چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

اگر شما یک عکاس مبتدی باشید؛ ممکن است زمان عکاسی دوربین خود را درحالت اتوماتیک (auto) قرار دهید. اگر بخواهید در عکاسی پیشرفت کنید؛ باید بتوانید با تنظیمات و حالت دستی یا manual کار کنید. حالا چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟ و چگونه ان را تنظیم کنیم؟ را امروز من به شما توضیح می دهم.

عکاسی در حالت دستی یا manual بلکه فقط موجب می‌شود که شما این امکان را داشته باشید تا عکس‌هایی شارپ با ترکیب بندی های مناسب ثبت کنید، همچنین به قوی‌تر شدن درک شما از تنظیمات مختلف و کارایی دوربین منجر می‌شود. پس از کمی کارکردن با حالت منوال ، متوجه خواهید شد تنظیمات دوربین عکاسی شما چطور به شکلی منظم با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و ترکیب آن‌ها چه تاثیری روی تصاویر شما دارد.

نکته هایی که در زمان عکاسی روی حالت manual باید رعایت کنید

درنظر داشته باشید که هنگامی که قصد دارید درحالت دستی عکاسی کنید، تنظیمات دوربین شما خود‌به‌خود با شرایط و فضایی که در آن عکاسی می‌کنید هماهنگ نمی‌شود. خودتان باید به‌ صورت دستی دوربین‌تان را تنظیم کنید و با درنظر داشتن این موضوع، باید اطمینان حاصل کنید که نوردهی شما در طی عکاسی ثابت است. پروسه تغییر دادن تنظیمات ممکن است در وهله اول خسته کننده به‌نظر برسد، اما به شما اطمینان می‌بخشد که عکس شما خوب از آب درمی‌آید.

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟تنظیم سرعت شاتر ایزو دیافراگم

اگر درحالت دستی  Manual Mode عکاسی کنید، می‌توانید سرعت شاتر (shutter speed)، ایزو (ISO) و دیافراگم (aperture) را به‌ طور کامل تنظیم و کنترل کنید. به عنوان مثال، تنظیم دستی دیافراگم ، به‌شما این امکان را می دهد تا عکس های پرتره با پس زمینه محو (بوکه) بگیرید. با تغییر سرعت شاتر در عکاسی می‌توانید از اجسام متحرکی که با سرعت زیادی حرکت می‌کنند، مثل اتوموبیل درحال حرکت عکس بگیرید.

نکته های کاربردی در برش عکس ها
این مقاله را بخوانید

برخی مواقع نیز ممکن است شما در جایی تاریک، روشن یا ترکیبی از هر دو باشید، متاسفانه حالت اتوماتیک ( automatic mode ) دوربین همیشه نمی‌تواند از پس چنین شرایطی بربیاید. شاید در فضاهای کم نور ، فلاش دوربین خود را روشن کنید البته به این توجه کنید که گاهی اوقات روشن‌کردن فلاش دوربین باعث خرابی عکس‌ها می‌شود. در چنین شرایطی است که حالت دستی بسیار کارساز و نجات دهنده است.

ایزو

یکی از تنظیمات دوربین عکاسی به طور گسترده استفاده می شود ISO است. ایزو در دوربین عکاسی، یک مقدار عددی است که به شما امکان می‌دهد تا حساسیت نور را تنظیم کنید و به دوربین اجازه دهید تا نور بیشتری دریافت کند. ایزو می‌تواند کاملاً برعکس عمل کند؛ به این صورت که با استفاده از ایزو می‌توان در روزهای آفتابی ، نورگیری دوربین را کم کرد و عکس فوق العاده‌ای بگیرید.

دیافراگم

اصطلاح معمول دیگری که در دوربین عکاسی با آن رو‌به‌رو می‌شوید دیافراگم یا aperture است. دیافراگم، یک دریچه درون لنز است که روی نوردهی ( exposure ) اثر می‌گذارد. در واقع میزان باز و بسته بودن دریچه دیافراگم، میزان نوردهی تصویر شما را تعیین می‌کند. همچنین دیافراگم، کار کنترل کردن عمق میدان ( depth of field ) تصاویر را برعهده دارد.

سرعت شاتر

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

سرعت شاتر یکی دیگر از عوامل مهم است که خروجی نهایی برای تصویر خود را تعیین می کند. سرعت شاتر، مدت زمانی است که پرده شاتر باز می‌شود و نورگیری توسط دوربین صورت می‌گیرد. شاتر تا زمانی که نور وارد دوربین شود و به حسگر دوربین برخورد کند باز می‌ماند.

بهترین دوربین عکاسی ورزشی و اکشن
این مقاله را بخوانید

وایت بالانس

تنظیمات دیگر در دوربین وجود دارد و به طور مستقیم بر تصویر شما تاثیر می گذارد و آن تراز سفیدی (WB) می‌باشد. پروسه تنظیمات تراز سفیدی شامل حذف رنگ‌های غیرطبیعی تصویر شما می‌شود و درنتیجه تصاویری با تن رنگ‌های طبیعی برای شما ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است که تراز سفیدی برای حذف تناژ زرد شدید یا قرمزی روی پوست صورت به کار می‌رود. برای گرفتن عکس های غیرمعمول یا به وجود آوردن تناژ آبی و افزایش کنتراست در عکس می‌توان تراز سفیدی را در حالت Tungsten تنظیم کرد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی