حالت تقدم شاتر چیست؟

حالت تقدم شاتر چیست؟

حالت تقدم شاتر چیست؟

حالت تقدم شاتر چیست؟ تقدم شاتر نام یک حالت در تنظیم دوربین عکاسی است. در این حالت، عکاس می‌تواند سرعت شاتر دلخواه را انتخاب کند و دوربین بر اساس شرایط نوری به‌صورت خودکار، دیافراگم را تنظیم می‌کند. تقدم سرعت شاتر برای کنترل عکاسی از حرکت کاربرد دارد.در این مقاله از نمایندگی نیکون بیشتر درباره ی تقدم شاتر برسی خواهیم کرد.

سرعت شاتر

اول از همه تعریف شاتر را به طور خلاصه برایتان یاداوری کنم که، سرعت شاتر مدت زمانیه که دوربین شما در حال ثبت نور هست. در واقع زمان دقیقی که دوربین در حال نورسنجی و عکس در حال ثبت شدن هست، سرعت شاتر گفته میشه. این کار به وسیله شاتر دوربین انجام میشه. شاتر دوربین با باز و بسته شدن، به نور اجازه میده وارد صفحه فیلم یا سنسور دیجیتال شود.

حالت تقدم شاتر چیست؟

یک سرعت شاتر بالا حرکات سریع را ساکن می‌کند، و سرعت شاتر آهسته باعث می‌شود که یک جسم متحرک به صورت محو ثبت شود در عکاسی مفاهیمی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای علاقمندان این حیطه و آن‌هایی که می‌خواهند عکس‌هایی خوبی ثبت کنند الزامی است.یکی از این مفاهیم سرعت شاتر دوربین است. به عنوان مثال برای عکاسی از یک آبشار یا عکاسی از وقایع ورزشی که شامل سوژه‌های متحرک می‌شود آشنایی با سرعت شاتر و حالت تقدم شاتر در دوربین‌های دیجیتال نقش اصلی را در ثبت یک تصویر خوب ایفا می‌کند.

عکاسی با حالت تقدم شاتر به ما کنترل این مورد رو میده. برای صحنه‌های خاصی که میخوایم در مورد ثبت یا عدم ثبت حرکت سوژه تصمیم بگیریم، بهترین حالت، استفاده از مود تقدم شاتره. معمولا توی این عکسها دیافراگم اهمیت کمتری برای ما داره.

راهنمای خرید پهپاد برای فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

مود تقدم شاتر یکی از سه حالت عکاسیه که روی دوربین وجود داره. نیکون و سونی این حالت رو با S نشون میدن و کنون و پنتاکس با Tv. دو حالت دیگه که به زودی بررسیشون میکنیم، تقدم دیافراگم و مود منوآل یا دستی هستند.

حالت تقدم شاتر چیست؟مزایا حالت تقدم شاتر

  • فقط باید یکی از المان‌ها رو تنظیم کنین و نگران تنظیم بقیه نیستید. در حالیکه با عکاسی در حالت منوآل، باید هر سه المان نورسنجی رو جداگونه و به درستی تنظیم کنید.
  • توی محیط‌ های مختلف خیلی راحت میتونین سرعت شاتر آهسته یا سریع رو انتخاب کنین. درک مفهوم سرعت شاتر، خیلی آسونتر از دیافراگم است.
  • با استفاده از حالت اولویت شاتر می توانید مقیاس دیافراگم را کاملا کنترل کنید. یک یا چند توقف, کوچک و یا اضافه بار عکس در واقع هر جا که نور سنج دوربین اشتباه رفت می توانید درستش کنید..

معایب حالت تقدم شاتر

  • اگه دوربینتون Auto ISO نداشته باشه، باید تنظیم ایزو رو دستی انجام بدین.
  • وقتی دوربین رو روی Auto ISO بذارین، مشخص نیست دوربین بین دیافراگم و ایزو، کدوم رو در اولویت قرار میده.
  • تقدم شاتر ممکنه توی رسیدن به نورسنجی صحیح در یک صحنه مشکل ساز باشه. بسته به حالت نورسنجی که استفاده می‌کنین، ممکنه عکس شما اوراکسپوز یا آندراکسپوز بشه.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی