میکروفون های استودیویی

میکروفون های استودیویی

میکروفون های استودیویی

اگر می خواهید منبع صوتی مورد نظر را با دقت و جزئیات دقیق ضبط کنید ، به میکروفون های استودیویی نیاز خواهید داشت. میکروفن کندانسور استودیو حساس تر به سرعت و جزئیات امواج صوتی از میکروفن پویا هستند.

این سیستم مکانیکی ساده، از یک دیافراگم رسانای بسیار باریک و کشیده تشکیل شده که در کنار یک دیسک فلزی قرار گرفته است.میکروفون استودیویی و انواع دیگر آن ابزاری برای صدابرداری ،از انواع سازوصدای خواننده یا گوینده در استودیو صدابرداری یا اجرای زنده و دیگر کاربردهای حرفه ای است. میکروفون با ساختارهای مختلفی از قبیل داینامیک ، کاندانسور،ریبون، مینی گان و گان عرضه میگردد.
که هرکدام عملکردی متفاوت برای استفاده در فیلدهای صدابرداری استودیویی یا اجرای زنده دارند.
نمونه های داینامیک عموما از حساسیت بالایی برخوردار نیستند و گزینه مطلوبی برای صدابرداری در محیط های پر سرو صدا هستند، ولی میکروفون های کاندنسر دارای کیفیت و حساسیت بالاتری هستند.

انواع میکروفون استودیویی

  • کندانسر:

میکروفون کندانسور دارای دقت بسیار بالا، و در استودیو استفاده می شود برای ضبط صداهای بسیار جزئی. این مدل شامل یک دیافراگم بسیار باریک و بلند است که علاوه بر آن یک دیسک فلزی در ساختار میکروفون واقع شده است. این مونتاژ یک خازن برای دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع ولتاژ خارجی تشکیل می دهد و سپس دیافراگم به ارتعاشات صدا واکنش نشان می دهد.

در این لحظه، خازن با تغییر ولتاژ مواجه می‌شود و در آخر خروجی میکروفن قابل دسترسی است.اگر به دنبال میکروفنی هستید که صدای شما را به صورت هر چه دقیق تر و مشابه با واقعیت ضبط شود، میکروفن کاندنسر بهترین انتخاب است.

  •  داینامیک:

میکروفون داینامیک را به راحتی می‌توان جابجا کرد به همین علت از آن در اجرای زنده و کنسرت‌ها استفاده می‌شود. این میکروفون می‌تواند نویز و صداهای اضافی را حذف و اصوات را جداسازی کند.میکروفن داینامیک سیگنال را از طریق حرکت رسانای الکتریکی در یک میدان مغناطیسی به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. این مدل میکروفن از یک دیافراگم بسیار نازک و سبک تشکیل شده است. دیافراگم موجود بر اثر واکنش به فشار صدا به حرکت در می آید. سپس حرکت دیافراگم سیم پیچی داخل میدان مغناطیسی را به حرکت در می آورد.

میکروفن های USB

این دسته از میکروفن ها اخیرا راهی بازار شده اند و پیشرفت جدیدی در تکنولوژی میکروفن ها به حساب می آیند. میکروفن های USB تمام اجزای میکروفن های دیگررا دارند: کپسول، دیافراگم و… تفاوت میکروفن های USB با دیگر میکروفن ها ،وجود دو مدار بیشتردر میکروفن های USB است: یک پری امپ آن-بورد و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال. با وجود پری امپ، دیگر نیازی به اتصال میکروفن USB به میکسر یا یک پری امپ میکروفن اکسترنال وجود نخواهد داشت.

دوربین برتر برای سفر در سال ۲۰۲۱
این مقاله را بخوانید

مبدل آنالوگ به دیجیتال، خروجی میکروفن را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می کند و به این وسیله می توانید میکروفن USB را مستقیما به کامپیوتر متصل کنید. این ویژگی باعث آسان شدن ضبط می شود، مخصوصا برای افرادی که جای ثابتی ندارند و مدام در حال جابجایی هستند. تنها کافی ست میکروفن خود را به کامپیوتر متصل کنید، نرم افزار ساخت موزیک را باز کرده و شروع به ضبط صداها کنید!

  • ریبون:

میکروفون ریبون یکی از نسل‌های قدیمی میکرفون به شمار می‌آید. فرکانس پاسخگویی این مدل ازمیکروفون بسیار گسترده است و می‌تواند انواع اصوات را با کیفیت بالا ضبط کند
لامپی: میکروفون لامپی محصولی فانتزی و لوکس است و برای افرادی کلکسیونر از ارزش بالایی برخوردار است. این محصول از نظر کیفیت و ضبط صدا نمی‌تواند با دیگر میکروفون‌ها به رقابت بپردازد.

مشخصات فنی مهم در میکروفون استودیویی

  1. الگوی قطبی
  2. امپدانس میکروفون
  3. بازه پاسخ فرکانس
  4. مقدار نویز داخلی میکروفون
  5. آستانه تحمل فشار صوتی
  6. ویژگی های میکروفن های استودیویی

طراحی:

اگر شما قصد تولید برنامه‌های هفتگی و ویدئویی را دارید، ظاهر و زیبایی میکروفون می‌تواند در بهتر شدن ویدئوهایتان تأثیر داشته باشد. به طور مثال یک میکروفون رومیزی زیبا و شکیل می‌تواند علاوه بر کیفیت خروجی صدای بسیار با کیفیت، در دکوراسیون شما نیز جلوه‌ی بهتری ایجاد کند. دقت داشته باشید که طراحی و ظاهر را باید با نوع کاری که انجام میدهید انتخاب کنید.

به طور مثال در تولید ویدئوهای شخصی، میکروفون‌های رومیزی گزینه‌های خوبی هستند، اما برای تهیه گزارش‌های محیط باز، شما به هیچ وجه نمیتوانید ازاین میکروفون‌ها استفاده نمایید.
جهت پذیری: میکروفون‌ها صدا را از جهات مختلف جذب میکنند. هنگام انتخاب میکروفون باید به عملکرد جهت پذیری آن دقت داشته باشید.

میکروفون های استودیوییچه میکروفونی برای چه کاری مناسب است؟

درامز، قراردهی میکروفن درامز، آزمون و خطای زیادی را می طلبد. از درامر بخواهید ساز بزند، گوش کنید و میکروفن را چند سانتی متر جابجا کنید و دوباره صدا را گوش کنید. حتی بهتر است که شما در اتاق کنترل باشید و از دستیار خود بخواهید میکروفن ها را جابجا کند و شما فقط گوش بدهید. هرچه تجربه ی شما بیشتر شود ، این پروسه هم سریع تر انجام خواهد شد؛ خواهید فهمید که از کدام میکروفن خوشتان می آید و می خواهید آن ها را کجا قرار دهید. اما حتی مهندسین صدای حرفه ای هم میکروفن ها و نحوه ی قرارگیری آن ها را در شرایط مختلف عوض می کنند

  • گیتار الکتریک

برای ضبط صدای گیتار می‌توانید از میکروفن داینامیک استفاده کنید. بهترین حالت استفاده از میکروفن داینامیک قرار دادن آن نزدیک کابینت اسپیکر است. اما در صورت تهیه میکروفن استودیویی کاندنسر با دیافراگم بزرگ، بهتر است میکروفن را در فاصله مشخصی از گیتار قرار دهید تا نتیجه موثرتری را مشاهده کنید.

  • گیتار آکوستیک

برای این مورد استفاده از یک میکروفن کاندنسر کاردیود با دیافراگم کوچک، نتیجه بهتری خواهد داشت. قسمت سر میکروفن را پایین بگیرید، آن را با فاصله ای حدود پانزده تا بیست سانتی متر نسبت به گیتار قرار دهید. میکروفن های کاندنسر با دیافراگم بزرگ و میکروفن های ریبون هم می توانند برای گیتارهای آکوستیک مناسب باشند. میکروفن های مختلف را با جاگذاری های مختلف امتحان کنید تا ببینید کدام حالت صدای بهتری را در اختیارتان می گذارد.

میکروفن باسیم
این مقاله را بخوانید

  • وکال

انتخاب بهترین میکروفن استودیویی به سلیقه و عملکرد وکالیست مربوط می شود. البته میکروون استودیویی مدل کاندنسر با دیافراگم بزرگ برای این کار بیشتر انتخاب می شود. بهترین راهکار برای ضبط وکال در دست داشتن سه الی چهار میکروفن مختلف است تا وکالیست راحت بتواند هر کدام قسمت های ضبط را با بهترین میکروفن انجام دهد..

  • پیانوی آکوستیک

پیانوی آکوستیک معمولا به صورت استریو ضبط می شود. برای ضبط این ساز از دو میکروفن کاندنسر با دیافراگم بزرگ، یا یک میکروفن با دیافراگم بزرگ برای سیم های پایین و یک میکروفن با دیافراگم کوچک برای سیم های بالا استفاده کنید. جاگذاری میکروفن برای پیانو بسیار متغیر است، پس در این زمینه حتما به آزمون و خطای زیادی نیاز خواهید داشت. همچنین کیت های میکروفن پیانو نیز وجود دارد که به شما کمک می کند با اطمینان خاطر پروسه ی انتخاب و جاگذاری میکروفن پیانو را انجام دهید.

  • سازهای زهی

ویولن، ویولا، بیس و ویولن سل. تقریبا هر میکروفن کاندنسر با کیفیتی می تواند به خوبی این صداها را دریافت کند. اگر به میکروفن ریبون دسترسی دارید شاید نتیجه ی بهتری از آن بگیرید.

  • سازهای برنجی و بادی

میکروفن های ریبون روی سازهای برنجی فوق العاده صدا می دهند. برای سازهای بادی هم میکروفن های ریبون تن صدا را دریافت می کنند و کمتر صدای مکانیکی دکمه ها را می گیرند. برای این سازها میکروفن های کاندنسر با دیافراگم بزرگ یا کوچک هم به خوبی برطرف کننده نیازها هستن.

نحوه اتصال میکروفون‌ استودیویی

حالا که با انواع میکروفون‌های استودیویی آشنا شدید و آن‌ها را بهتر شناختید، لازم است بدانید که چگونه باید به کامپیوتر شما وصل شوند.

میکروفن بی سیم رود مدل(WIRELESS GO)
این مقاله را بخوانید

یو اس بیUSB

با پیشرفت دنیای تکنولوژی وعصر دیجیتال، یو اس بی USB جایگاه وِیژه‌ای در بین مردم پیدا کرده است. بسیاری از میکروفون‌ها هم از طریق همین درگاه به کامپیوترشخصی شما وصل می‌شوند. معمولا کابل یو اس بی در میکروفون‌های ساده و برای افرادی که مبتدی هستند، استفاده می‌شود.

ایکس ال آرXLR

بعد از اینکه کمی در کار با میکروفون‌ها حرفه‌ای شدید، بهتراست به سمت میکروفونی بروید که از طریق ایکس ال آر به دستگاه متصل می‌شوند. اغلب میکروفون‌های حرفه‌ای از این نوع کابل استفاده می‌کنند.ایکس ال آر به صورت مستقیم در کامپیوتر قرارنمی‌گیرد و باید یک دستگاه رابط برای تنظیم و اتصال وجود داشته باشد.

معرفی چند مدل پرفروش از بهترین میکروفون استودیویی

میکروفون های استودیوییتا به اینجای کار با کارکردهای مختلف میکروفون‌های استودیویی و همچنین انواع آن آشنا شدید. دیگر نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی چند میکروفون استودیویی مناسب است که با توجه به آن بتوانید انتخاب درستی برای کارکرد موردنیاز خود داشته باشید.

میکروفون‌های سری NT

این میکروفون‌ها برای ضبط صدای باکیفیت بسیار مناسب است. میکروفون‌های سری NT ساخت کشور اتریش است و برای ضبط صدای سازهای مختلف بهترین انتخاب می‌تواند باشد. بازه‌ی فرکانسی این میکروفون بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز است. این میکروفون در دسته‌ی میکروفون‌های کاندنسر و با خروجی XLR است.

میکروفون Yanmai SF-666

این میکروفون یکی از ارزان‌ترین میکروفون‌هایی است که می‌توانید برای ضبط پادکست و استریم از آن استفاده کنید. از این میکروفون باید در حد هدست‌های گیمینگ انتظار داشت و خیلی نمی‌توان روی کیفیت آن در محیطی که آکوستیک نیست، حساب کرد.

قیمت:

در اغلب موارد ، قیمت مهم ترین عامل است که انتخاب شما را نهایی می کند. این بسیار مهم است که شما برای اولین بار نیازهای خود را بررسی کنید و سپس تصمیم به انتخاب میکروفون خود را. اگر شما به تازگی تصمیم به ایجاد پادکست ها و ویدئو تولید آن ممکن است بهتر است برای شروع کار معمولی با نرم افزار و تجهیزات.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی