راهنمای خرید فیلترND

راهنمای خرید فیلترND

راهنمای خرید فیلترND

راهنمای خرید فیلترND در نمایندگی نیکون : فیلتر ND (مخفف: Neutral Density) که در ترجمه فارسی ان به معنای فیلتر چگالی خنثی می‌باشد، اغلب در عکاسی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار اصلی این فیلتر کاهش میزان نور ورودی به لنز است. از این رو به طور عامیانه نام آن فیلتر کاهنده نور می‌باشد.

فیلترهای ND، از آن دسته از لوازم عکاسی هستند که حدودا باید در کیف هر عکاسی باشند. متأسفانه مبحث فیلترهای ND، برای بسیاری از عکاسان واضح نیست؛ آنها در مورد انواع این فیلتر، مصارف آن و نکاتی که برای انتخاب بهترین فیلتر باید بدانند اطلاع کافی ندارد؛ به ویژه که در سال‌های اخیر تولید کنندگان بسیاری، با محصولاتی جدید که اطلاعات فنی مختص به خورد را دارند، شروع به تولید این محصول کاربردی کرده‌اند.

اعداد نوشته شده بر روی فیلتر ND

دسته بندی کلی فیلترهای ND، به ترتیب قدرت کاهندگی نور آنها می‌باشد. این دسته بندی در عکاسی و فیلمبرداری بر مبنای میزان کاهش f-stop در عکاسی و t-stop برای فیلمبرداری بیان می‌شود؛ به این گونه  که اصطلاحاً گفته می‌شود، “این فیلتر چند استاپ نور را کاهش می‌‌دهد”.
شرکت‌های گوناگون برای دسته بندی فیلترهای ND خود، از عدد شماره فیلتر یا عدد چگالی فیلتر استفاده می‌کنند. اما در نتیجه آنچه برای عکاس‌ها و فیلمبردارها اهمیت دارد، مقدار کاهش تعداد استاپ‌های نور موثر فیلتر است.

راهنمای خرید فیلترNDشکل های مختلف فیلترهای ND

فیلترهای ND معمولاً به شکل دایره یا چهار گوش (مستطیل یا مربع) هستند.

معمولاً در داخل یک قاب فلزی که در پشت آن رزوه نری (برای اتصال بر روی لنز یا فیلترهای دیگر) و در جلو آن رزوه مادگی (برای فراهم سازی امکان اتصال فیلترهای دیگر در جلو آن)  فیلترهای گرد قرار گرفته‌اند. فیلترهای گرد دارای ابعاد مشخصی هستند و برای اتصال آن‌ها به لنزهایی با دهانه متفاوت از اندازه اصلی فیلتر، نیاز به استفاده از رینگ‌های تبدیل دهانه اِستپ آپ یا اِستپ داون میباشد.

نکات گرفتن یک عکس خوب
این مقاله را بخوانید

راهنمای خرید فیلترNDفیلترهای چهار گوش دارای ساختار ساده هستند و تنها از یک شیشه چهار گوش و بدون قاب تشکیل شده‌اند.

برای اتصال فیلترهای چهار گوش بر روی لنز، نیاز به استفاده از نگه دارنده مخصوص (هولدر فیلتر) می‌باشد.هولدرهای فیلتر چهارگوش با استفاده از رینگ‌های مخصوص بر روی لنز قرار می‌گیرند و در جلو خود شیارهایی برای قرارگیری فیلترهای چهار گوش دارند. بسته به نوع هولد تعداد شیارهای قرار گیری فیلتر از یک تا ۴ فیلتر متغیر است. مزیت استفاده از سیستم فیلتر ND چهار گوش همراه با هولدر، امکان استفاده از یک فیلتر برای تمامی لنزها -البته به شرطی داشتن سایز رینگ‌های اتصال هولدر به لنز- می‌باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی