زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی

اگر به تازگی دنبال خرید دوربین نیکون افتاده اید، به ویژه دوربین‌هایی با لنز کامپکت یا فیکس، ممکن است اصطلاح زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی به گوش‌ تان خورده باشد. ولی این کلمات و عبارت ها چه معنی‌ای دارند؟ آیا یکی بهتر از دیگری است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه همراه نمایندگی نیکون باشید.

زوم در دوربین

در یک دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه نیکون، زوم کردن اغلب با چرخاندن حلقه‌ی روی لنز و یا فشار آوردن یا کشیدن لوله‌ی لنز انجام می‌گیرد. در اکثر دوربین‌های کامپکت، زوم کردن با چرخاندن صفحه‌ی مدرج بالای دوربین انجام می‌گیرد. این حرکات فاصله‌ی کانونی لنز را تنظیم می‌کند و به شما این قابلیت را میدهد تا صحنه را بزرگ کنید.

لنزهای زوم به شما امکان انجام این کار را می‌دهند و بسیار مناسب هستند؛ همچنین امکان تغییر فاصله‌ی کانونی بدون تعویض لنز را فراهم می‌کنند.

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسیزوم اپتیکال

در زوم اپتیکال عناصر شیشه‌ای داخل لنز حرکت می‌کنند تا فاصله‌ی کانونی لنز را افزایش یا کاهش دهند. هر بار که اصطلاح «لنز زوم» را شنیدید، بدانید به لنزی اشاره دارد که ویژگی تغییر فاصله‌ی کانونی با استفاده از حرکت عناصر شیشه‌ای را دارا است.

زوم اپتیکال بهترین راه برای بزرگنمایی و در عین حال حفظ کیفیت تصویر تا جای ممکن است. هر چند بعضی از دوربین‌ها چیزی به اسم «زوم دیجیتال» هم دارند. زوم دیجیتال و زوم اپتیکال را با هم اشتباه نگیرید. دو اصطلاح متفاوت هستند.

زوم دیجیتال

زوم دیجیتال بدون استفاده از اپتیک‌های لنز است و در درون دوربین انجام می‌شود. برای این کار دوربین عکس را می‌بُرد تا مرکز عکس باقی بماند. بعد از ان مرکز عکس که باقی مانده است با افزودن پیکسل به آن بزرگ می‌شود تا کل قاب را پر کند. در حین این روند کیفیت عکس ممکن است به‌شدت کاهش یابد.

تفاوت لنز واید و تله
این مقاله را بخوانید

نکته‌ی اصلی زوم در دوربین ها این است که ادعاهای تولید کنندگان دوربین را درباره زوم دیجیتال نادیده بگیرید. اگر کیفیت عکس برای شما ضروری است، تنها روی زوم اپتیکال تمرکز کنید.

قدرت زوم

دو راه برای دیدن قدرت زوم لنز وجود دارد. یک راه از طریق فاصله‌ی کانونی لنز و دیگری از طریق نسبت زوم می‌باشد. فاصله‌ی کانونی منحصر به دنیای DSLR و دوربین‌های بدون آینه است اما نسبت زوم بین دوربین‌ها مرسوم‌تر است. با وجود این فاصله‌ی کانونی و نسبت زوم برای هر دو نوع لنز بکار می‌روند.

فاصله‌ی کانونی به زاویه‌ی دید لنز اشاره دارد. هر چه فاصله‌ی کانونی بیشتر باشد، زاویه دید باریک‌تر می‌شود و بزرگنمایی بیشتر می‌شود. برای مثال لنز نیکون ۲۰۰-۵۰۰mm f/5.6E ED VR لنز بسیار خوبی برای عکاسان حیات وحش است؛ چرا که با زوم ۵۰۰ میلی‌متری، به سوژه‌ی خود بسیار نزدیک می‌شوید.

دوربین‌های کامپکت

در دوربین‌های کامپکت نسبت زوم برای نشان دادن قدرت لنز است؛ نه فاصله‌ی کانونی. نسبت زوم در تبلیغات با X نشان داده می‌شود؛ مثلا ۳X یا ۱۰X. نسبت زوم میزان طولانی‌ترین فاصله‌ی کانونی تقسیم بر کوتاه‌ترین فاصله‌ی کانونی است. پس نسبت زوم برای لنز نیکون ۵۰۰-۲۰۰ میلی‌متری که در بالا نشان داده شده است، ۵۰۰ میلی‌متر تقسیم بر ۲۰۰ میلی‌متر یا همان ۲٫۵X است.

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسینسبت‌های زوم برابر دو دوربین

دوربین‌هایی که نسبت‌های زوم برابر دارند، لزوما فاصله‌ی کانونی یکسان ندارند! بیایید به دو مثال دیگر نگاهی بیندازیم. هر دو دوربین کانن PowerShot SX740 و نیکون Coolpix B500 زوم اپتیکال ۴۰X دارند؛ اما اگر نگاه دقیق‌تری به مشخصات آن‌ها بیندازید، درمی‌یابید که فاصله‌ی کانونی (در اصطلاح دوربین‌های فول فریم) در دوربین PowerShot ۲۴-۹۶۰ میلی‌متر در دوربین Coolpix ۲۲.۵-۹۰۰ میلی‌متر است. به بیان دیگر، اگر بُرد برای شما مهم است، دوربین کنون PowerShot جذاب‌تر خواهد بود. از طرف دیگر اگر عکاس منظره هستید و می‌خواهید با زوایای بازتر کار کنید، Coolpix برای سبک عکاسی شما مناسب‌تر است.

عکاسی از میوه ها
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی