میکروفن شات گان

میکروفن شات گان

میکروفن شات گان

بعضی اوقات نمیخواهید ازمیکروفن های یقه ای استفاده کنید و چون کلیپی حرفه ای میخواهید که هیچ میکروفنی در تصویر دیده نشود یا میخواهید با موبایل خودتان سریع ویدیوهای کوتاه اما با کیفیت صدای بالا ضبط کنید برای این کارها میکروفن شات گان  بهترین گزینه اس.چون این میکروفن میتواند صدای فاصله دوررا با کیفیت مطلوبی ضبط کند.

میکروفن های شات گان میکروفونی هستند که دریافت صدا تنها از یک طرف هستند. کلمه “میکروفن شات گان” به معنی یک نوع تفنگ شکاری در قالب یک میکروفون که به نظر می رسد مانند یک تفنگ, آن را این نام میکروفن شات گان داده اند .

چرا ازمیکروفون شات گان استفاده میکنیم ؟ درهنگام ضبط صدا ،کیفیت صدا اهمیت بسیار بالایی دارد.

میکروفن شات گانصدابردارهمیشه سعی میکندصدایی شفاف ضبط کند. طوری که فقط صدای سوژه شنیده شود و صداهای اطراف حدالامکان حذف شود .روش های مختلفی برای اینکار وجود دارد ولی یکی از ساده ترین روش ها استفاده ازمیکروفون شات گان است که به صورت خودکاراین کارراانجام میدهد.

نوع طراحی خاص وساختار بدنه میکروفن های شاتگان باعث میشود که برای صدابرداری ،صداهای اطراف حذف شود و لوله ای تو خالی با شیارهایی بر روی آن که کپسول میکروفن در انتهای آن قرار دارد و این معجزه تنها خاصیت این لوله تو خالی است.

میکروفون های گان وشات گان نیکون  در زمره میکروفن های جهت دار طبقه بندی میشوند .ازآنجایی که بین میکروفن ها صدا را فقط از رو به رو دریافت کرده و نسبت به صداهای جانبی بی اعتنا هستند،کاربرد آنها را برای ضبط صحبت مکالمه و دیالوگ یا ضبط صدای حیوانات و پرندگان در طبیعت بیشتر است .

عرضه دوربین‌های Z30 و Z8 نیکون
این مقاله را بخوانید

اجزای میکروفون شات گان

شکل ظاهری میکروفون شات گان یک استوانه فلزی است.ولی معمولا روی میکروفن را در فضای بسته با پوشش ابری و در فضاهای بازاز محفظه پشمی که برای جلوگیری از باد ساخته شده است استفاده میشود میکروفن های شاتگان در فرکانس های بالاتربهترازفرکانس های پایین عمل میکنند وهرچه طول آنها بلندترباشد،جهت داربودن آن بیشتراست.

انواع میکروفون شات گان

میکروفن های شات گان به دو دسته تقسیم میشوند :گان و مینی گان

میکروفن های گان تقریبا سنگینتراست و در برخی ازمکانهایی که نویزو زاویه دوربین کم است ،عملکرد آن دچارمشکل می شود.

از این رو دراین شرایط بهتر است ازمدلی به اسم مینی گان استفاده کنید. به دودلیل مینی گان بهتراست دلیل اول اینکه سبکتراست ،دلیل دوم اینکه با زاویه ۷۵ درجه ای کیفیت بهتری را ارائه میدهد.

همچنین توجه داشته باشید اکثرمیکروفن های شاتگ ان کوتاه ازباتری دوربین تغذیه میشوند،بنابراین اگر میخواهید در مصرف باتری صرفه جویی کنید یا از مدلهای باتری دار استفاده کنید یا هنگام عدم نیاز حتما میکروفن را خاموش کنید .

میکروفن شات گانلوازم جانبی میکروفون شات گان

  • میله یا دسته بوم

این میله معمولا به شکل تلسکوپی بوده و برای حمل آسان از جنس آلومینیوم و یا فیبر کربن ساخته میشوند.بهترین وسیله برای کنترل جهت میکروفون شات گان بوده،میله بوم ها را معمولا به شکلی در دست میگیرند که به سمت دهان گوینده و به سمت سطح زمین نشانه روی شود.

  • ضربه گیر یا لرزه گیر

میکروفن های شات گان به ضربه ولرزش حساس بوده وبه راحتی نویزرا دریافت کرده بنابراین حتی در  میکروفن های شات گان کوتاه نیز از نوعی سیستم تعلیق برای خنثی نمودن ضربه ولرزش  استفاده میکنند.این لرزش گیرها برای نصب روی میله بوم استفاده میشوند .طوری طراحی شده اند که حداقل میکروفن را از دو نقطه در برگرفته و تا حد امکان آن را مستقیم نگه دارند.

نیکون لنز Nikkor Z 70-200mm f/2.8 را معرفی کرد
این مقاله را بخوانید

بادگیر

همانطور که ازنام این وسیله جانبی پیداست هنگام صدا برداری در فضای باز یا مواقعی که باد در حال وزیدن میباشد از آن برای کاهش نویزناشی از صدای باد و نوع میکروفن استفاده میشوند.

بادگیرهایی که بر روی میکروفن های شات گان کوتاه که بر روی دوربین نصب میشوند معمولا جنسی از نوع فوم دارند و برای باد های نه چندان شدید دارد و کارکرد ساده ای هم دارند .

برای بادهایی با شدت متوسط از بادگیرهایی از جنس خزمصنوعی استفاده میکنند این بادگیررا به تنهایی یا به همراه فوم های بادگیراستفاده کنند.

برای بادهای نسبتا شدید ازبادگیرهایی که بدنه ای سخت ولانه زنبوری دارند استفاده میکنند، که به نحوی کاهش موثری درنویزبادهای شدید دارند و این تاثیر شدید باعث افت محسوس سطح صدا نیز میشود. که به این بادگیرها blimp میگویند.

اگر به فکر کیفیت فیلم های خود هستید تهیه یک میکروفون شات گان میتواند کمک زیادی در این راه باشد اما قبل از خرید میکروفن های شاتگان نیازهای فیلم برداری خود را به خوبی بسنجید تا یک انتخاب خوب و کارآمد داشته باشید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی