موشن بلور و پنینگ در عکاسی
برای اینکه بدانید تکنیک پنینگ چگونه حس حرکت را در یک تصویر ثابت بوجود میآورد، ابتدا باید با تکنیک موشن بلور آشنا شوید. زمانیکه یک تصویر خلق میشود؛ در واقع عکس نهایی ترکیبی است از، تمام اشیاء حاضر در صحنه، به همراه حرکات آنها در مقابل لنز و دقیقا در لحظهی نوردهی. نمایندگی نیکون امروز در این مقاله به تکنیک های موشن بلور و پنینگ در عکاسی خواهد پرداخت.
در لحظهی نوردهی اگر اشیاء داخل فریم حرکتی سریعتر از سرعت شاتر دوربین شما داشته باشند، سوژه به نظر در جهتی که بدان سمت حرکت داشته، کشیده شده است. این کشیدگی تصویر در دو حالت اتفاق میافتد، یا سوژه در لحظهی نوردهی حرکتی داشته است و یا اینکه سوژه ثابت بوده و دوربین در زمان نوردهی حرکت کرده است. با استفاده از تواناییهای کاربردی این تکنیک میتوان به ثبت تصاویری پویا و دارای حس حرکت در صحنههایی ساکن رسید.
موشن بلور
زمانیکه بخشی از سوژه یا المانهای صحنهای که در حال ثبت شدن توسط دوربین است، در لحظهی نوردهی تغییر وضعیت دهد؛ خطوط و جریانهایی مشخص از حرکت را در عکس نهایی بوجود میآورد. به این خطوط و جریانها موشن بلور میگویند.
هنگامی که دوربین کاملا بر روی سه پایه ثابت است؛ با استفاده از تکنیک موشن بلور میتوان به یک همبستگی و در عین حال توازن میان اشیاء متحرک و غیر متحرک در صحنه رسید.
در لحظهای که شاتر باز است اشیائی که در هنگام نوردهی ثابت بمانند، در تصویر نهایی واضح و شفاف خواهند بود. در نقطهی مقابل، اجسامی که در این لحظه حرکتی داشتهاند وابسته به اینکه آن حرکت چه میزان سرعت داشته است، تا حدی تار خواهند شد.
پنینگ
پنینگ تکنیکی است که شما در آن سوژه را در حالیکه در یک مسیر حرکت میکند، با حرکت دوربین طوری تعقیب نمایید که سوژه همیشه در یک منطقهی ثابت در کادر شما باشد.این سوژه میتواند یک دونده در میدان یا یک پرنده در هنگام پرواز، یا هر چیز دیگری باشد.تکنیک پنینگ به ویژه زمانیکه سوژهی شما در امتداد یک خط افقی حرکت کند، کاربردی است.
پنینگ به همراه موشن بلور ترکیبی است از این دو تکنیک، زمانی که عکاس در حین تعقیب سوژه با دوربین از حالت شاتر آهسته استفاده میکند. این ترکیب فوقالعاده منجر میگردد، تصویری بدست آوریم که در آن بخشی از سوژه کاملا واضح و بخش دیگر آن تار و خط خطی باشد. بدین گونه شما احساس بصری حرکت سوژه را، در لحظهی جابجایی آن بوجود آوردهاید. مقالهی امروز ما به این دو تکنیک و روشهای استفاده از آنها برای خلق تصاویری پویاتر ( داینامیک ) میپردازد.
برای استفاده درست از تکنیک پنینگ، عکاس میبایست سرعت حرکت سوژه را با سرعت و حرکت دوربین و لنز مطابقت دهد.
حرکت دوربین
حرکت ازادان دوربین به همراه سوژه؛ برای دستیابی به یک تصویر پسزمینه با شفافیت مورد نظرمان، حیاتی است. ورای استفاده از هر تکنیک و تنظیمی، آگاهی از حرکات سوژه و تاثیرات آن بر تصویر نهایی، اولویت بسیاری دارد.
بسیار واضح است که در تکنیک پنینگ سوژه میبایست در حال حرکت باشد و ترجیحا این حرکت در یک مسافت مشخص از موقعیت شما اتفاق بیفتد. معمولا بهترین تصاویر پنینگ بلور زمانی ثبت میشود که سوژه در حال طی مسافتی در جهت موازی با زاویهی دید عکاس است. در صورتیکه سوژه مستقیم به سمت شما بیاید یا بر خلاف آن، از شما دور شود استفاده از این تکنیک تقریبا غیر ممکن است. به میزانی که سوژه از شما دور است حرکت آن کندتر به نظر میآید، در نتیجه تعقیب آن نیز راحتتر است. اما اگر خیلی هم دور باشد تشخیص سوژه از المانهای اطرافش سخت بوده و تاثیر بصری حرکت در عکس کاهش مییابد. همچنین به میزانی که سوژه به پسزمینه ی تصویر نزدیک باشد، سرعت و حرکت بیشتر خود را نمایان میکند.
فیلتر پُلارایز
استفاده از فیلتر پُلارایز (Polarizing Filter) یا لایت اِن دی (Light ND) میتواند موجب کاهش شدت نورِ وارد شده به سنسور دوربین باشد و در ثبت این نوع تصاویر به شما کمک کند. البته که استفاده از این دو فیلتر در شرایطی است که میزان روشنایی به قدری زیاد است که کمترین میزان ایزو هم نمیتواند برای انتخاب سرعت شاتر پایین کافی باشد.
ضمنا حواستان باشد عکاسی با تنظیم دیافراگم بسته تر همچون F/16 یا کمتر موجب میشود ذرات گرد و غبارِ سنسور شما به صورت واضح، قابل مشاهده باشد. راهکار رفع این مشکل این است که همیشه سنسور خود را تمیز نگه دارید و همچنین بدانید چگونه لکهها را در روند آماده سازی برای عکاسی ، پاک کنید.