نکات عکس های شارپ

نکات عکس های شارپ

نکات عکس های شارپ

در هنر عکاسی، واژه‌ی “سطح شارپ” نمایش دهنده ی عکسی می باشد که سوژه اصلی آن با یک فوکوس شارپ، عدسی‌های کاملاً تمیز، جزییات فراوان و بدون هیچ محوشدگی به نمایش درآید. رسیدن به این سطح از شارپ بودن تصویر، یکی از اصول اصلی در دستیابی به عکسی چشم‌نواز خواهد بود.این مقاله از نمایندگی نیکون درباره ی نکات عکس های شارپ مورد بررسی قرار داده شده است.

شارپ‌ترین دیافراگم

لنزهای دوربین تنها در دیافراگم معینی به بیشترین میزان شارپ بودن می‌رسند. معمولاً دیافراگم مورد نظر ۲ تا ۳ سطح قبل از بازترین دیافراگم ممکن است که معمولاً در دوربین‌ها حدود f/8 است. انتخاب دیافراگمی که مدنظر دارید باید با در نظر گرفتن ملاحظات دیگری نیز انجام شود. (مانند دست‌یابی به یک سرعت عکس‌برداری (شاتر) و عمق تصویر). درهرحال ترجیح می‌دهیم که شما در بیشتر مواقع از همان دیافراگم بهینه پیش‌گفته استفاده کنید.

نکات عکس های شارپفوکوس خودکار را بر روی حالت تک نقطه‌ای تنظیم کنید.

زمانی که فوکوس می‌کنید، بیشتر دوربین‌ها در تکاپو هستند تا بیشتر بخش‌های تصویر را تا حد قابل قبولی شارپ نگه‌دارند. این تکاپو وقتی مفید است که بخواهید در همه جای تصویر خود جزییات را داشته باشید، این بدان معناست که نقطه‌ای با جزییات تصویر بسیار زیاد و شارپ‌تر نخواهید داشت.(جزییات تصویر یکنواخت است.)

هنگامی‌که فوکوس خودکار را روی حالت تک‌نقطه تنظیم می‌نمایید دوربین شما درمی‌یابد که فقط باید روی یک نقطه (غالباً مرکز فریم عکس) را برجسته و با جزییات زیاد به نمایش درآورد. قبل از اینکه کلید ثبت تصویر را بزنید، کلید را تا نیمه بفشارید و سپس فوکوس را روی نقطه موردنظر تنظیم کنید، کاری که سبب می‌شود بیشترین مقدار فوکوس (فاصله کانونی) ممکن نصیب شما شود.

شوک شاتر چیست؟
این مقاله را بخوانید

(ISO)

مقدار حساسیت دوربین را به نور کم کنید.  هرقدر که مقدار حساسیت بالا باشد، آلودگی دیجیتال بیشتری را در عکس خود خواهید داشت. این کار باعث می‌شود جزییات شارپ تصویر شما، تیره و کدرتر نشان داده شوند؛ که مقدار شارپ بودن نهایی تصویر را هم، دستخوش تغییر خواهد کرد. زمانی که توانستید، تنظیمات ایزو دستگاه خود را به حداقل کاهش دهید، معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰؛ تا جایی که این کاهش باعث تغییرات منفی در سرعت شاتر نشود.

 لنز

لنزهای باکیفیت می‌توانند تأثیر بی‌بدیلی در شارپ کردن تصاویر شما باشند؛ و به طبع لنزهای گران‌قیمت‌تر از لنزهای ارزان‌تر، شارپ کننده‌تر هستند. بگذارید رو راست باشم، تعویض لنز می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد ولی به این هزینه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در ثبت تصاویر باکیفیت‌تر نگاه کنید.

حذف فیلترهای لنز

فیلترها میزانی شارپی تصاویر را کاهش می‌دهند که درنهایت در کیفیت تصویر نهایی تأثیرگذارند. زمانی که نیاز به آنها ندارید، از شرشان خلاص شوید، تا کیفیت بیشتری را بتوانید تماشا کنید.

نکات عکس های شارپقابلیت پلی بک

میزانی شارپی را روی مونیتور دوربین خود نیز کنترل کنید. یکی از مزایای استفاده از دوربین‌های دیجیتال نسبت به دوربین‌های فیلم‌دار قدیمی این است که در این دوربین‌ها می‌توان تصاویر را بی‌درنگ مشاهده کرد. بعدازاینکه عکس‌برداری را انجام دادید، قابلیت پلی بک (play back) دوربین خود را به‌کار ببرید تا ۱۰۰% زوم کرده و میزان شارپی را در آن حالت بسنجید. اگر پی به وجود محوی یا کدری ببرید بلافاصله می‌توانید مجدداً عکس‌برداری را انجام دهید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی