عکاسی کاندید یا ناگهانی

عکاسی کاندید یا ناگهانی

عکاسی کاندید یا ناگهانی

این سبک عکاسی کاندید یا ناگهانی به نظر خیلی از عکاسان صمیمی‌ترین و صادقانه‌ترین سبک است و بیننده بسیار راحت‌ تر و بهتر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.در ادامه با نمایندگی نیکون همره باشید تا بیشتر دررابطه با عکاسی کاندید اشنا شوید.

قواعد این سبک

در ساده‌ترین شکل، یک عکس کاندید لحظه‌ای غیرقابل برنامه ریزی را به تصویر می‌کشد. هیچ موضوعی وجود ندارد، هیچ راهی از طرف شما به عنوان عکاس وجود ندارد. در عوض، شما موقعیتی را در ذهنتان تصور می‌کنید و این امکان را میدهید همه چیز به طور طبیعی انجام شود، دکمه‌ی شاتر دوربین شما در طول مسیر باید بیش از همه چیز کار کند.

در این راستا، عکاسی کاندید به نوعی یکی از شاخه‌های عکاسی فتوژورنالیستی هم به حساب می‌آید و از بسیاری از قواعد آن پیروی می‌کند. شما به جای این که سوژه‌های خود را هدایت کنید، به روشی خاص در مستند سازی می‌کنید.

عکاسی کاندید یا ناگهانیاین نوع عکاسی در واقع پر از حس زندگی و احساسات متنوع  است، به همین خاطر برای پرتره‌هایی از لحظات خانوادگی یا کودکان و یا حتی عکاسی از نوزاد و عکاسی عروسی بسیار محبوب شده است.

عکاسی کاندید به ۴ روش مختلف

  • وقتی سوژه در حال حرکته
  • بدون اماده سازی سوژه
  • با غافلگیر کردن سوژه
  • حواس سوژه را به خودتان یا چیز دیگری نپرت نکنید

از دوربینهای کوچک استفاده کنید.

هرچقدر دوربین و لنز شما بزرگتر باشد، بیشتر جلب توجه میکند. یه نکته در مورد دوربین های کوچک وجود دارد (منظورم دوربین های کامپکت یا میرورلسه) و اونم اینه که آدم ها کمتر ازشون میترسند! بله درست متوجه شده اید. خیلی از آدم ها از دوربین و لنزهای بزرگ ما میترسند و نسبت بهشون گارد میگیرند. یکی از دوستان من که اتفاقا مدل هم هست یک بار بهم گفت که وقتی با عکاس هایی کار میکند که دوربین و لنزهای کوچکتر دارند، احساس راحت‌تری دارد. وقتی یک مدل با تجربه این حرف رو میزند، از آدمهای عادی چه توقعی دارید؟

نحوه عکاسی با نوردهی طولانی در روز
این مقاله را بخوانید

به همین دلیل من به شما دوربین نیکون d60 را معرفی میکنم تا هم به راحتی عکاسی کنید هم برای جابه جایی راحت تراست.

مهارت‌های دیداری

شاید حتی مهم تر از داشتن لنزی با فاصله کانونی گسترده برای این نوع سبک از عکاسی، داشتن توانایی ثبت لحظه‌های ارزشمند در قالب یک عکس باشد.

این بدان معنی است که شما باید چشمی همچون چشم عقاب داشته باشید، که با استفاده از آن بتوانید جمعیتی زیاد یا مناظری وسیع را اسکن کنید. با این کار می‌توانید آنالیز کنید که در لحظه چه کسی مشغول انجام چه کاری است و یا بعد از آن چه کاری را انجام خواهد داد.

عکاسی کاندید یا ناگهانی

نه فقط باید چشم خود را آموزش دهید تا این لحظات را در میان هرج و مرج ببینید، همچنین باید بتوانید شرایط ایده آل را نیز بشناسید. یعنی شما باید صحنه را بررسی کنید و از خودتان موارد زیر را بپرسید :

  • تعامل نور با سوژه چگونه است ؟
  • بهترین زاویه برای ثبت یک تصویر عالی چیست ؟
  • در پس زمینه‌ی صحنه چه می‌گذرد ؟
  • آیا عناصر پیش زمینه‌ی جالبی وجود دارند که باعث بهبود تصویر بشوند ؟

به طور معمول در هرنوع سبکی، نور خوب عکس شما را بهتر می‌کند، در تایجه باید در مورد چگونگی تعامل نور با سوژه کاملا استراتژیک فکر کنید. از سوی دیگر، یک صحنه با نور پس زمینه می‌تواند برای برخی از پرتره‌های خلاقانه و دراماتیک زیبا و جذاب باشد. از طرف دیگر، نورپردازی از جلو می‌تواند احساسات را در چهره‌ی فرد بسیار برجسته‌تر نشان دهد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی