ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی

ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی

ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی

درحال حاضر عکاسی نجومی با دوربین‌های نجومی دیجیتالی مدرن و دوربین‌های DSLR نیکون (دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی) خیلی ساده تر از گذشته شده است. این دوربین‌ها تصاویری را ثبت می‌کنند که به‌ راحتی می‌توان با نرم‌افزارهای پردازشی پیشرفته آنها را بهبود بخشید.در این مقاله از نمایندگی نیکون با ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی اشنا شوید.

فیلترهای خورشیدی

فیلترهای خورشیدی همان طور که از نام انها پیداست در زمان عکاسی از خورشید استفاده می‌شوند. به‌هیچ‌ وجه به عکاسی از خورشید بدون استفاده از فیلتر مناسب فکر نکنید. اگر بدون فیلتر از منظره‌یاب دوربین DSLR تان به خورشید نگاه کنید، احتمال دارد هم به دوربین و هم به چشمانتان آسیب بزنید. فیلترهای خورشیدی قیمت بسیار ارزان قیمت هستند و به صرفه و اگر به عکاسی نجومی علاقه‌ مندید حتما باید یکی از آنها را تهیه کنید.

فیلترهای خورشیدی هم همچون بسیاری از فیلترهای عکاسی نجومی، در اشکال گوناگونی عرضه می‌شوند. بهتر است بدانید که معمولا بهترین شکل موجود این فیلترها، فیلترهای با دیافراگم کامل هستند.

فیلترهای با دیافراگم کامل نسبت به سایر فیلترهای خورشیدی ایمن‌تر هستند؛ زیرا از یک‌ لایه نازک یا شیشه منعطف ساخته شده‌اند که انتهای تلسکوپ یا دوربین را می‌پوشاند، بنابراین میزان اشعه فرابنفش، گرما و نور خورشیدی که وارد تلسکوپ یا دوربین می‌شود به میزان قابل‌ توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی

فیلترهای آلودگی نوری

اکثرا آلودگی‌های نوری شهری (البته نه همه آنها)، توسط بخار جیوه و سدیم چراغ‌های خیابانی ایجاد می‌شوند. این سیستم‌های روشنایی، از لامپ‌هایی استفاده می‌کنند که در آنها جریان الکتریکی از مقدارهای کمی از این فلزات عبور می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که اتم‌های آن‌ها نور درخشانی را در طول موج‌های خاصی ساطع کنند.

آموزش عکاسی صنعتی
این مقاله را بخوانید

لامپ‌های بخار جیوه، نور را در ۴۰۵، ۴۳۶، ۵۴۶ و ۵۷۸ نانومتر در ناحیه بنفش، آبی و زرد طیف مرئی ساطع می‌کنند. لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا، نور را در ۵۷۰، ۵۸۳، ۶۰۰ و ۶۱۷ نانومتر ساطع می‌کنند و لامپ‌های بخار سدیم با فشار پایین، نور را در طول موج ۵۸۹ نانومتر و بیشتر در ناحیه زرد طیف مرئی ساطع می‌کنند.

  • هیدروژن آلفا (۶۵۶ نانومتر):

رایج‌ترین فیلتر خطی، فیلتر H-alpha است. این فیلتر نور قرمز ساطع شده توسط هیدروژن یونیزه شده را عبور می‌دهد و جزئیات ظریف و دقیقی از سحابی‌های گسیلشی و بقایای ابرنواخترها را ارائه می‌دهد. این فیلتر همچنین برای نشان‌دادن نواحی HII (هیدروژن یونیزه) در کهکشان‌های نزدیک نیز مفید است.

  • هیدروژن بتا (۴۸۶ نانومتر):

فیلترهای H-beta برای بهبود کنتراست و جزئیات در سحابی‌های گسیلشی و سیاره‌نما استفاده می‌شوند. این فیلترها می‌توانند مناطق درخشان گاز را در برابر سحابی تاریک جلوه دهند. بسیاری از فیلترهای H-beta، مانند فیلترهای Lumicon و Explore Scientific، فقط برای مشاهده بصری هستند و دارای ویژگی‌های مسدودکننده ضروری UV/IR نیستند.

  • ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومیاکسیژن (OIII– با ۴۹۶ نانومتر و ۵۰۱ نانومتر):

فیلترهای OIII برای استخراج جزئیات از سحابی‌های سیاره‌نما و برخی از سحابی‌های گسیلشی و بقایای ابرنواخترها بسیار مفید هستند. این در حالی است که بیشتر نور ستاره‌ها و سایر منابع نور پهن باند را مسدود می‌کنند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی