فیلتر یووی uv

فیلتر یووی uv

فیلتر یووی uv

فیلتر یووی uv یک تکه شیشه ای است که در مقابل لنز دوربین عکاسی نیکون بسته است. وظیفه اصلی این فیلتر جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش در داخل لنز اما عکاسان معمولا فیلتر اشعه ماوراء بنفش نه تنها در حضور نور روز اما همیشه روی لنز خود نگه دارید.

در واقع فیلترهای UV به عنوان محافظ لنز در برابر خش و گرد و غبار استفاده می شود. درست است که دوربین های دیجیتال از امروز حساسیت بسیار کمتر به نور است که از آن شده است ؛ اما همچنان در یک روز بسیار آفتابی و یا عکاسی از یک منظره‌ی فراتر از نور وجود دارد که برای عکاسان مدرن نشان می دهد.

برند کعروف فیلترuv

امروزه برند های گوناگونی در زمینه تولید فیلتر های یووی فعال هستند و هر کدام از آن ها محصولاتی را تولید و روانه بازار کرده است. از میان برندهای مطرح این زمینه می توان به برند های مشهور نیسی، بائودلی، کوکین، اشمیت و … اشاره کرد. شما می توانید انواع مختلفی از این فیلترها از جمله فیلتر یووی زومی، فیلتر یووی بائودلی، فیلتر یووی سیگما ، فیلتر یووی اشمیت، فیلتر یووی نیسی و … را در فروشگاه نگاه شاپ مشاهده و خریداری کنید.

کاربرد فیلتر یووی

فیلتر یووی اشعه فرابنفش خورشید را مسدود می‌کند و جلوی ورود آن به لنز را می‌گیرد. این فیلتر مانند یک کرم ضد آفتاب برای دوربین عمل می‌کند. برخی فیلم‌های عکاسی قدیمی در برابر اشعه فرابنفش بسیار حساس بودند و از این رو اگر از فیلتر یووی استفاده نمی‌شد، ممکن بود با یک طیف رنگ آبی در زمان عکاسی از یک صفحه آفتابی و یا در ارتفاع‌های بالا مواجه می‌شدید.

معرفی بهترین خیمه های نور
این مقاله را بخوانید

نقاط قوت فیلتر uv

اکنون که با عملکرد فیلتر UV آشنا شدید، بهتر است مزایای این فیلتر را با هم بررسی کنیم. اولین و اصلی ترین مزیت فیلترهای UV، حذف طیف فرابنفش است. از دیگر مزایای فیلتر UV،می توان به حذف نور آبی اشاره کرد. نور آبی، در بین طیف نور مرئی، نزدیک ترین طول موج را به نور بنفش و پرتو فرابنفش دارد به همین سبب می توان از فیلتر UV جهت حذف طیف آبی به ویژه در هنگام عکسبرداری از ارتفاعات، استفاده کرد. فیلترهای UV طیف آبی که همراه با پرتوهای فرابنفش ایجاد شود را نیز حذف می کنند.

گاهی اوقات ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که نور بتواند تصویر شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال ، هنگام عکسبرداری به سمت نور خورشید. در این مرحله ، شما می توانید از فیلتر UV برای کاهش نور نسبتا قابل توجه استفاده کنید.

فیلتر یووی uv

چرا باید فیلتر UV  بخریم؟

تصمیم‌ گیری در مورد این که آیا باید از فیلترهای یووی استفاده کنیم یا نه، سؤال ساده‌ای نیست. این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • یک فیلتر یووی از لنز شما در برابر گردوغبار و خط و خش حفاظت می‌کند.

این گزینه منطقی‌ترین و اقتصادی‌ترین ویژگی فیلترهای یووی است که بدون شک هیچ مخالفی ندارد.
یک عکاس حرفه‌ای می‌داند که کوچک‌ترین آلودگی، ذره‌ای گردوغبار و لکه‌ای که حتی با چشم دیده نمی‌شود، می‌تواند یک لنز چند میلیون تومانی را بی‌ارزش کند؛ چه برسد به افتادن لنز از دستمان که دردآورترین اتفاق زندگی ما عکاسان است.

  • فیلترهای یووی یک تأثیر منفی اندک بر روی کیفیت عکس‌ها دارند. در اغلب موارد استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها فرقی ندارد؛ اما اگر می‌خواهید بالاترین کیفیت ممکن را در عکس‌های خود داشته باشید و یا این که نمی‌خواهید در عکس‌هایتان تأثیر lens flare یا دیگر موارد غیرطبیعی را مشاهده کنید، می‌بایست فیلترهای یووی را کنار بگذارید.
نمایندگی رسمی نیکون در تهران
این مقاله را بخوانید

بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم که در کیف عکاسی‌تان مسلماً می‌بایست فضایی برای یک فیلتر یووی در نظر بگیرید؛ اما این که تصمیم بگیرید آیا نصب همیشگی آن روی دوربین ارزشش را دارد یا نه، بر عهده شما است. اغلب عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند فیلترهای یووی را از دوربین جدا کنند، چون تأثیر منفی (هر چند اندک) بر روی عکس‌ها می‌گذارند؛ اما برخی افراد دیگر نیز آن‌ها را روی لنز قرار می‌دهند، چون در اغلب موارد در محیط‌های آلوده به عکاسی می‌پردازند.

واما چه کسانی مخالف فیلتر یووی هستند:

مخالفان فیلتر یووی اعتقاد دارند که فروشندگان تجهیزات عکاسی مشغول به فروختن ابزاری هستند که عصر آن به پایان رسیده است. استدلال آنها تا حد زیادی درست است، زیرا سنسورهای دیجیتال دوربین‌های امروزی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دیگر حساسیتی به این طیف نوری و موج رنگی ندارند.
فیلتر UV می‌تواند آسیب زننده هم باشد!

فیلتر یووی uv
این دسته از مخالفان فیلتر UV نه تنها در پاسخ به سوال « فیلتر UV چیست » از آن به‌عنوان یک محافظ نام نمی‌برند بلکه اعتقاد دارند بی‌توجهی عکاسان و باقی ماندن بلندمدت فیلتر بر روی لنز می‌تواند موجب انباشت گردوغبار بین فیلتر و المان شیشه‌ای بیرونی لنز شود که این موضوع قطعا به لنز شما آسیب وارد می‌کند.

جمع بندی

اما در مواقعی که کاربر تحت هر یک از شرایط ذکر شده در این مقاله قصد عکاسی داشته باشد و استفاده از فیلتر مورد نیازش باشد، تهیه این فیلترها ضروری به نظر می رسد. در واقعی که نیاز به جلوگیری از ثبت تصاویر محو در فوکوس دارید، استفاده از این فیلترها توصیه می شود. به همین جهت بهتر است تا برای هر لنز یک فیلتر UV تهیه نمائید.

اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی