حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

و امروز قرار است در نمایندگی شرکت نیکون به حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری بپردازیم با یکی دیگر از قسمت های آموزش مقدماتی فیلمبرداری با دوربین‌های dslr نیکون همراه باشید.

معمولا بیشتر دوربین‌های عکاسی DSLR نیکون و بدون آینه و حتی دوربین‌های Point and Shoot که به آنها دوربین های عکاسی Compact به معنی کوچک نیز گفته می‌شود، تنظیماتی برای فوکوس دستی و فوکوس خودکار دارند.

شما برای پیدا کردن قابلیت فعال کردن حالت فوکوس خودکار یا دستی در دوربین‌های حرفه‌ای، باید به سوییچ ان دقت کنید اغلب مواقع کنار لنز یک سوییچ دوحالته وجود دارد که در کنار آن حروف A و M یا AF و MF درج شده است. برای حالت فوکوس خودکار، از A‌ یا AF استفاده کنید.

بسیار ساده و راحت است که شما در لحظه ای که فیلمبرداری را با دوربین‌های dslr خود شروع می کنید، به خصوص زمانی که فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک، از حالت فوکوس خودکار استفاده کنید. اما بزرگترین مشکلی که حالت فوکوس خودکار دارد همین که موجب می‌شود که در حرکت همیشه لنز به دنبال یافتن نقطه فوکوس مناسب باشد، و در بازه زمانی که تلاش می کند تا دوباره یک نقطه فوکوس دیگری را پیدا کند و روی آن فوکوس کند، فیلم شما بسیار مبتدیانه جلوه خواهد داد. پس تلاش کنید به جای استفاده از حالت فوکوس اتوماتیک از حالت فوکوس دستی استفاده نمایید.

شما با قرار دادن دوربین در حالت MF” (فوکوس دستی) این امکان را خواهید داشت که تا به طور دستی فوکوس مورد نظر را انجام دهید. “فوکوس دستی” به منظور عکاسی در محیط هایی با نور کم ، عکاسی در حالت ماکرو و یا به منظور ایجاد جلوه های خاص تصویری مناسب خواهد بود چون اغلب در این موارد  استفاده از سیستم” فوکوس اتوماتیک” جوابگوی نیاز کاربر نخواهد بود.

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری
ولی به این نیز دقت کنید که در برخی از دوربین های دیجیتال تنها برای فاصله های از پیش تعیین شده امکان استفاده از فوکوس دستی وجود خواهد داشت.در دوربین های عکاسی رده بالا همانند دوربین های عادی می توانید با استفاده از حلقه فوکوسی که در جلوی لنز قرار گرفته شده، عمل فوکوس را انجام دهید.

برای انجام تنظیمات فیلمبرداری دوربین‌ عکاسی باید مراقب فوکوس هم باشید. یکی از عواملی  که برای تهیه فیلم‌های خوب ضروری است ثبات است. ولی در شرایطی که از اتوفوکوس استفاده کنید، دوربین عکاسی ممکن است در وسط فیلمبرداری فوکوس را به شکلی که اصلا خوشایند نیست تغییر دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه با فوکوس دستی عکاسی کنید. در شرایطی که قصد دارید از تکنیک‌ها فوکوس خلاقانه مثل Focus Pulls (قرار دادن عناصر خارج از فوکوس در فوکوس) یا Rack Focusing (تعویض یک عنصر پس زمینه با عنصر پیش زمینه) لازم است که از فوکوس دستی استفاده کنید.

مبانی عکاسی با سرعت بالا
این مقاله را بخوانید

در نمایندگی های بزرگ تولید فیلم سینمایی، کار و فعالیت مجزایی برای تنظیم کنندگان فوکوس وجود دارد، نقش این افراد انجام فوکوس دستی لنزها برای فیلمبردار می باشد. ولی حالا واقعا به همین راحتی می باشد؟

برای عمل کردن مناسب تر این تکنیک، لازم است که  تمرین بسیار زیادیانجام دهید ،اما آن چنان هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. نکته‌ای که می‌تواند به کمک شما بیاید این می باشد که بستن دیافراگم موجب افزایش عمق میدان می‌شود و محدوده خارج از فوکوس شما کمتر می‌شود. این کار کمک بزرگی به حفظ فوکوس می کند

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی