تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

در این مقاله قصد داریم که اصلا مگاپیکسل چیست و تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی چقدر است و یا نشان‌دهنده‌ی کیفیت بهتر تصاویر آن است. را مورد بررسی قرار میدهیم. با نمایندگی نیکون همراه باشید.

مگاپیکسل چیست؟

یک مگاپیکسل تقریبا ۱میلیون پیکسل است( دقیقتر یعنی ۱٫۰۴۸٫۵۷۶ پیکسل ). کلمه پیکسل ( Pixel ) از ترکیب دو کلمه تصویر( Picture ) و جز ( Element ) تشکلیل شده است. هر پیکسل نور را دریافت می‌کند و به داده تبدیل می‌کند. داده‌ها سپس ترکیب می‌شوند و عکس را مجدد شکل می‌دهند. شاید فکر کنید که مگاپیکسل بیشتر یعنی، جزئیات عکس بیشتر، ولی اینطور نیست.

داده‌های جمع‌آوری شده شامل اطلاعات خوب و بد هستند. داده‌های بد یعنی آن چیزی که ما به آن نویز می‌گوییم، همان دانه‌های کمرنگی هستند که وقتی زوم می‌کنید به عکس اسیب می رساند. یک دوربین ۸ مگاپیکسلی، ۸ میلیون پیکسل را دریافت می‌کند و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، ۱۲ میلیون پیکسل.

آیا مگاپیکسل بیشتر بهتر است؟

آیا مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت عکس بهتر است؟ نه حتما . اگر یک دوربین ۸ مگاپیکسلی را با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مقایسه کنید، ممکن است تصاویری که با مدل ۱۲ مگاپیکسلی  می‌گیرید بهتر باشند و شاید هم بدتر، اگر سنسور هر دو گوشی یکسان باشد. اگر هر دو گوشی دارای یک سنسور هم اندازه باشند، باید پیکسل‌های دوربین ۱۲ مگاپیکسلی کوچکتر باشند تا بتوانند درست کنار هم جا بگیرند.

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

وجود مگاپیکسل بیشتر به این معنی است که شما برای ویرایش و کراپ کردن تصاویر، آزادی عمل بیشتری دارید. همچنین می‌توانید تصاویر خود را در سایز های بزرگ‌تری چاپ کنید. در اصل اگر فعالیت شما در زمینه‌ی چاپ باشد، به دوربینی با مگاپیکسل بیشتر نیاز دارید. همچنین به این نیز دقت کنید ، داشتن دوربین نیکون با مگاپیکسل بیشتر موجب این می‌شود که جزییات بیشتر و واضح‌ تری از تصاویر ثبت شود.

بهترین لوکیشن های عکاسی تهران
این مقاله را بخوانید

هرچه یک دوربین پیکسل بیشتری داشته باشد، وضوح بالاتری دارد؛ یعنی تصاویری که تولید می‌کند دارای جزئیات واضح‌تری هستند. این یک قابلیت عالی است، به‌ ویژه اگر می‌خواهید عکس‌های ثبت‌شده با گوشی خود را با اندازه‌ی بزرگ و بدون از دست دادن کیفیت تصویر به دلیل پیکسلی شدن، چاپ کنید.

با این حال، اندازه‌ی پیکسل‌ها هم به همان اندازه مهم است؛ چرا که پیکسل‌های بزرگ روی سنسور می‌توانند نور بیشتری نسبت به پیکسل‌های کوچک جذب کنند. این توانایی باعث می‌شود که عکس‌های فوق‌العاده‌ای در شرایط کم‌ نور داشته باشید.

سنسور مهم است

سنسور شاید مهم‌ترین بخش هر دوربین دیجیتال باشد؛ چون مسئول ایجاد تصویر دیجیتال از نوری است که از فتوسایت‌های خود دریافت می‌کند.سایز سنسور روی یک دوربین نسبت به تعداد مگاپیکسل‌ اهمیت بسیار بالاتری دارد. سنسور به کار گرفته‌شده در دوربین یک گوشی هوشمند کوچک و معمولا زیر ۵ میلی‌متر است. اما سنسور مورد استفاده در یک دوربین حرفه‌ای بسیار بزرگ‌تر از سنسور موجود در دوربین یک گوشی هوشمند است.

سنسور دوربین میزان نوری را که برای ثبت تصویر یک منظره لازم است، دریافت می‌کند. این سنسور از میلیون‌ها نقطه‌ی حساس نوری تشکیل می‌شوند که به آن فوتوسایت (photosite) می‌گویند. این فتوسایت‌ها تمام اطلاعاتی که از طریق لنز دریافت می‌شود را ثبت می‌کنند.

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

چه زمانی به مگاپیکسلِ بیشتر نیاز داریم؟

تا اینجا متوجه شدیم که هر چقدر عدد مگاپیکسل دوربین نیکون بالاتر باشد، لزوما عکس باکیفیت‌تری نخواهیم داشت و کیفیت تصاویر به مشخصات دیگر دوربین هم بستگی دارد. اما همین عدد مگاپیکسل برای برخی از کاربری‌ها ممکن است ضروری باشد. در ادامه به دو مورد اشاره می‌کنیم.

  • نیاز به ویراش و کراپ کردن تصویر

برخی مواقع عکس‌هایی که ثبت می‌کنیم نیاز به ویرایش و بریدن بخش‌هایی از تصویر یا همان کراپ کردن دارند. با کراپ کردن عکس‌ها، ابعاد آن‌ها کوچک‌تر می‌شود و اگر بخواهید در همان ابعاد قبلی چاپ کنید، باید انتظار داشته باشید که کیفیت تصویر کاهش پیدا کند.

  • نیاز به چاپ در ابعاد بسیار بزرگ

اگر دوست دارید تصاویر خود را در ابعاد بسیار بزرگ مثل بیلبورد و تابلو چاپ کنید، بهتر است که تصویری با ابعاد بزرگتر یا همان مگاپیکسل بیشتر داشته باشید. در واقع مگاپیکسل بیشتر، مزایایی است که دست شما را برای ویرایش عکس‌ها و چاپ در ابعاد بزرگ‌تر باز می‌گذارد.

جبران نوردهی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی