زاویه دید در عکاسی

زاویه دید در عکاسی

زاویه دید در عکاسی

زاویه و ارتفاع دوربین نسبت به سوژه، فاکتور هایی هستند که تاثیر بسیار زیادی در تصویر به دست آمده دارند؛ اندکی تغییر در زاویه دید نسبت به سوژه موجب ایجاد تغییرات بسیار زیادی در معنا و مفهوم عکس خواهد شد. در این مقاله نمایندگی نیکون  به شما عزیزان خواهیم گفت که هر زاویه دید در عکاسی چه معنا و مفهومی به عکس شما خواهند بخشید تا بتوانید در انتخاب زاویه دید در هنگام عکاسی تصمیم درست و بهتری بگیرید.

انتخاب زاویه دید

انتخاب زاویه دید و محل قرار گرفتن دوربین نسبت به موضوع عکاسی یکی از مهم ترین قسمتهای خلق یک عکس خوب است. هر صحنه در عکس هایی که از نقطه ی دید بالا یا پایین از آن گرفته شده است، بسیار متفاوت دیده می شود. یک بار دیگر نشانه گیری دوربین برای ثبت عکس را در نظر بگیرید، دوربین تا سطح چشم بالا می آید و به سمت موضوع نشانه گیری می شود و عکس گرفته می شود.

در نتیجه عکس های زیادی از ارتفاع چشم گرفته می شوند بدون آن که گزینه های دیگر مورد توجه قرار گیرد. عکاسی از ارتفاع چشم، عکس هایی با نقطه ی دید تکراری پدید می آورد. در مقابل، عکس هایی که با دوربین های جفت عدسی گرفته می شوند، به دلیل زاویه ی دید پایین تر، به وضوح متفاوت دیده می شوند.

زاویه دید در عکاسی

اگر صفحه ی نمایش شما از نوع گردان است، می توانید زوایای مختلفی را تجربه کنید. انتخاب زاویه دیدهای دیگر عناصر عادی را به شکلی تازه و متفاوت نشان خواهد داد. این یکی از راه های ابتدایی است که عکاس می تواند برای بررسی یک موضوع به کار برد.

نحوه کار اکتاباکس
این مقاله را بخوانید

زاویه دید چشم پرنده

زاویه دید پرنده یک زاویه دید بالا است مثل اینکه شما به سوژه خود نگاه می کنید و از بالا یا ارتفاع بسیار بالا تیراندازی می کنید. این زاویه به این دلیل است که بیشتر صحنه را تشکیل می دهد و عکس شما ضبط می شود. در عکاسی منظره بیشترین استفاده را دارد و تمام جزییاتی که دیده می شود. برای ثبت این زاویه می توانید به بالای ساختمان بروید یا از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کنید.

زاویه دید در عکاسیزاویه دید از پایین

در این زاویه دید، دوربین پایین تر از چشم سوژه و به سمت بالا قرار می گیرد؛ سوژه از ارتفاع و اندازه طبیعى خود بلندتر و بزرگ تر بنظر می رسد و حالتی اغراق آمیز به خود می گیرد و باعث ایجاد حس عظمت و قدرت و پایداری می شود؛ اگر زاویه پایین تر باشد سوژه حالت غول پیکر به خود می گیرد.این زاویه دید عمدتا برای عکاسی از ساختمان ها و برج ها و بناهای تاریخی استفاده می شود.

این بار زاویه دید از بالا

زاویه از بالا زاویه ای است که در آن دوربین در سطحی بالاتر از سوژه قرار دارد و این زاویه؛ کمی بالاتر از خط تراز چشم سوژه می باشد و باعث می شود سوژه یا پرتره شما کمی کوتاه تر از حد معمول نشان داده شود؛ و برای ایجاد حالتی تاثیر گذار ، بهتر است تا مدل به بالا و به سمت دوربین نگاه کند . این زاویه نوعی احساس فرودستی و ضعیف جلوه دادن سوژه می شود همچنین این زاویه می‌تواند معصومیت کودکان را نیز افزایش دهد، به ویژه اگر آن‌ها به لنز خیره شوند.

استفاده از پس زمینه در عکاسی ماکرو
این مقاله را بخوانید

زاویه دید در عکاسیزاویه دید از روبرو

در این حالت، دوربین موازی با زمین و روبه رو و هم تراز با چشم سوژه قرار می گیرد و سوژه به صورت طبیعی در عکس دیده میشود. این زاویه توسط افراد زیادی ثبت می شود. عکاسی با این زاویه؛ سریع ترین راه برای کمک به مخاطب؛ جهت برقراری ارتباط احساسی؛ با سوژه عکستان است. در این زاویه هم سطح چشم سوژه باید دوربین را با قد سوژتان تنظیم کنید و اگر مدل یا سوژتان قد کوتاهتری نسبت به شما دارد باید هم سطح قد او بنشینید یا زانو بزنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی