اشتباهات رایج عکاسی

اشتباهات رایج عکاسی

کاربران زیادی وجود دارند که می توانند عکس های زیبایی بگیرند ولی در زمان کار با دوربین چندین اشتباهات رایج عکاسی وجود دارد که ممکن نادیده بگیرند اگرچه موضوعات بسیار زیادی در رابطه با آموزش عکاسی وجود دارد که عکاس می‌تواند یاد بگیرد، ولی اگر شما بتوانید تنها از این اشتباهات دوری کنید و دقت بالایی داشته باشید یا این اشتباهات را اصلاح کنید، متوجه می‌شوید که عکس‌های شما شارپ ‌تر و با کیفیت ‌تر می‌شوند.

عدم استفاده از جبران نوردهی (+/-) یا مد مناسب نوردهی

اگر از مد اولویت اپرچر یا شاتر استفاده می‌کنید، جبران نوردهی بهترین کمک شماست، به ویژه در صحنه‌های دارای نور غیرواقعی. نورسنجی دوربین عکاسی شما یک ابزار خلاق نیست  البته این ابزار تمایل دارد که همه چیز یک تن رنگی خاکستری خنثی بگیرد ولی این موضوع  برای عکس به دلیل ایجاد مقدار زیادی تن تیره یا روشن مشکل ساز است ممکن است شما بخواهید آن تن را برای این که عکس تان خاکستری دیده شود استفاده کنید ولی باید بدانید که تنی که انتخاب می‌کنید باید برای عکس ، طبیعی و واقعی به نظر برسد. این قسمت همان جایی است که جبران نوردهی به کار شما میاید.

برای مثال در صحنه‌هایی که دارای برف زیاد یا آسمان روشن اند، ممکن است دوربین عکاسی دچار این اشتباه گردد که تصویر را بیش از حد تاریک کند تا قسمت‌های روشن آسمان خاکستری به نظر برسند.

اگر در شب عکاسی می‌کنید یا در یک کوچه تاریک هستید، سیستم نورسنج دوربین عکاسی سعی می‌کند قسمت‌های بسیار تیره تصویر را به یک خاکستری روشن‌تر تبدیل کند. به همین خاطر تصویر را بیش از اندازه روشن می‌کند. و همینطور مشکلات مشابه این می‌تواند در تصویرهایی اتفاق بیفتد که هم قسمت بسیار روشن و هم قسمت‌های بسیار تیره دارند و یا سوژه دارای نور پس زمینه است.

بیوتی دیش چیست؟
این مقاله را بخوانید

بسیاری از عکاسان دوربینشان را در حالت نورسنجی اشتباهی قرار می‌دهند. سه حالت نورسنجی وجود دارد: سنجش ماتریسی، سنجش با تمرکز روی میانه، سنجش نقطه ای. نورسنجی ماتریسی به تمام صفحه نوردهی می‌کند، نورسنجی با تمرکز روی میانه فقط قسمت میانی تصویر را نوردهی می‌کند و نورسنجی نقطه‌ای نیز فقط قسمتی را نوردهی می‌کند که عکاس روی آن فوکوس می‌کند. توصیه من این است که نورسنجی ماتریسی را خیلی وسیع و نورسنجی نقطه‌ای را خیلی متمرکز می باشد . برای همین اغلب از نورسنجی با تمرکز روی میانه استفاده می‌کنم.

اشتباهات رایج عکاسی

 عدم انتخاب صحیح نقطه فوکوس

برخی از عکاسان تشخیص نقطه فوکوس را به طور کامل به عهده دوربین می‌گذارند. این یک تصمیم بسیار نادرست است زیرا دوربین عکاسی خیلی مواقع نقطه فوکوس را اشتباه نشان می‌دهد و عکس شما را خراب می‌کند. شما خودتان باید تشخیص نقطه فوکوس تصویرتان را به عهده بگیرید و روی مهم‌ترین سوژه عکس فوکوس کنید.

و همینطور جا دارد خاطر نشان کنیم، در بین عکاسان، رایج است که یک لنز ثابت با فاصله کانونی ۵۰ میلیمتر و عدد اپرچر ۱٫۴ یا ۱٫۸ خریداری می‌کنند و سریعا تصور می‌کنند می‌توانند با اپرچر ۱٫۴ از هرچیزی عکس بگیرند.در بعضی ار موارد برای عکاسی با اپرچر ۱٫۴ مناسب است ولی باید بدانید عمق میدان در این عدد اپرچر کم است.

اگر شما با عمق میدان بسیار کم عکاسی می‌کنید نقطه فوکوس دقیقا باید روی مهم ‌ترین سوژه باشد. اگر شما درحال عکاسی از یک فرد هستید و نقطه فوکوس را به جای این که روی چشم او قرار دهید روی بینی یا گوش او قرار می‌دهید، نقطه فوکوس اشتباه شما کاملا قابل تشخیص است و عکس شما را خراب می‌کند.

عکاسی از نوشیدنی
این مقاله را بخوانید

من معمولا سعی می کنم به جای عدد اپرچر ۱٫۸ یا ۲٫۸ پرتره ها را با عدد اپرچر ۴ عکاسی کنم. زیرا با این اپرچر هنوز مقداری از پس زمینه در عکس وجود دارد و بوکه‌های زیبایی تشکیل می‌شوند و همین طور قسمت بیشتری از شخص در فوکوس است. و همچنین خطاهای ناشی از فوکوس را هم کم می‌کند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی