فیلترهای رنگی چه هستند؟

فیلترهای رنگی چه هستند؟

فیلترهای رنگی چه هستند

نمایندگی نیکون امروز به سوال فیلترهای رنگی چه هستند؟ جواب خواهد داد با ما همراه باشید.

فیلتر رنگ می تواند بر اساس جذب یک قسمت از رنگ های اصلی نور و عبور از یک قسمت دیگر کار کند و نور را رنگ آمیزی کند. فیلتر رنگ را می توان بر اساس تداخل ایجاد کرد ، حساس به کار آزمایشگاهی و با لیزر اعمال می شود.

فیلترها تجهیزات لازم و ضروری در عکاسی هستند و تغییرات فوق العاده ای در تصاویر ضبط شده ایجاد می کنند. فیلتر رنگ نیز یک نوع فیلتر جنسی از پلاستیک ، ژلاتین و شیشه تشکیل شده است و تاثیر زیادی بر کیفیت نور دارد.

همانطور که می دانید ، رنگ ها نقش مهمی در زندگی انسان از لحاظ روانی ایفا می کنند و عناصر اصلی زیبایی عکس ها و تصاویر هستند. به همین دلیل است که در ضبط تصاویر منحصر به فرد و جذاب از اهمیت خاصی برخوردار است.

چرا به فیلترهای رنگی نیاز داریم؟

یکی از کارهای خلاقانه‌ای که عکاسان حرفه‌ای انجام می‌دهند، استفاده از فیلترهای رنگی در هنگام نورپردازی است، این کار جلوه‌ای خاص به تصاویر می‌بخشد. این فیلترها به دلیل مناسب بودن قیمت‌شان، گزینه خوبی برای نورپردازی‌های جذاب و هیجان انگیز می‌باشند. با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید رنگ مورد نظرتان را در بخش‌های مختلف کادر مثل پس زمینه و حتی خود سوژه اصلی اجرا کنید و افکت‌های بسیار جالبی در تصویر ایجاد نمایید. این فیلتر نیاز عکاس را برای داشتن تجهیزات نوری بی‌نظیر بر آورده می‌کند.

مهمترین کاربرد فیلترهای رنگی چیست؟

اصلاح و بهبود کیفیت و شدت رنگ‌ها در تصاویر از مهمترین کاربرد فیلترهای رنگی است. یکی دیگر از کاربردهای فیلتر رنگی استفاده از آن به منظور طیف سنج برای جدا کردن رنگ‌‌ها از یکدیگر در آزمایش‌های اپتیکی است.

نمایندگی نیکون در غرب تهران
این مقاله را بخوانید

علاوه بر این از فیلترها در عکاسی تبلیغاتی، مدلینگ، صنعتی، هنری و … استفاده می‌کنند و تصاویری بی‌نظیر می‌آفرینند. هر رنگ از این فیلترها به نور هم رنگ خودشان امکان عبور و رد شدن می‌دهند، در مقابل رنگ‌های مکمل را حذف یا فیلتر می‌کنند. به زبان ساده‌تر هر کدام از فیلترها نور هم رنگشان را ملایم‌تر و جذاب‌تر اما رنگ مکمل را شدیدتر و تیره‌تر نمایش می‌دهند.

فیلترهای رنگی چه هستند؟فیلتر قرمز:

رنگ قرمز فیلترهای عکاسی کنتراست شدید را افزایش می دهد و حالت دراماتیک ایجاد می کند.تصویر و غنی سازی رنگ به اصطلاح ، این فیلتر نور قرمز به راحتی از طریق خود عبور می کند ، اما مقدار قابل توجهی از نور آبی و سبز را از تصویر حذف می کند.

اغلب قوی و خشن به شمار می‌آیند. برای همین عکاسانی که می‌خواهند جلوه‌هایی خلاقانه و چشمگیر درست کنند، از آن استفاده می‌کنند. تاثیر فیلتر های قرمز آنقدر زیاد است که گاهی بیننده تصور می‌کند عکس با فیلتر مادون قرمز گرفته شده است. به همین دلیل می‌توان فیلتر های قرمز را جایگزینی ارزان تر برای فیلتر های مادون قرمز دانست.

فیلتر آبی:

این فیلتررنگی بر عکس همتای قرمزرنگ خود، کنتراست تصویر را به شدت کم می‌کند و رنگ‌های تصویر را تیره‌تر نمایش خواهد داد.فیلتر آبی بیشتر رنگ‌ها را تیره می‌کند و کنتراست را کاهش می‌دهد.اما زمانی که به درستی استفاده شود، همین کنتراست کاهش داده‌ شده می‌تواند برای ایجاد یک فضای ملایم و آرامش بخش مفید باشد.

نکته جالب دیگر این است که فیلتر آبی (برخلاف فیلتر قرمز) دید در مه و غبار را کاهش می‌دهد و جلوه‌های غبار آلود و مه گرفته را تقویت می‌کند و فضایی سحرگاهی را در ذهن بیننده تداعی می‌‌کند.

معرفی دوربین نیکون Coolpix P950
این مقاله را بخوانید

اگر در عکاسی سیاه و سفید جدی و مسمم هستید، حتما یکی از فیلتر های رنگی را در کنار تجهیزات خود داشته باشید. فیلتر های رنگی در عکاسی کنترل بیشتری را روی طیف‌های خاکستری به شما می‌دهند. همچنین با کمک این فیلترها می‌‌توان کنتراست عکس را تنظیم و از این طریق می‌شود روی عناصر مهم‌تر تاکید کرد.

فیلتر سبز:

 این رنگ بیشتر مورد استفاده عکاسان طبیعت است، زیرا به خوبی شاخه‌ها و برگ‌های گیاهان را مجزا از هم نشان ‌می‌دهد. فیلتر رنگی سبز نیز یکی دیگر از فیلتر های رنگی در عکاسی است. فیلتر‌های سبز به طور کلی از محبوبیت کمتری نسبت به سایر فیلتر‌ها برخوردارند اما در برخی شرایط به کار می‌آیند.فیلتر سبز طیف های رنگ سبز را روشن نشان می‌دهد و به همین دلیل گل و برگ‌ها را از هم تفکیک می‌کند.فیلتر های سبز همچنین در عکاسی منظره نیز می‌توانند باعث تقویت جلوه درختان و چمن‌ها بشوند اما آسمان را بسیار روشن می‌کنند. پس باید حواستان باشد جزئیات آسمان را از دست ندهید.

فیلتر نارنجی:

 این فیلتر کاربرد زیادی در عکاسی پرتره دارد. فیلتر نارنجی می‌تواند پستی و بلندی‌های پوست و همچنین جوش‌ها را کاهش دهد و پوست را لطیف و صاف نشان دهد.

هنگام عکاسی از مناظر شهری و ساختمان‌ها، خاکستری ملایمی روی آجر‌ها به وجود می‌آورد و با ایجاد کنتراست بین مصالح مختلف باعث تقویت عمق و بافت آنها می‌شود.

فیلتر زرد:

این فیلتر تغییرات خیلی ملایمی در تصویر ایجاد می‌کند و در عکاسی از طبیعت و گیاهان هم کاربرد دارد. در بین همه پنج فیلتر رنگی، فیلتر زرد دارای تاثیر ملایم‌تر و طبیعی‌تری است. به این صورت که در برخی موارد تفاوت آن محسوس نیست. اما چون تاثیر این فیلتر بر رنگ‌‌های مختلف، کنترل شده و ملایم است، برای همه نوع عکاسی سیاه و سفید به کار می‌رود. تازه کار‌ها نیز راحت‌تر می‌توانند با این فیلتر عکاسی کنند.

تعمیرات نیکون در مرکز تهران
این مقاله را بخوانید

چگونه فیلترهای رنگی به عکاس کمک می کنند ؟

فیلترهای رنگی که در عکاسی سیاه و سفید هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عکاس کمک می‌کنند تا بتواند با کمترین هزینه نورپردازی جذابی برای سوژه‌های خود به وجود آورد و با توجه به رنگ فیلتر بخش‌هایی از نور و کیفیت رنگ تصویر را کاهش یا افزایش دهند تا زیبایی عکس‌ها را چند برابر نمایند. خوب است بدانید که جلوه‌های ایجاد شده توسط این فیلترها را امروزه بسیاری از نرم افزارها هم می‌توانند به وجود آورند، اما عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از فیلترهای با کیفیت و معتبر استفاده کنند، تا تصاویری منحصر به فرد را ثبت نمایند.

چه تجهیزات دیگر در کنار فیلترهای رنگی نیاز داریم؟

همان طور که می‌دانید عکاسان حرفه‌ای و حتی آماتور از فیلتر رنگی در هنگام نورپردازی بهره می‌برند، بنابراین در کنار این فیلترها نیاز به دیگر ابزارها و تجهیزات نورپردازی خواهید داشت. انواع مختلف فلاش‌ها مثل اکسترنال و حلقه‌ای می‌توانند گزینه‌های خوبی برای بهبود نوردهی به سوژه مورد نظرتان شود.

داشتن فیلترهای دیگر مانند فیلترهای UV, اسکای لایت, ND, پلاریزه و … همچنین به شما کمک می کند تا به راحتی تصاویر هنری ، زیبا و جذاب را ضبط کنید. علاوه بر این ، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای ، داشتن چند لنز یک دستگاه ضروری است. البته ، برای انتخاب لنز مناسب علاوه بر نوع و مدل دوربین خود ، زمینه فعالیت شما نیز مهم است. اینکه عکاس پرتره، مدلینگ، تبلیغات یا طبیعت هستید تعیین می‌کند کدام لنز مناسب شما خواهد بود و بهترین کارایی را برایتان دارد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی