چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟

چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟

عکاسی RAW و اساسا فرمت RAW چیست؟ 

چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟ RAW فرمت فایلی می باشد که تمام اطلاعات تصویر را همان‌‌‌گونه که بر روی سنسور ضبط شده است، ذخیره می‌‌‌کند. هنگامی که در فرمتی مثل JPEG عکاسی کنید، اطلاعات تصویر، فشرده سازی شده و بنابراین بخش‌‌‌هایی از آن از دست می‌‌‌رود؛ ولی به این معنا نیست که در عکاسی در فرمت RAW هیچ گونه فرآیند فشرده سازی را تجربه نمی‌‌‌کنند، طبیعتاً فایل‌‌‌های دارای این فرمت، اطلاعات بیشتری را ذخیره کرده و کیفیت بهتری نیز دارند. این کار فرآیند اصلاح عکس‌‌‌های فرمت RAW را بسیار آسان‌‌‌تر می‌‌‌کند.

خوشبختانه بسیاری از دوربین‌‌‌ها، حتی از انواع ساده‌‌‌ی دوربین کامپکت و پوینت اند شوت ( Point And Shoots ) قادر هستند عکس‌‌‌ها را در فرمت RAW ثبت کنند. دوربین‌‌‌های حرفه‌‌‌ای‌‌‌تر DSLR و دوربین بدون آینه ( Mirror Less ) هم همگی دارای این ویژگی می‌‌‌باشند

عکاسی در فرمت RAW ، عدد از مهمترین‌‌‌ها را در ادامه مشاهده خواهید کرد :

۱- دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن :

قطعاً این موضوع یکی از مهم ترین نکات مثبت عکاسی در فرمت RAW است. هنگامی که شما در فرمت RAW عکاسی می‌‌‌کنید، در اصل همه ی  اطلاعات دریافتی سنسور را ذخیره می‌‌‌کنید و این یعنی حداکثر کیفیت ممکن تصویر.

اگربه شکل  فکر کنیم، همه ی دوربین‌‌‌های عکاسی  می توانند از نظر فنی، در فرمت RAW عکاسی کنند و این موضوع حقیقت دارد. حتی در دوربین‌‌‌هایی که توانایی پردازش فایل RAW را ندارند، تصویر اول در این فرمت ضبط شده و سپس با فشرده سازی، به فایل JPEG تبدیل می‌‌‌گردد. این حجم از اطلاعات کامل در فرمت RAW موجب می‌‌‌شود که شما در کامپیوترتان هر گونه که دوست داشته باشید، آنها را ویرایش کنید.

نحوه استفاده از کنتراست رنگی در عکاسی
این مقاله را بخوانید

۲- ضبط دامنه‌‌‌ی گسترده‌‌‌تری از سطوح روشنایی 

دامنه‌‌‌ی روشنایی، تعداد استاپ‌‌‌های نوری است که در یک عکس از رِنج سفید مطلق تا سیاهی مطلق وجود دارد. هر چقدر این سطوح رنگی، دامنه‌‌‌ی گسترده‌‌‌تری داشته باشند، تنالیته‌‌‌ی نوری تصویر شما زیباتر و نرم‌‌‌تر است.

حالا جالب اینجاست که شما باید این را بدانید در یک فایل JPEG ، ۲۵۶ سطح نوری یا در اصطلاح « استاپ » وجود دارد. این در حالی است که این عدد در عکاسی در فرمت RAW چیزی بین ۴۰۹۶ تا ۱۶۳۸۴ است.این مشخصه با عبارت بیت ( bit ) مغرفی می‌‌‌شود. فرمت JPEG تصاویر را با ۸ بیت ذخیره می‌‌‌کند در حالی که این عدد در عکاسی RAW و در این فرمت ۱۲ تا ۱۴ بیت است.

این تفاوت اعداد، تاثیری چشم‌‌‌گیر در کیفیت عکس نهایی دارند. این استاپ‌‌‌های بیشتر روشنایی، به شما اجازه می‌‌‌دهد تا دسترسی و تنظیمات بیشتری نسبت به نوردهی، بخش‌‌‌های سیاه کادر، جبران نوردهی، ایجاد کنتراست و روشن‌‌‌تر کردن فضای عمومی عکس، داشته باشید. این عملیات به‌‌‌صورت کامل و بدون آن که کوچک‌‌‌ترین آسیبی به کیفیت عکس شما وارد آید، در فرمت RAW اجرا می‌‌‌گردد.

۳- کمبود نور تصویر 

در اکثر مواقع این اتفاق پیش می‌‌‌آید که با بهترین نورسنجی‌‌‌ها نیز عکس نهایی، نیازمند اصلاح نوری است. عبارت جبران نوردهی، دقیقاً برای پاسخ به این مشکل به‌‌‌وجود آمده است. شرایط مختلف آب و هوایی و یا مشکلات در زمانبندی سفرهای عکاسی، موجب می‌‌‌شود همیشه فرآیند عکاسی، در زمان خود و با نور ایده آل، پیش نرود.

در این هنگام است که عکاسی در فرمت RAW می‌‌‌تواند کمبود یا مازاد نور صحنه را به‌‌‌راحتی جبران نماید. دلیل این موضوع نیز همان حجم بیشتر اطلاعات فرمت RAW نسبت به سایر فایل‌‌‌ها است. رفع مشکل سایه‌‌‌های سنگین و یا روشنایی‌‌‌های شدید عکس، در عکاسی RAW بسیار آسان است.

نکات مهم عکاسی در ابتدا کار
این مقاله را بخوانید

چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟

۴- تسهیل استفاده از امکانات وایت بالانس ( White Balance ) :

هنگامی که عکاسی JPEG انجام دهید، تنظیمات وایت بالانس بر روی فایل نهایی اعمال و ذخیره می‌‌‌شود و تغییر آن پیچیده و محدود می‌‌‌گردد. زمان عکاسی در فرمت RAW نیز تنظیمات وایت بالانس ضبط می‌‌‌گردد؛ ولی وسیع بودن لایه‌‌‌های اطلاعاتی فرمت RAW ، تغییر ساختار وایت بالانس را بسیار راحت‌‌‌تر می‌کند.

بی شک یکی از اصلی‌‌‌ترین پایه‌‌‌های یک عکس خوب، رنگ‌‌‌های حقیقی و وایت بالانس دقیق است و عکاسی در فرمت RAW هر دوی این‌‌‌ها را به شما ارائه می‌‌‌دهد. البته در عکاسی بافرمت RAW تغییر این دو المان را نیز بسیار آسان‌‌‌تر کرده است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی