نحوه کار اکتاباکس

نحوه کار اکتاباکس

نحوه کار اکتاباکس چگونه است ؟ سافت‌‌ باکس‌ها‌ اغلب برای هدایت و نرم کردن نور استفاده می شوند . نور حاصل از سافت باکس نرم و عمیق است، تیزی لبه‌ها را حذف می کند ، سافت باکس‌ها بیشتر با فلاش‌ها استفاده می‌شود.

و همین طور امکان استفاده با لامپ‌های پیوسته نور روز هم وجود دارد. یکی از تفاوت های مهم در نگاه اول سافت باکس ها مربع و مستطیل شکل دارد، در حالی که اکتاباکس ها هشت ضلعی هستند . این دو ابزار حدودا مثل یکدیگر کار می‌کنند. تفاوت‌های کوچک در عکس هایی که شما با استفاده از این‌ها ثبت می‌کنید وجود دارد.

انتخاب جهت دهنده نور

انتخاب یک جهت دهنده نور همیشه دشوار است، چرا که تمام آنها محدودیت‌هایی دارند. آیا به دنبال یک جهت دهنده نوری بزرگ برای منبع نورتان هستید تا نور نرم تولید کند و یا نور مستقیم می‌خواهید تا سوژه کنتراست زیادی داشته باشد؟ آیا کلا تمایلی به استفاده از جهت دهنده‌ها دارید؟ اکتاباکس یکی از این جهت دهنده‌‌های نوری است که بسیار بزرگ بوده و در عین حال محدودیت‌هایی نیز دارد.

نورپردازی ابلهانه

شما این امکان را دارید تا آن‌ها را در هر جایی در منطقه‌ای در اطراف سوژه خود قرار دهید و عکسی قابل قبول ثبت کنید. من حتی شنیده‌ام برخی از مواقع استفاده از این روش را (نورپردازی ابلهانه ) می‌نامند. چرا که در هر حالتی خوب کار می‌کند و لازم نیست برای استفاده از آن خیلی باهوش و با خلاقیت باشید. این واقعا یک توهین نمی باشد! تنها بازتابی در مورد شیوه ی استفاده از اکتاباکس می‌باشد.

زاویه باز و کلوزآپ در فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

ولی این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید دقیق ‌تر و خلاقانه ‌تر از آن‌ها استفاده کنید. این چیزی است که ما می‌خواهیم در این مقاله به آن نگاهی بیاندازیم. حالت‌های ابتدایی و پیش‌فرض همان‌هایی است که اغلب مبتدیان استفاده می‌کنند. این چیز خوبیست و به شما کمک می‌کند بهتر اکتاباکس و شیوه‌های استفاده از آن را شناخته و خلاقانه‌تر از آن استفاده کنید. اما قبل از شروع، بیایید درباره کیفیت نور صحبت کنیم.

کیفیت نور

به طور کلی هنگامی که راجب کیفیت نور صحبت می‌کنید، به موضوع سختی یا نرمی نور اشاره دارید.

با این حال، دو بخش وجود دارد. نخست ، نور میزان مشخصی دارد و نرمی یا سختی آن به ابعاد منبع تولید کننده بستگی دارد. هر چه منبع بزرگتر باشد نور نرم‌تری را تولید خواهد کرد، و متقابلا هر چه کوچک‌ تر باشد، نوری متمرکزتر و سخت ‌تر ایجاد می‌کند.

گام بعدی شما ، فاصله سوژه تا منبع نور است. وقتی اکتاباکس دور از سوژه شما قرار گرفته باشد، به عنوان یک منبع کوچک‌تر ظاهر خواهد شد و نوری نسبتا سخت تولید خواهد کرد. همچنین به قدرت بیشتری برای رسیدن به سوژه نیاز دارد، چرا که شدت نور کم خواهد شد. این موضوع ما را به مفهوم اندازه نسبی منبع نور می‌رساند.

نحوه کار اکتاباکس

اندازه نسبی منبع نور

هر چه منبع نور بزرگتر باشد نور نرم‌تری را بر روی سوژه تابانده و ارتباط بیشتری با آن خواهد داشت. البته یک منبع نور متوسط نزدیک به سوژه، نور نرم‌تری را نسبت به یک منبع بزرگ ایجاد خواهد کرد. پس چگونه می‌شود نور یک منبع بزرگ نزدیک به سوژه را نرم کرد؟ خیلی آسان، آن را به بدون اینکه وارد قاب شود، به سوژه خود نزدیک کنید.

رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟
این مقاله را بخوانید

کدام اکتاباکس؟

من در حال حاضر سه اکتاباکس برای خودم دارم؛ یکی Elinchrom صد و سی و پنج سانتی‌متری، یکی Godox صد و بیست سانتی‌متری و یکی هم  Elinchrom Deep Octa هفتاد سانتی‌متری است. من از اکتاباکس گران‌تر استفاده کردم، یعنی نمونه ۱۳۵ سانتی‌متری. شما می‌توانید از گودوکس که بسیار ارزان ‌تر است استفاده کنید. اکتاباکس‌های ارزان‌تر نور را به اندازه نمونه‌های گران‌تر به صورت دقیق نرم نمی‌کنند. در اصل کیفیت پایین‌ تری دارند، اما هنوز هم مقداری نور را نرم کرده و قابل استفاده هستند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی