اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟

اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟

با گسترده شدن دنیای عکاسی و فیلمبرداری در جهان ، درصد زیادی از دوربین های فیلمبرداری به قابلیت آنامورفیک  دست یافته اند.  در مقاله زیر ، با ابعاد و اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک و سینماسکوپ آشنا شده و رابطه ی آن با نسبت تصویر را مورد بررسی قرار می دهیم :

برای اندازه حسگر یا سنسور و فیلمبرداری آنافورمیک، تصورات اشتباهی وجود دارد. و شروع این مشکل با عرضه و معرفی یک دوربین همراه بود. تمامی کسانی که در حوزه فیلمبرداری فعال بوده معتقدند که به دلیل عدم وجود حالت آنامورفیک در دوربین شان ، امکان استفاده از لنزهای X 2 را ندارند.  همچنین این تصور را دارند که فقط میتوانند از لنزهای ۱٫۳۳x  یا ۱٫۵x  کمک گرفته و اغلب اوقات  انتخاب یک لنز از میان چند گزینه ی دیگر تصمیم گیری سختی می باشد.

 

اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟

 

حالت آنامورفیک چه ویژگی ها و مزیت هایی دارد ؟

لنزهایی که به حالت آنامورفیک مجهز شده اند این قابلیت را دارند که میدان دید روی حسگر را افزایش داده و آن را گسترده تر کند.  در همین زمینه  لنزی که حالت آنامورفیک را دارا باشد میتواند میدان دید را تا ۲ برابر فشرده سازی نموده و بعد از پایان فیلمبرداری این امکان فراهم می شود که عرض فیلم ضبط شده تا دو برابر تغییر و آن فیلم را بطور صحیحتر و واقعی تر دیده شود.

با انجام یک ضرب ساده ، درک این موضوع آسانتر می شود :

هنگامی که فیلمبرداری انجام می شود اگر نسبت فیلم ۱۶:۹ باشد و بعد عرض حاشیه یا قاب تا دو برابر افزایش پیدا کند نسبت تصویر کمی ناجور و با ابعاد۵۶:۱/۳ مشاهده خواهد شد.

نیکون در حال ساخت دوربین بدون آینه تمام فریم
این مقاله را بخوانید

از سایر ویژگی هایی که دوربین های مجهز به آنامورفیک آن را دارا هستند ، امکان استفاده از سنسور در مساحت های مختلف می باشد. و نیازی به استفاده از نسبت ۱۶:۹ نمی باشد.

در این حالت عرض حسگر به طول کامل به کار گرفته نشده و دوربین حاشیه های فیلم را برش خواهد زد.

 

حالت آنامورفیک  و سایر قابلیت های آن :

از سایر قابلیت هایی که در حالت آنامورفیک وجود دارد و می بایست به آن اشاره کرد این است که میتوان به شکلی بهینه تر مساحت سنسور را به کار گرفت و بعد از اتمام فیلمبرداری نیازی به برش دادن تصویر نباشد و یا حداقل نیاز به برش آن کمتر شود همچنین حالت آنامورفیک استفاده درست تر از نرخ بیت دوربین برای مساحت نهایی تصویر را ممکن میسازد.

در هر صورت  یکی از مهمترین قابلیت های حالت آنامورفیک خوب ، امکان بهره مندی ازارتفاع بیشتر در مقایسه با فیلمهای نسبت ۱۶:۹ می باشد. در زمان هایی که دوربین ها به حالت دریچه باز تنظیم شده اند، اندازه تصاویر بعد از کشیدگی ، نه‌تنها عریض‌تر به نظر میرسد  بلکه با ارتفاع بیشتری نیز مشاهده خواهند شد.

 

عدم استفاده از آنامورفیک و یا نداشتن آن چه سودی دارد ؟؟؟

در صورتی که دوربین به قابلیت آنامورفیک مجهز باشد ،  در مقابل سایر حالات ضبط ، ارتفاع قاب دچار افزایش نمیشود ، ولی با فعالسازی این حالت ، این احتمال زیاد میشود که اطلاعاتی را که در آینده نیاز دارید ، از دست بدهید.

 

مواقعی که حالت آنامورفیک میتوانید کاربردی و مفید باشد :

یکی از مواقعی که این حالت میتواند برای شما مفید واقع شود زمانیست که قاب شما را گسترده تر کند . از نکات مهمی که باید به آن توجه نشان داد این است که یک فیلم مناسب و با مساحت دارای علامت و ۴:۳ ضبط شود. اگر قسمتی از تصویر در خارج از علائم قرار بگیرد ، میتواند اطلاعات بییشتری ارائه داده که در زمان ویرایش فیلم مفید باشد. برای مثال میتوان قاب فیلم را ویرایش و به کامل کردن ترکیب بندی ها پرداخت و همچنین میتوان به ویئوی ساخته شده ، حرکاتی از دوربین را اضافه کرد که در عمل انجام نشدند.

تاخیر عرضه دوربین نیکون D6
این مقاله را بخوانید

 

اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟

 

نتیجه گیری :

در پایان به این نتیجه میرسیم که در فیلمبرداری ، حالتی فعال شود که بالاترین رزولوشن عمودی را در پی داشته و از سنسور بهترین نتیجه را بگیرد. حتی زمانی که برای برش بخشی از قاب ناچار باشید ،  با انجام این مراحل ، مساحت یا ابعاد سنسور افزایش پیدا کرده و داده های زیادتری را به دست خواهید آورد.  اگر زمان زیادی برای ویرایش فیلم های خود نداشتید، میتوان برش فیلم را انجام نداده و به جای آن حالت ضبط مناسب تری را برای فیلمبرداری فعال کرد.

 

در پایان مقاله « اندازه حسگر در فیلمبرداری آنامورفیک چگونه است ؟ و کدام یک مناسب ؟ » ، شما میتوانید مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی دوربین‌های DSLR ، دوربین های بدون آینه و

لوازم جانبی دوربین نیکون و لنز نیکون و دیگر محصولات نیکون نیاز دارید را در بخش محصولات نمایندگی نیکون بیابید. همچنین شما می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت نمایندگی نیکون با کارشناسان فروش تماس گرفته و هرگونه سوال در مورد خرید و یا قیمت محصولات و همچنین ضمانت و خدمات پس از فروش نیکون را، جویا شوید. این آگاهی شما را در خرید مطمئن و ارزان یاری خواهد داد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی