مبانی عکاسی با سرعت بالا

مبانی عکاسی با سرعت بالا

عکاسی با سرعت بالا

منظور ما از مبانی عکاسی با سرعت بالا یعنی ثبت لحظه هایی است که در زمان بسیار کوتاه رخ می دهند. این رویدادها با چشمان غیر مسلح قابل دیدن نیستند مانند انفجار یک بادکنک یا پاشیدن قطرات آب.

این نوع عکاسی متفاوت تر از سایر رشته های عکاسی بوده و از سرعت های شاتر بسیار سریع تقریباً تا ۲۰۰۰۰/۱ ثانیه برای فریز کردن حرکت استفاده می کند. ایده عکاسی با سرعت های بالا می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

به چه لنزی نیاز داریم

اولین اینکه به یک دوربین عکاسی DSLR نیاز دارید و خبر خوب اینکه با هر دوربین عکاسی DSLR اعم از دوربین عکاسی کانن یا دوربین نیکون یا هر برند دیگری می توانید عکاسی با سرعت بالا را انجام دهید.قدم بعدی انتخاب لنز است و مانند دوربین عکاسی، از هر لنزی می توانید استفاده کنید.پیشنهاد ما به شما لنز ۱۰۰mm ماکرو برای نماهای کلوزآپ و لنز ۲۴-۷۰mm برای عکاسی استفاده کنید.

نکته ی اصلی در انتخاب لنز، فاصله کانونی نسبتاً بلند آن است تا به اندازه کافی بتوانید از سوژه فاصله بگیرید تا پاشش قطرات آب و رنگ به تجهیزات شما آسیب نزند. تجربه نشان داد که لنز ماکرو ۱۰۰mm بدلیل ایجاد بزرگنمایی ۱:۱ و حفظ فاصله کافی تا سوژه انتخاب مناسبی می باشد.

یکی از عوامل موفقیت

مهمترین عامل موفقیت در این نوع عکاسی، تمرین های مدوام و صبر کردن است . بعضی از مواقع ممکن است صدها عکس بگیرید و هیچ کدام از آن ها عکس مطلوب نباشد. ممکن است نا امید شده و فکر کنید از عهده شما خارج است اما تسلیم نشوید. با تمرین و صبر می توانید به آسانی به نتایج دلخواه برسید.

ابزار های مورد نیاز برای تولید محتوا در اینستاگرام
این مقاله را بخوانید

سایر تجهیزات لازم

تجهیزات بعدی شامل چندین فلاش ( در برخی از مثال های این مقاله از ۴ عدد فلاش استفاده شده است)، یک سه پایه دوربین عکاسی و یک کنترل راه دور برای شاتر زدن می باشد

گفتنی است که در این نوع از عکاسی چند کار را همزمان انجام دهید پیشنهاد  میکنم برای ساده تر شدن از یک دستیار کمک بگیرید. همچنین نظافت مکان عکسبرداری پس از آن همه ریخت و پاش به تنهایی کار آسانی نیست.خلاقیت در به کارگیری لوازم را فراموش نکنید.

در نتیجه تنظیمات دوربین عبارتند از :

  • سرعت شاتر : Bulb
  • دیافراگم : f/11-f/16
  • حساسیت : ISO 100-400
  • فوکوس : تنظیم دستی
  • فلاش هایی با تنظیم حداقل قدرت

مبانی عکاسی با سرعت بالااستفاده از حداقل قدرت فلاش به خاطر داشتن کوتاه ترین زمان عملکرد می باشد. در کمترین قدرت فلاش، زمان تخلیه حدود ۱۰۰۰/۱ ثانیه است اما در حداقل قدرت، زمان تخلیه حدود ۳۵۰۰۰/۱ ثانیه خواهد بود و این یعنی فریز شدن سوژه.

دوربین عکاسی را به همراه کنترل راه دور روی سه پایه نصب کنید. از حداقل حساسیت ( ISO 100) شروع کرده و فقط در شرایطی  که نور فلاش کافی نباشد آن را افزایش دهید.سپس فوکوس را در حالت دستی تنظیم کرده و دیافراگم را بین f/11-f/16 قرار دهید. از دستیار خود بخواهید به محض روشن شدن فلاش، دکمه شاتر راه دور را فشار دهد.

کار با دوربین

وظیفه شما این است که با یکی از دستانتان اکشن را انجام دهید ( انفجار بادکنک، ریختن قطره آب و . . .) و با دست دیگر فلاش را روشن کنید. زمان بندی این اعمال احتیاج به تمرین دارد اما در نهایت موفق خواهید شد.

نقطه گریز در ترکیب بندی عکاسی
این مقاله را بخوانید

در اتاقی تاریک عکاسی کنید : از آنجایی که از حالت Bulb استفاده می کنید و ممکن است سرعت شاتر تا ۱۰/۱ و ۵/۱ ثانیه کاهش پیدا کند، همیشه در یک مکان تاریک عکاسی کنید. وجود نور در فضا باعث تاثیر منفی در عکس خواهد شد. فقط به اندازه ای نور لازم دارید که بتوانید اطراف خود را تشخیص دهید. استفاده از بک گراند مشکی را هم در نظر بگیرید.

دیافراگم بسته : برای اینکه همه چیز در فوکوس بوده و عمق میدان زیادی داشته باشید از دیافراگم های بین f/11 تا f/16 استفاده کنید.همچنین در دیافراگم های بسته تر تاثیر نور محیط کمتر خواهد شد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی