آموزش عکاسی صنعتی

آموزش عکاسی صنعتی

تکنیک‌های زیادی وجود دارد برای آموزش عکاسی صنعتی که اما در این مطالب درباره ی تکنیکی صحبت خواهیم کرد که در زبان عامیانه به آن تکنیک نور پنجره (Window Light Technique) می‌گویند. به‌عنوان کسی که روزانه از محصولات عکس می‌گیرد، این آموزش عکاسی صنعتی به‌طور خاص برای کسانی طراحی شده است که تجهیزات محدودی دارند. این روش ساده است ولی درعین ‌حال، عکس‌های باکیفیت و نتایج بی‌نظیری به دست می‌دهد.

در عکاسی صنعتی مهم‌ ترین نکته ای که باعث ایجاد ارزش در ذهن مشتری و اعتماد او به برند می‌شود، کیفیت ارائه‌ی زیاد شما از محصولات است. و این بدان معنا است که عکاسی زیبا و باکیفیت از محصولات، شما را بسیار جلو می‌اندازد.

ابزار مورد نیاز برای عکاسی از محصول

اسباب و لوازم مناسب ، عامل اساسی عکاسی هستند و در بیشتر مواقع کار با آن‌ها خیلی هیجان‌انگیز است؛ ولی تجهیزات عکاسی برای تازه ‌واردها کمی گیج ‌کننده هستند. لازم نیست کسر بزرگی از بودجه‌ی خود را روی ابزار و وسایل گران‌قیمت خرج کنید؛ ما در این آموزش عکاسی صنعتی به شما می گوییم که سعی کنید ذهن خلاقی داشته باشید و برای گجت‌هایی که کار آن‌ها را یک بسته‌ی کارت هم می‌تواند انجام دهد، پول خرج نکنید. در شرایطی که داشتن دوربین، هزینه‌ی راه‌اندازی این پنجره‌ی نور بسیار کم می شود. برای برپایی آن به چند وسیله نیاز دارید.

۱) دوربین

خب حالا سوال اینجاست که ما به چه دوربینی نیاز داریم؟

 من به شما پیشنهاد می کنم این آموزش عکاسی صنعتی را با هر وسیله ای که دم دست دارید، اغاز کنید و ببینید نتیجه چه می‌شود. مردم باور دارند این دوربین است که عکس‌ها را می‌گیرد. در صورتی که در اصل ، دوربین عکاسی فقط قسمتی از یک مجموعه‌ی بزرگ‌ تر است. عکس از یک رشته انتخاب به‌وجود می‌آید: نورپردازی، نورسنجی، سبک و خلاقیت عکاس و مراحل پس از ثبت عکس مانند ویرایش.

عکاسی ماجراجویی
این مقاله را بخوانید

واقعا به دوربین خیره‌کننده‌ای نیاز ندارید. با این که عکس گرفتن با دوربین نیکون D810 (که قیمت تقریبی آن ۲۰۰۰ دلار است) و لنز ۱۰۵mm f/1.4 (با قیمتی حدود ۷۴۰ دلار) تجربه‌ی بسیار جذابی است، خرید آن خیلی لازم نیست.

۲) سه‌پایه

در این آموزش عکاسی صنعتی قصد نداریم خیلی فنی صحبت کنیم ولی برای این نوع از عکاسی اغلب لازم است با دیافراگم خیلی بسته عکس بگیرید؛ و این برای آن است که بیشترین میزان عمق میدان را داشته باشید.

عرض عمق میدان، ناحیه‌ی فوکوس را تعیین می‌کند. و برای رسیدن به آن، باید از بزرگ‌ترین فاکتور f دوربین خود استفاده کنید. سرعت شاتر و f به هم مربوط ‌اند. از آن جایی که با f بزرگ‌تر – مثلا f/8 – نور کم‌تری وارد می‌شود، باید سرعت شاتر خود را پایین بیاورید  تا نور بیشتری وارد شود و کمبود نور را جبران کند.

وقتی دوربین سرعت شاتر پایینی دارد، نمی‌توانید آن را با دست نگه دارید؛ این کار موجب می‌شود سوژه تار شود. چاره‌ی این مسئله سه‌پایه است. البته می‌فهمم که بیشتر دوربین‌های کامپکت امکان انتخاب f را به شما نمی‌دهند. راه‌هایی برای دور زدن این مسئله هست و من آن‌ها را قدم‌به‌قدم توضیح خواهم داد.

باز هم می گوییم که لازم نیست  در این مرحله از عکس برداری خود، برای خرید سه‌ پایه هزینه کنید. البته سه ‌پایه‌هایی وجود دارند که قیمت های بسیاری دارند. با سر زدن به بخش سه پایه ها در سایت نورنگار می توانید به راحتی یک پایه مناسب دوربین خود پیدا کنید.

۳) پس‌زمینه‌ی سفید

گزینه‌های زیادی برای پس ‌زمینه‌ی سفید وجود دارد و اگر فکر می‌کنید زیاد عکاسی خواهید کرد، بهتر است یک بک گراند سفید مخصوص این کار تهیه کنید. یک گزینه‌ی ارزان‌ قیمت آن است که به یک لوازم تحریری یا مغازه‌ی لوازم هنری بروید و یک تخته‌ی پوستر بخرید. یادتان باشد که حتما سفید خالص باشد؛ نه سفید مایل به خاکستری یا کِرِم.

عکاسی حرفه ای با دوربین
این مقاله را بخوانید

آموزش عکاسی صنعتی

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی