کاربردی است. چون نورپردازی با نور ثابت درست مثل همان چیزی است که می‌بینید. البته اینکه لازم به تنظیم کردن فلاش و تریگر و سرعت سینک و غیره ندارد و همچنین به سادگی می‌توانید با رفلکتور‌ها که یکی از ساده‌ ترین و ارزان‌ترین تجهیزات شکل دهنده نور هستند، انعکاس نور و شیوه بازتاب آن روی سایه‌ها را کنترل کنید.

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید
این مقاله را بخوانید

علاوه بر همه این‌ها، می‌توانید دقیقاً همان چیزی که عکاسی می‌کنید را نیز فیلمبرداری کنید. کافیست نور ثابت مورد استفاده‌تان از نوع بدون پرش (Flicker Free) باشد تا دقیقاً کادر و صحنه عکاسی‌تان را به صورت فیلم هم ضبط کنید و به عنوان پشت صحنه یا یک ویدئوی تبلیغاتی، در شبکه‌های اجتماعی‌تان هم منتشر کنید.

نور ثابت برای یک عکاس، به معنی ورود به دنیای لذت‌بخش فیلمبرداری هم هست. شاید به همین خاطر هم هست که این روز ها ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی از مدل‌های عکاسی، اینقدر جذاب و پرطرفدار شده است.

مزیت نور‌های استودیویی

اصلی ترین مزیت این نور‌ها که هنوز دلیلی است تا عکاسان حرفه‌ای به سراغشان بروند، قدرت بسیار زیاد آن‌هاست. شما با یک نور استودیویی می‌توانید شدت نور بسیار زیادی را تجربه کنید که اگر بخواهید همان مقدار نور را با یک نور ثابت ایجاد کنید، به منبع نور بسیار قدرتمندی نیاز دارید. تحمل چنین نوری به صورت ثابت از توان بسیاری از سوژه‌های انسانی خارج است و بسیار بعید است بتوانند در مقابل آن، چشم خود را باز نگه دارند.

بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی

همچنین اگر بخواهید از آن‌ها در فضای خارجی استفاده کنید، به راحتی می‌توانید حتی در زیر نور خورشید هم از دیافراگم‌های بسته استفاده کنید و عمق میدان عکس را افزایش دهید. این نور‌ها امکان نورپردازی در مناظر را به شما می‌دهند تا علاوه بر سوژه، منظره را نیز در عکس‌هایتان ثبت کنید.

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مثل عکاسی از شیشه خرد شده یا پاشش آب به اطراف، با نور‌های فلاش بسیار ساده‌تر است. زیرا می‌توانید از سرعت‌های خیلی بالا مانند ۱/۱۰۰۰ یا ۱/۲۰۰۰ ثانیه استفاده کنید که در مقایسه با نور‌های ثابت، به نور‌های بسیار ارزان‌تری نیاز خواهید داشت.

عکاسی خیابانی با لنز تله فوتو
این مقاله را بخوانید

در نتیجه اینکه تقریباً همه ابزار‌های شکل‌دهنده نور برای نور‌های فلاش ساخته می‌شوند. به خاطر این موضوع هم این است که آنقدر منبع نوری قدرتمندی دارند که استفاده از سافت‌باکس‌ها، چتر‌ها، حباب‌ها و … که اندکی باعث کاهش شدت نور می‌شود، روی این حجم نور تأثیر زیادی ندارد. اما همین ابزار‌ها می‌توانند نور ثابت را به نصف کاهش دهند و تأثیر آن‌ها را بسیار کم می‌کنند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی