کیفیت نور در عکاسی

کیفیت نور در عکاسی

کیفیت نور در عکاسی

یکی از اصلی ترین عناصر موثر بر کیفیت نور، اندازه منبع نور است که گاهی سایه‌های نرم و گاهی سایه‌های تیز ایجاد می‌کند.از عوامل موثر دیگر، فاصله منبع نور تا سوژه است به‌ طوری که هر چه منبع نور دورتر شود سایه‌ها عمیق‌تر و لبه سایه‌ها تیزتر می‌شود.در ادامه نمایندگی نیکون به کیفیت نور در عکاسی خواهد پرداخت.

انعکاس‌های نورانی روی برآمدگی‌های صورت سوژه هم جزو کیفیت نورپردازی محسوب می‌شود و هرچه منبع نور از سوژه دورتر باشد یا منبع نور کوچکتر باشد، این نقاط شدیدتر و تیزتر دیده می‌شوند.

کیفیت نور در عکاسیشدت نور

شدت نور و روشنایی مستقل از کنتراست، یکنواختی، و بقیه است. فراموش نکنید که چشم انسان برخی مواقع در نور بسیار شدید و یا نور بسیار کم دچار خطا می‌شود. تنظیمات نوردهی، همراه با حساسیت فیلم یا سی سی دی، روشنایی تصویر را کنترل می کنند. با استفاده از یک دوربین نوردهی خودکار میزان نور به صورت غیر مستقیم بر عمق میدان و ایجاد حرکت محو بلر مؤثر است. مثلا، روشنایی زیاد و فیلم سریع حساسیت بالا به سمت دیافراگم بسته و سرعت شاتر سریع هدایت می شود.

جهت نور و کیفیت آن بر میزان کنتراست سوژه (تفاوت بین مناطق روشن و تیره) تأثیر می گذارد. کنتراست تا اندازۀ زیادی با طیف رنگمایه موضوع مرتبط است و فرم آن را تعیین می کند. زمانی که کیفیت (جنس) نور، تند و شدید است، کنتراست بالاست و جهت نور می تواند برای تأکید کردن بر فرم موضوع یا پنهان کردن آن استفاده شود.

اگر موضوع تان ثابت است، شاید مجبور شوید نقطۀ دیدتان را عوض کنید تا بیشترین استفاده را از نور موجود ببرید. قویترین تأثیرات سه بعدی معمولاً به واسطۀ نور از کنار به دست می آید، به واسطۀ نور در پشت دوربین (نور جلو)، جزئیات سوژه کمترین بافت و عمق را خواهد داشت، عکاسی با نوری که از پشت موضوع می تابد کنتراست بسیار بالایی ایجاد کرده، جزئیات را کم می کند و فرم سوژه را ساده جلوه می دهد.

زاویه باز و کلوزآپ در فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

گاهی ممکن است بتوانید نقطۀ دید دلخواهتان را انتخاب کنید و بعد ببینید جهت نور و کیفیت آن مناسب نیست، در این صورت آن را تغییر دهید و به سمتی ببرید که بهتر است. ساعتِ روز و شرایط آب و هوایی، بیشترین تأثیر را بر جهت و کیفیت نور طبیعی می گذارند. در عمل باید بهترین نقطۀ دید و مناسبترین وضعیت نور را انتخاب کنید تا موضوع شما هر چه بهتر در عکس خودنمایی کند.

فرونوردهی

فرونوردهی یا نور کمتر از حد تناسب برای فیلم، نگاتیف هایی خیلی رقیق تولید می‌کند و در نتیجه چاپ هایی بدست می‌آید که فاقد جزئیات در سایه‌هاست و معمولا تضادی بیش از حد دارند. در اسلایدها رنگ‌های روشن، خیلی تاریک و رنگ‌های تیره، تقریبا سیاه می‌شوند.

کیفیت نور در عکاسیفرانوردهی 

نور بیش از حد برای فیلم، نگاتیوهایی با غلظت بیش از حد تولید می‌کند و در نتیجه تضاد خیلی کمی در چاپ ها دارد. این شرایط باعث افزایش زمان نوردهی به هنگام چاپ می‌شود.نتیجه این نوردهی ، اسلاید‌هایی رنگی‌‌ است که در آن رنگ‌های تیره روشن‌تر به‌ نظر می‌آیند و رنگ‌های روشن به طور جزئی یا کلی محو می‌شوند.

نوردهی مطلوب

در عکاسی سیاه و سفید، بهترین نگاتیف ، رقیق‌ترین نگاتیفی است که در نواحی سایه از جزئیات مناسبی برخوردار باشد. این بدین معناست که در رقیق‌ترین قسمت‌ها هم باید جزئیات باشند، نه اینکه به‌خاطر کدری شیمیایی خاکستری به‌نظر برسد.

در ایجاد یک عکس، جهت نور مشخص کننده همه ی کیفیات مربوط با سایه، کنتراست، و بافت در عکاسی منظره است. سایه در تبع آن، عمق، شکل، بُعد یک صحنه و همچنین حس محرکه یک عکس را تامین می کند. پس با توجه به سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرید، کیفیت نور را هم باید درنظر داشته باشید.

تضاد در عکاسی
این مقاله را بخوانید

برای عکاسی و کیفیت نور عکس هایتان میتوانید از دوربین نیکون d7500 استفاده کنید.برای اطلاعات بیشتر به سایت ما روجوع کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی