فاصله هایپرفوکال لنز

فاصله هایپرفوکال لنز

فاصله هایپرفوکال لنز

فاصله هایپرفوکال لنز چیست و چگونه میتوان آن را بدست آورد؟ موضوعی که همیشه برای مبتدی ها ، البته حتی برای عکاسان با تجربه تر میتواند کمی گیج کننده باشد. اما اگر میخواهید تصاویر شارپی ثبت کنید خصوصا از مناظر و طبیعت، این نکته می تواند سودمند باشد. در این مقاله از نمایندگی نیکون فاصله هایپر فوکال  که به آن فاصله ابر کانونی هم می گویند.را مورد برسی قرار می دهیم.

فاصله هایپرفوکال چیست ؟

در ساده ترین تعریف می توان گفت که فاصله هایپرفوکال فاصله ای است که فوکوس در آن فاصله بیشترین عمق میدان را به عکس های شما می دهد. به عنوان مثال، منظره ای را در نظر بگیرید که می خواهید در عکسی که از آن به ثبت می رسانید، همه چیز (پیش زمینه و پیش زمینه) شارپ به نظر برسد. اگر روی پیش زمینه فوکوس کنید، پس زمینه به شکلی تار و مبهم در تصویر ظاهر می شود و اگر روی پس زمینه فوکوس کنید، پیش زمینه از فوکوس خارج خواهد شد! برای حل این مشکل باید شما در یک نقطه خاص بین پیش زمینه و پس زمینه فوکوس می کنید، که باعث می شود هم پیش زمینه و هم عناصر پس زمینه صحنه کاملاً شارپ به نظر برسند. محل این نقطه فوکوس را فاصله هایپرفوکال می نامند.

فاصله هایپرفوکال لنز

زمان استفاده از فاصله هایپرفوکال

برای همه ی عکس‌ها نیاز نیست روی فاصله ابرکانونی فوکوس کنید. برای مثال یک چشم‌انداز از یک کوه در فاصله‌ی دوردست را تصور کنید. در شرایطی که به جز کوهی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید هیچ شی دیگری داخل پیش زمینه وجود ندارد محاسبه‌ی فاصله‌ی هایپرفوکال کار احمقانه‌ای است زیرا نزدیک‌ترین سوژه به شما در فاصله‌ی بی‌نهایت قرار داد. برای عکاسی از این منظره کافی است که روی یک کوه دور تمرکز کنید و چون نزدیکترین سوژه بسیار دور است دیافراگم لنز بسیار مهم نیست.

چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟
این مقاله را بخوانید

اهمیت فاصله هایپرفوکال

فاصله‌ی هایپرفوکال فقط وقتی اهمیت دارد که شما چند شی در فاصله‌ی نزدیک و دور نسبت به لنز داشته باشید و نیاز باشد که تمام آن‌ها به اندازه‌ی کافی واضح باشند. از آنجایی که شما در واقع بین این دو سوژه فوکوس می‌کنید، هیچکدام از آن‌ها کاملا واضح نخواهند بود بلکه هر دو به اندازه‌ی قابل قبولی واضح هستند.

همچنین در شرایطی هم که برخی عناصر خیلی به لنز دوربین شما نزدیک باشند، فاصله ابرکانونی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. برای مثال اینکه یک جسم در فاصله خیلی دور کاملا واضح باشد و در همان زمان جسمی که در فاصله چند سانتی‌متری قرار دارد هم واضح باشد غیرممکن است (مگر اینکه از تجهیزات ویژه مثل کنترل پرسپکتیو، لنز تیلت شیفت، لنز متصل به Bellows و…) استفاده کنید.

استفاده از مقایس فوکوس بر روی لنز

روی بدنه برخی از لنزها اطلاعاتی درج شده است که در واقع به نوعی خلاصه شده جدول بالا می باشد و نشان دهنده عمق میدان شما در یک دیافراگم خاص است. که آن را Zone Focusing یا Focusing Scale یا مقایس فوکوس هم می گویند.

فاصله هایپرفوکال لنزاین مقیاس و اعداد را در قسمتی که در عکس زیر با کادر سبز رنگ مشخص شده است می توانید ببینید. متاسفانه همه لنزها مقایس فوکوس (یا عمق میدان) ندارند. بیشتر، لنزهای قدیمی حرفه ای این مقیاس را داشتند. در لنزهای مدرن و جدید این را کمتر می بینیم  خصوصا لنزهای ارزان قیمت. یا در برخی لنزها، تنها در یکی دو  دیافراگم این اطلاعات درج شده است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی