موشن بلور و پنینگ در عکاسی

موشن بلور و پنینگ در عکاسی

موشن بلور و پنینگ در عکاسی

برای اینکه بدانید تکنیک پنینگ چگونه حس حرکت را در یک تصویر ثابت بوجود می­‌آورد، ابتدا باید با تکنیک موشن بلور آشنا شوید. زمانیکه یک تصویر خلق می­‌شود؛ در واقع عکس نهایی ترکیبی است از، تمام اشیاء حاضر در صحنه، به همراه حرکات آنها در مقابل لنز و دقیقا در لحظه­‌ی نوردهی. نمایندگی نیکون امروز در این مقاله به تکنیک های موشن بلور و پنینگ در عکاسی خواهد پرداخت.

در لحظه­‌ی نوردهی اگر اشیاء داخل فریم حرکتی سریعتر از سرعت شاتر دوربین شما داشته باشند، سوژه به نظر در جهتی که بدان سمت حرکت داشته، کشیده شده است. این کشیدگی تصویر در دو حالت اتفاق می­‌افتد، یا سوژه در لحظه­‌ی نوردهی حرکتی داشته است و یا اینکه سوژه ثابت بوده و دوربین در زمان نوردهی حرکت کرده است. با استفاده از توانایی­‌های کاربردی این تکنیک می­‌توان به ثبت تصاویری پویا و دارای حس حرکت در صحنه‌هایی ساکن رسید.

موشن بلور و پنینگ در عکاسیموشن بلور

زمانیکه بخشی از سوژه یا المان­‌های صحنه­‌ای که در حال ثبت شدن توسط دوربین است، در لحظه­‌ی نوردهی تغییر وضعیت دهد؛ خطوط و جریان­‌هایی مشخص از حرکت را در عکس نهایی بوجود می­‌آورد. به این خطوط و جریان­‌ها موشن بلور می­‌گویند.

هنگامی که دوربین کاملا بر روی سه پایه ثابت است؛ با استفاده از تکنیک موشن بلور می­‌توان به یک همبستگی و در عین حال توازن میان اشیاء متحرک و غیر متحرک در صحنه رسید.

در لحظه­‌ای که شاتر باز است اشیائی که در هنگام نوردهی ثابت بمانند، در تصویر نهایی واضح و شفاف خواهند بود. در نقطه‌­ی مقابل، اجسامی که در این لحظه حرکتی داشته­‌اند وابسته به اینکه آن حرکت چه میزان سرعت داشته است، تا حدی تار خواهند شد.

عکاسی منظره شهری
این مقاله را بخوانید

پنینگ

پنینگ تکنیکی است که شما در آن سوژه را در حالیکه در یک مسیر حرکت می‌­کند، با حرکت دوربین طوری تعقیب نمایید که سوژه همیشه در یک منطقه­‌ی ثابت در کادر شما باشد.این سوژه می­‌تواند یک دونده در میدان یا یک پرنده در هنگام پرواز، یا هر چیز دیگری باشد.تکنیک پنینگ به ویژه زمانیکه سوژه­‌ی شما در امتداد یک خط افقی حرکت کند، کاربردی است.

موشن بلور و پنینگ در عکاسی

پنینگ به همراه موشن بلور ترکیبی است از این دو تکنیک، زمانی که عکاس در حین تعقیب سوژه با دوربین از حالت شاتر آهسته استفاده می­‌کند. این ترکیب فوق­‌العاده منجر می‌­گردد، تصویری بدست آوریم که در آن بخشی از سوژه کاملا واضح و بخش دیگر آن تار و خط خطی باشد. بدین گونه شما احساس بصری حرکت سوژه را، در لحظه­‌ی جابجایی آن بوجود آورده‌­اید. مقاله­‌ی امروز ما به این دو تکنیک و روش‌­های استفاده از آنها برای خلق تصاویری پویاتر ( داینامیک ) می‌­پردازد.

برای استفاده درست از تکنیک پنینگ، عکاس می­‌بایست سرعت حرکت سوژه را با سرعت و حرکت دوربین و لنز مطابقت دهد.

حرکت دوربین

حرکت ازادان دوربین به همراه سوژه؛ برای دستیابی به یک تصویر پس‌­زمینه با شفافیت مورد نظرمان، حیاتی است. ورای استفاده از هر تکنیک و تنظیمی، آگاهی از حرکات سوژه­ و تاثیرات آن بر تصویر نهایی، اولویت بسیاری دارد.

بسیار واضح است که در تکنیک پنینگ سوژه می‌­بایست در حال حرکت باشد و ترجیحا این حرکت در یک مسافت مشخص از موقعیت شما اتفاق بیفتد. معمولا بهترین تصاویر پنینگ بلور زمانی ثبت می‌­شود که سوژه در حال طی مسافتی در جهت موازی با زاویه­‌ی دید عکاس است. در صورتیکه سوژه مستقیم به سمت شما بیاید یا بر خلاف آن، از شما دور شود استفاده از این تکنیک تقریبا غیر ممکن است. به میزانی که سوژه از شما دور است حرکت آن کندتر به نظر می­‌آید، در نتیجه تعقیب آن نیز راحت‌تر است. اما اگر خیلی هم دور باشد تشخیص سوژه از المان­‌های اطرافش سخت بوده و تاثیر بصری حرکت در عکس کاهش می‌­یابد. همچنین به میزانی که سوژه به پس‌­زمینه ی تصویر نزدیک باشد، سرعت و حرکت بیشتر خود را نمایان می­‌کند.

شولدر فیلمبرداری چیست؟
این مقاله را بخوانید

فیلتر پُلارایز

استفاده از فیلتر پُلارایز (Polarizing Filter) یا لایت اِن دی (Light ND) می­‌تواند موجب کاهش شدت نورِ وارد شده به سنسور دوربین باشد و در ثبت این نوع تصاویر به شما کمک کند. البته که استفاده از این دو فیلتر در شرایطی است که میزان روشنایی به قدری زیاد است که کمترین میزان ایزو هم نمی‌­تواند برای انتخاب سرعت شاتر پایین کافی باشد.

ضمنا حواستان باشد عکاسی با تنظیم دیافراگم بسته تر همچون F/16 یا کمتر موجب می­‌شود ذرات گرد و غبارِ سنسور شما به صورت واضح، قابل مشاهده­ باشد. راهکار رفع این مشکل این است که همیشه سنسور خود را تمیز نگه‌ دارید و همچنین بدانید چگونه لکه‌ها را در روند آماده سازی برای عکاسی ، پاک کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی