فیلتر ان دی ND

فیلتر ان دی ND

فیلتر ان دی ND

فیلترهایی برای کاهش نور ورودی به دوربین هستند. به کمک فیلتر ان دی ND می توانید سرعت شاتر را کاهش داده یا تصاویری با عمق میدان کم ایجاد کنید. فیلترها معمولا از شیشه ساخته شده و گاهی اوقات در مدل‌های کم کیفیت‌ترو جنس رزین و پلاستیک مدل دارای یک هدف اصلی دارند در تمام انواع و آنها را تحت تاثیر حجم نوری قرار می گیرد که وارد سنسور دوربین شما می شود.

فیلتر ND چه کاری انجام می‌دهد ؟

فیلتر (ND) ، مانند سایر انواع فیلترها ، بر میزان نور که به سنسور دوربین شما می رسد ، تاثیر می گذارد. این فیلترها معمولا یک بخش تیره تر است که هیچ عوامل به جز حجم نور ورودی تاثیر نمی گذارد. آنها در رنگ نور و همچنین قطبش آن بی اثر هستند و نباید در هیچ موردی به این دو عامل اعمال شود. در نتیجه عکس با دیافراگم باز (بر عمق میدان ) یا سرعت شاتر (به تاثیر زمان و حرکت در تصویر) را می توان به دست آمده که تقریبا دست یافتنی نیست در هر راه دیگر. برنامه اصلی آنها این است که نور محیط بیش از حد بزرگ است.

فیلتر ان دی ND

انواع فیلترهای ND

از نظر شکل ظاهری، فیلترهای ND در دو نوع مدور و چهار ضلعی ساخته می شوند.

فلیترهای Variable یا متغیر

فیلتر های ND متغیر همانطور که از نام آن ها پیدا است میتواند میزان قدرت خود را تغییر دهد که با چرخاندن المنت جلویی میزان قدرت آن را بین ۱ تا ۱۰ استاپ و یا بیشتر تغییر دهید. این نوع فیلتر ها از این نظر که نیازی به حمل چندین فیلتر ND نیست بسیار خوب است و همینطور در هزینه نیز صرفه جویی میشود. علاوه بر آن نیازی نیست این‌گونه فیلترها را از روی لنز باز کنید تا بتوانید فوکوس و کادربندی را تنظیم کنید.

ترفند عکاسی پرتره با دوربین نیکون
این مقاله را بخوانید

فیلترهای ND Grad یا Graduated ND

چنین است که در یک طرف تاریکی وجود دارد و میزان تاریکی در طرف دیگر کاهش می یابد. این فیلتر استفاده می شود که به می خواهید در عکس هر دو آسمان و زمین با قرار گرفتن در معرض مناسب روح و دیگر نیاز به گرفتن چندین عکس با نوردهی متفاوت و ویرایش آن در فتوشاپ ندارید.

فیلترهای مربعی

فیلترهای ND با تیرگی ثابت و فیلترهای Graduated ND را می‌توانید با شکل مربعی نیز خریداری کنید. این‌گونه فیلترها را باید با استفاده از هولدر بر روی لنز نصب کنید. مزیت استفاده از هولدر و فیلترهای مربعی این است که خیلی راحت‌تر می‌توانید چند فیلتر را روی هم قرار دهید. علوه بر آن میتوانید از آن بر روی لنز های با سایز دهانه فیلتر مختلف نیز استفاده نمایید. این فیلتر ها گران قیمت بوده و همچنین هزینه جداگانه باید برای هولدر آن پرداخت نمود.

فیلترهای لنز (ان دی) ND پیشنهادی

  • یک فیلتر لنز ND با قدرت ۱۰ استاپ :

برای این نوع از فیلتر شما می‌توانید از فیلترهای سوارشونده‌ی Haida استفاده کنید. سایز فیلترهای ND سایز کوچک و قابل حمل و همچنین کمترین میزان تغییر در رنگ نور، بسیار کاربردی هستند.

  • یک نگهدارنده فیلتر :

به مرور زمان و استفاده‌ی حرفه‌ای‌تر از فیلتر لنز ND ، شما برای بهره‌مندی از تعداد فیلترهای بیشتر، قطعا نیازمند تهیه یک نگهدارنده فیلتر عکاسی خواهید بود.

  • کیت حرفه‌ای فیلتر لنز ND

برند Lee یکی از معتبرترین ارائه دهندگان انواع فیلتر عکاسی است. کیت کامل فیلتر لنز ND این برند می‌تواند تمامی نیازهای شما را به انواع فیلتر بصورت یکجا تامین کند.

  • فیلتر لنز ND سیاه و سفید ( B+W ND Filters ) :

میتوان از انواع فیلتر پلاریزه سیاه و سفید و همچنین فیلتر UV در عکاسی‌هااستفاده کرد. داشتن این فیلتر نیز در بسیاری از عکاسی‌ها ضروری و کاربردی خواهد بود.
تجهیزات دیگری که بهمراه فیلتر لنز ND لازم میباشد؟

  • سه پایه دوربین :

اصلی‌ترین دلیل خریداری یک سه پایه دوربین و یا بهره‌مندی از آن در زمانیکه با فیلتر لنز ND عکاسی می‌کنید، مدت زمان نوردهی بالا در این نوع از عکاسی است؛ زیرا زمانیکه سرعت شاتر شما تا این حد پایین آمده است، دیگر نمی‌توان دوربین را بصورت ساده و بدون لرزش برای مدت طولانی با دست نگاه داشت.

  •  اپلیکیشن‌های محاسبه نوع فیلتر :

این اپلیکیشن‌ها می‌توانند براحتی مدت زمان نوردهی مناسب در انواع شرایط عکاسی را تعیین کنند. در این اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید با وارد کردن متغیرهای سرعت شاتر، تنظیمات دیافراگم و ایزو؛ میزان قدرت فیلتر ND مورد نیاز را بدست آورید.

  • روش اتصال فیلتر لنز ND :

دو روش اصلی برای اتصال فیلتر به دوربین وجود دارد. حالت اول فیلترهایی است که بر روی لنز بصورت پیچ سوار می‌شوند و حالت دوم نیازمند فیلتر هولدر هستند. در حالت دوم، فیلترها بصورت اِسلات بر روی نگهدارنده فیلتر، جایگذاری می‌شود. هر کدام از این انواع فیلتر، مزایا و معایبی دارند.

سنسور کوچک یا سنسور بزرگ
این مقاله را بخوانید

فیلتر ان دی ND
فیلترهای پیچی براحتی نصب و برداشته می‌شوند، اما شما برای هر لنزی نیازمند به یک فیلتر هم‌سایز آن هستید؛ اما فیلترهایی که بر روی هولدر سوار می‌شوند، این مشکل را ندارند ولی شما برای استفاده از آنها نیازمند تهیه یک نگهدارنده فیلتر می‌باشید، که در نتیجه زمان راه‌اندازی طولانی‌تری خواهند داشت؛ اما بر روی هر لنزی قابلیت پیاده‌سازی را دارند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی