اکستندر لنز چیست؟

اکستندر لنز چیست؟

اکستندر لنز چیست؟

اکستندر لنز چیست؟ اکستندر یا مبدل تله، از لوازم جانبی مربوط به لنزها هستند که به بخش انتهایی لنز متصل شده و بین لنز و مانت دوربین قرار می‌گیرند. این تجهیزات جانبی می‌توانند فاصله کانونی را بیشتر کنند. معروف ترین تله کانورتورها ۱٫۴x و ۲x هستند؛ هر چند که نمایندگی نیکون نسخه‌های ۱٫۷x هم تولید می‌کند. ممکن است فکر کرده باشید که این اعداد چه معنایی دارند؛ این ضریب‌ها در فاصله کانونی ضرب می‌شوند تا آن را گسترده‌‌تر کنند.

تله کانورتور در چه سبک عکاسی به کار می‌آید؟!

نکته ی مهمی که پیش از خرید اکستندر لنز باید در نظر داشته باشید این است که این تجهیزات جانبی را نمی‌توانید جایگزین لنزهای با فاصله کانونی بیشتر کنید. در واقع تله کانورتورها را اغلب به دو دلیل خریداری می‌کنند.

  • عکاسانی که سبک عکاسی حیات وحش یا عکاسی ورزشی را دنبال می‌کنند، امکان نزدیک شدن به سوژه را ندارند. در نتیجه از این تجهیزات برای ثبت تصویر بدون نزدیک شدن به سوژه بهره می‌گیرند.
  • عکاسانی که به دنبال یک قاب بسته از سوژه خودشان هستند، به دنبال انواع اکستندرها می‌روند. چرا که با استفاده از این تجهیزات می‌توانید فضای منفی اطراف سوژه را به حداقل احتمال دارد برسانید.

مهم‌‌ ترین مزایای اکستندر لنز

بهترین مزیت استفاده از این تجهیزات، فراهم شدن فاصله کانونی بیشتر است که می‌تواند به عکاس کمک کند. هر چند که نمی‌توان آنها را با لنزهای ویژه ماکرو یکی دانست، با این حال می‌توانند تا حد زیادی عکاسی در سبک‌های مختلف را ساده‌تر کنند.

دو مزیت مهم دیگر این لنزها هم وزن و قیمت پایین‌‌تر است. در واقع شما با بودجه‌ای بسیار کمتر از خرید لنزهای ماکرو، یک تله کانورتور خریداری می‌کنید. در ضمن این تجهیزات بر خلاف لنزهای ماکرو که واقعاً سنگین هستند، وزن کمی دارند. پس با وزن و قیمت کم، فاصله کانونی لنز خود را بیشتر می‌کنید.

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی ماکرو
این مقاله را بخوانید

اکستندر لنز چیست؟

اما یک مزیت پنهان دیگر نیز در استفاده از کانورتورها نهفته است. با استفاده از این تجهیزات جانبی فرصت‌های بیشتری برای عکاسی با یک لنز خواهید داشت. می‌توانید‌ ترکیب‌بندی‌های افقی و عمودی مختلفی را در نظر داشته و دو برابر یک لنز معمولی، فرصت‌های عکاسی داشته باشید. از آنجایی که گزینه‌های بیشتری برای عکاسی با این تجهیزات فراهم می‌شود، بسیاری از افراد خرید آنها را به لنزهای ماکرو‌ ترجیح می‌دهند.

دو مزیت مهم دیگر این لنزها هم وزن و قیمت پایین‌‌تر است. در واقع شما با بودجه‌ای بسیار کمتر از خرید لنزهای ماکرو، یک تله کانورتور خریداری می‌کنید. البته این نیز تجهیزات بر خلاف لنزهای ماکرو که واقعاً سنگین هستند، وزن کمی دارند. پس با وزن و قیمت کم، فاصله کانونی لنز خود را بیشتر می‌کنید.

اکستندر ابزاری کمکی

استفاده از تله کانورتور یا اکستندر نباید جایگزین استفاده از لنزهای باکیفیت شود. در اصل عکاسان حرفه‌ای همیشه تلاش می‌کنند که لنزهای خوب تهیه کنند و با به کارگیری یک اکستندر، فرصت‌های عکاسی و خلاقیت خود را در تصاویر بیشتر کنند. پس بهتر است برای خرید این تجهیزات جانبی، دیدگاه هوشمندانه‌‌تری داشته باشید. چرا که استفاده از این تجهیزات در کنار لنزهای معمولی و ارزان قیمت، می‌تواند چالش‌های بسیاری داشته باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی