تضاد در عکاسی

تضاد در عکاسی

شاید شما با بیشتر شناختن کنتراست در عکسبرداری از تصاویر مهیج بیشتر کمک کند ؛ کنتراست در عکس موجب برانگیختن احساس در مخاطب میشود.ایجاد رنگ های تضاد در عکاسی میتواند تصویر را جذاب تر کند؛ البته عکس با کنتراست پایین هم میتواند ویژگی های خود را داشته باشد.

کنتراست یکی از اساسی ترین جنبه های هر عکس است. کنتراست به تصویر شما تمرکز، تمایز، و نقطه قوت می بخشد. کنتراست، در ابتدایی ترین حالت به عنوان یک تفاوت تعریف می شود. متداول ترین انواع کنتراست، که احتمالا با آنها آشنا هستید، کنتراست تُن ها و کنتراست رنگ هستند.

در این آموزش عکاسی، من قصد دارم یک نوع دیگر از کنتراست یا تضاد را به شما معرفی کنم: کنتراست مفهومی – و همانطور که از اسم آن پیداست به مفاهیم مربوط است، نه به جنبه های فیزیکی مانند سطح نور یا رنگ. ادامه مقاله را مطالعه نمایید تا ببینید چگونه می توانید از آن در عکس های خود استفاده کنید.

کنتراست چیست؟

کنتراست در لغت به معنای تضاد و تقابل دو چیز است؛ در اصل بدون وجود کنتراست ما هیچ عکسی نداریم چون در صورت عدم کنتراست هیچ فرقی میان تیرگی و روشنی وجود ندارد و همه ی تصویر یا سیاه است یا سفید مطلق.

یکی از دلیل های شما می‌تواند رنگ باشد. رنگ‌ها می‌توانند زنده، برجسته، آرام یا کاملا بی صدا باشند و یا سر زنده، دوست داشتنی و نرم باشند. کلماتی که برای توصیف رنگ‌ها به کار می‌روند می‌توانند به اندازه تعداد رنگ‌های موجود فراوان باشند. همچنین لازم نیست خیلی این موضوع را سخت کنیم. برای اینکه این موضوع را ساده نگه داریم، نگاهی به چرخ رنگ سنتی بیاندازیم. در چرخ رنگ سنتی رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که با یکدیگر مخالف هستند. هنگامی که هر دو رنگ مخالف در عکاسی وجود داشته باشند کنتراست رنگ ایجاد خواهد شد و برای بیننده نگاه کردن به آن عکس لذت بخش خواهد بود.

مراحل تمیز کردن لنز دوربین
این مقاله را بخوانید

دلیل این امر این است که رنگ‌های مختلف گیرنده‌های رنگی چشم ما را تحریک می‌کنند و به مغز پیام می‌دهند تا واکنش نشان دهد. همن گونه که در بالا اشاره شد رنگ‌ها با روش‌های مختلفی توصیف می‌شوند و احساسات نیز همینطور می‌باشند. بعضی وقت ها رنگ‌های مکمل آرام بخش هستند و برخی اوقات خیلی قدرتمند هستند. این موضوع برخی اوقات به محتوا و محیطی که رنگ‌ها در آن قرار دارند(رنگ های اطراف) و همچنین تون آن‌ها (روشن یا تیره) بستگی دارد. به زبان ساده رنگ‌های مکمل به ما احساس می‌بخشند.

رنگ های اصلی و مکمل

و از دیگر دلیل هایی که رنگ‌های مکمل احساسات ما را فعال می‌کنند این است که یک رنگ مکمل ترکیبی از دو رنگ اصلی دیگر است. بدین ترتیب هر رنگ اصلی یک رنگ مکمل دارد که ترکیب دو رنگ اصلی دیگر است. رنگ‌های مکمل سنتی قرمز و سبز، زرد و بنفش و آبی و نارنجی هستند. قرمز یک رنگ اصلی است و مکمل آن رنگ سبز می‌باشد (مخلوطی از زرد و آبی). پس طبق این تعریف هنگامی که از رنگ‌های مکمل استفاده می‌کنید، در اصل تمام گیرنده‌های رنگی چشم خودتان را تحریک می‌کنید.

تضاد در عکاسی

انواع کنتراست

۱-کنتراست بالا

 در یک عکس با کنتراست بالا طیف وسیعی  از رنگ های تیره و روشن نمایان میشود و اگر عکس رنگی باشد غلظت رنگی بیشتری را احساس میکنیم.

۲-کنتراست پایین

 این نوع عکس ها اختلاف زیادی بین طیف روشن و تیره به ما القا نمیکنند و عکس را یکنواخت یا کسل کننده میکنند؛ عکس هایی که در مه یا غبار ثبت میشود نمونه ی خوبی از کنتراست پایین است؛ این نوع کنتراست باعث بد بودن عکس نمیشود میتوان گفت این قبیل عکس ها برای مفهوم ویژه ای طراحی شده اند و یک عکس با کنتراست پایین جذابیت و مفاهیم مخصوص به خود را میتواند داشته باشد.

سبک عکاسی کوبیسم
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی