اشنایی با ضریب برش دوربین

اشنایی با ضریب برش دوربین

اشنایی با ضریب برش دوربین

اشنایی با ضریب برش دوربین (کراپ فکتور – Crop factor) نسبت اندازه سنسور یک دوربین به یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری است. از آن برای محاسبه فواصل کانونی موثر و مقایسه لنزها در بین DSLR ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب با نمایندگی نیکون همراه شوید تا شما را با اصطلاح «ضریب برش» در دنیای عکاسی بیشتر آشنا کنیم.

وقتی شما یک لنز را بر روی یک دوربین نصب می کنید لنز یک تصویر دایره ای شکل را به پشت دوربین می تاباند؛ برای یک لنز بخصوص صرف نظر از دوربینی که بر روی آن نصب شده این تصویر یکسان است و یک بخش مستطیل شکل ثبت می شود این زاویه دید باریک سبب می شود عکس بیشتر زوم شده به نظر برسد.

اشنایی با ضریب برش دوربینضریب برش دوربین چیست؟

ضریب برش بین اکثر دوربینهای SLR امروزی مرسوم است. چون اکثرا بخاطر قیمت بالای دوربینهای فول فریم، از دوربینهای کراپ سنسور استفاده میکنند. سنسور دوربینهای فول فریم، به اندازه فیلم‌های ۳۵ میلیمتری می باشد. هر لنز قدیمی که روی بدنه‌های فیلمی کار می‌کرد، روی دوربینهای SLR هم کار میکند

اهمیت ضریب برش سنسور

ضریب برش یا کراپ فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این عامل نشان می دهد که هنگام گرفتن عکس چه مقدار از تصویر شما بریده می شود. بنابراین اگر با استفاده از دوربین فول فریم، یک دوربین کراپ سنسور و یک دوربین میکرو چهار سوم عکاسی از یک سوژه را انجام دهید متوجه خواهید شده که در سنسور های کوچکتر عکس های کوچکتری نیز به دست می آید و این یعنی بخش های از گوشه قالب برش خورده می شود و فقط بخش مرکزی تصویر حفظ شده است.

عکاسی آرشیوی
این مقاله را بخوانید

عکسها چقدر برش میخوره؟

دو قطع اصلی برای سنسورهای برش خورده (APS-C) داریم. سنسورهای نیکون، سونی، پنتاکس در دسته اول و سنسورهای کنون در دسته دوم قرار دارن. تفاوت اصلی بین اونها اینه که سنسورهای کنون کوچکتر از سنسورهای نیکون، سونی و پنتاکس هستن. سنسورهای کنون، ۱٫۶ برابر بزرگنمایی روی تصویر دارن و سنسورهای دسته اول، ۱٫۵ برابر.

این یعنی اینکه اگر شما یک لنز ۵۰ میلیمتر فول فریم رو روی بدنه کراپدار کنون ببندید، فاصله کانونی شما به جای ۷۵ میلیمتر، ۸۰ میلیمتر خواهد بود.

البته این تفاوت‌های بزرگنمایی اونقدر تفاوت بزرگی ایجاد نمیکنن. تنها چیزی که باید بدونین اینه که سنسور دوربین شما از کدوم نوعه. با دونستنش، خیلی راحت میتونین ضریب برش رو حساب کنین و از لنزهای فول فریم روی بدنه‌هاتون استفاده کنید.

اشنایی با ضریب برش دوربینانواع کراپ فاکتور

ضریب برش دوربین در برند های مختلف می تواند مختلف باشد و مقدار ثابتی ندارد. البته دوربین های فول فریم دارای سنسور های جهانی هستند که اندازه آنها ۳۵ میلیمتر در نظر گرفته می شود اما در سنسور های کراپ مقادیر تغییر می کند. برای مثال کراپ سنسور های برند کانن دارای نرخ برش ۱٫۶ برابری است درحالیکه نیکون و برخی دیگر از تولید کننده ها نرخ برش ۱٫۵ را در همین نوع از دوربین دارند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی