کمپوزیسیون در عکاسی

کمپوزیسیون در عکاسی

کمپوزیسیون در عکاسی

یکی از عواملی که موجب شده تا تفاوت یک عکس خوب و یک عکس بد می‌شود، توجه به ترکیب بندی در عکاسی است. آشنایی با قوانین ترکیب بندی در عکاسی یا کمپوزیسیون در عکاسی، نقاشی یا هر قابی که به تصویر کشیده می‌شود، کمک بزرگی به حرفه‌‌ای‌شدن شما می‌کند.پس در ادامه مقاله با نمایندگی نیکون همراه باشید.

کادر یک سوم در ترکیب بندی عکاسی

کادر یک سوم قانون و اصولی بسیار ساده دارد. برای ایجاد این ترکیب بندی در عکاسی ها مجبوریم فرض کنید که تصویر نهایی و کادر آن چه از سمت عمودی و چه از سمت افقی درست به مانند تصویر زیر به سه قسمت مساوی تقسیم شده است،  پس باید تلاش کنید خط افق خطی که محل برخورد آسمان و زمین با یکدیگر میباشد بر روی یکی از خطوط افقی و اجزاء عمودی تصویر را بر روی خط اول یا دوم عمودی قرار دهید. این اصل به اندازه ای مورد استفاده قرار میگیرد که همه ی سازندگان دوربین عکاسی ویژگی نمایش گرید و خط هایی با همین ترتیب را در لایو ویو (پخش همزمان) دوربین شان قرار داده اند.

کمپوزیسیون در عکاسیانواع  کمپوزیسیون (composition)

  • ترکیب بندی مثلثی

مثلث را میتوان یکی از راحت ترین اشکال ساخت یک ترکیب خوب در عکاسی دانست. این نوع ترکیب از جهت های بسیاری با ترکیب قرینه شباهت دارد، ولی از قانون آن پیروی نمیکند. به لحاظ ایستایی از استحکام بالایی برخوردار است.
  • ترکیب بندی اریب

در ترکیب بندی اریب اشیا و عناصر عکس روی خطوط اریب فرضی قرار می گیرند. این نوع ترکیب‌بندی باعث تقویت پرسپکتیو، عمق دادن به تصویر و همچنین پویا کردن آن می‌شود. خطوط اریب نباید حتما در مرکز تصویر باشند.نوع قرار گرفتن خطوط اریب بسته به حالت شکننده، تیز، نرم و ملایم بودن آنها در تصویر تعریف کننده ای یک حالت متفاوت است برای مثال خطوط شکننده و تیز نشان دهنده خشونت و خطوط ملایم و نرم نشان دهنده  لطافت  است.
  • ترکیب متمرکز و غیر متمرکز

وقتی توجه بیننده به یک نقطه از تصویر جلب شود ترکیب بندی متمرکز میگویند، این نوع ترکیب بندی ثبات و بی تحرک است و در دوره ی انسان گرایی رنسانس مورد استفاده بسیار قرار گرفته است. اگر بیش از یک عنصر در تصویر داشته باشیم و توجه بیننده به آنها جلب شود ترکیب بندی غیرمتمرکز میگویند. یکی از نمونه‌های مشخص این نوع ترکیب، ترکیب بندی نگارگران سنتی ایران ونقاشان قهوه خانه و هنرمندان معاصر بیشتر ازاین نوع ترکیب بوده است. ترکیب بندی غیر متمرکز پویا و متحرک است.
کمپوزیسیون در عکاسی
  • ترکیب بندی کادره و فریم دار

یک شیوه ی خاصی که برای به تصویر کشیدن عمق درون صحنه قرار دادن کادری درون کادری دیگر است. در معماری ما این کادرها زیاد هستند، از دروازه ها گرفته تا ستون ها، طاق ها و ایوان ها. با این ترکیب بندی  شما عمق مناسبی نیز به تصویر می‌دهید. البته از کادر برای بیان دیگر احساسات هم استفاده میشود. استفاده از این ترکیب بندی بهترین موقعیت برای پدید آوردن تصاویر خلاقانه و عمیق می باشد.
  • ترکیب بندی افقی

توجه اصلی عکاس در این نوع ترکیب بندی تاکید بر خطوط افقی موجود در کادر میباشد. این ترکیب بیشتر آرامش و سکون را القا میکند. این ترکیب که در فضایی افقی شکل می‌گیرد یادآور مناظر دریا، ساحل و افق‌های بی‌کران منتهی به آسمان است و جزء ترکیبات پویا به حساب می‌آید.
  •  ترکیب بندی مدور (دایره )

دایره به عنوان شکلی گسترش یافته از یک نقطه است.در حقیقت تصور حرکت و زمان بدون وجود دایره امکان پذیر نیست. دایره بیش از هر شکل هندسی دیگر،با حرکت و پویش سر و کار پیدا می کند. به خاطر شکل دورانی اش، نوعی تحرک را القا می کند. همچنین دایره نماد نرمی، لطافت، تکرار، آرامش روحانی و آسمانی، پاکی و صمیمیت به شمار می آید. کشش درونی دارد و درونگراست.
  • ترکیب بندی متقاطع

از تقاطع خطوط افقی با خطوط عمودی میتوان به ترکیبی متقاطع دست یافت. ساده‌ترین نوع ترکیب متقاطع صفحه شطرنج است. صفحه شطرنج از خطوط عمودی و افقی ترکیب یافته که در تناسبی مساوی یکدیگر را قطع نموده‌اند. تضاد بین حرکت و سکون؛ تضاد میان ایستایی و نرمش.
سنسور کوچک یا سنسور بزرگ
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی