انتخاب بهترین سرعت شاتر

انتخاب بهترین سرعت شاتر

انتخاب بهترین سرعت شاتر

سرعت شاتر در عکاسی یکی از مهم ترین تنظیماتی است که باید به عنوان یک عکاس یادبگیرید. اساسی تر از این نمی شود. به طور فنی ، سرعت شاتر مدت زمانی است که سنسور دوربین (یا فیلم) شما در مقابل نور قرار می گیرد. همچنین مدت زمانی که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می کند. البته با این وضع ، به همان راحتی که به نظر می رسد، سرعت شاتر تأثیر زیادی بر گونه ی نمایش تصاویر شما دارد. در این مقاله از نمایندگی نیکون ، من چند مورد از مهم‌ترین نکات را برای درک سرعت شاتر و انتخاب بهترین سرعت شاتر ممکن برای عکس‌هایتان را خواهم گفت.

برای ثبت عکس های جذاب و و انتخاب تنظیمات سرعت شاتر دوربین خود من دوربین نیکون D5300 را به شما پیشنهاد می کنم.

شیوه ی ارتباط سرعت شاتر با نوردهی

بزرگترین و واضح ترین کاری که سرعت شاتر انجام می دهد این است که عکس های شما را روشن تر یا تیره تر می کند. سرعت شاتر بر درک نوردهی تاثیر می گذارد .البته از نظر فیزیکی میزان نوری را که جذب می کنید تغییر می دهد. شما این قابلیت را دارید که مانند بیرون رفتن در یک طوفان باران در نظر بگیرید. اگر تنها برای چند ثانیه مجبور باشید بیرون بروید، خوب خواهید بود اما اگر برای چند دقیقه بیرون باشید، خیس خواهید شد.

انتخاب بهترین سرعت شاتر

این خیلی متفاوت از آنچه در عکاسی اتفاق می افتد نیست. سرعت شاتر زیاد، قرار دادن سنسور شما در معرض نور برای مدت زمان قابل توجهی، به این معنا می باشد که عکس شما روشن تر خواهد بود. سرعت شاتر کوتاه به این معنی است که شما نور بسیار کمتری را جذب می کنید، چون که سنسور شما برای مدت طولانی در معرض نور قرار نمی گیرد.

ابزار ضروری برای عکاسی در سفر
این مقاله را بخوانید

جنبه خلاقانه عکاسی

بلور شدنی که همیشه از حرکت اجزائی پدید می اید چیز بدی نیست و برخی اوقات فوق‌العاده است. برای مثال نگاهی به تصویر زیر بیاندازید. برای ثبت این تصویر و برخورد موج‌ها به ساحل، از سرعت شاتر ۳۰ ثانیه استفاده شده است.

انتخاب بهترین سرعت شاتر

این عکس اصلا شبیه به ساحل به نظر نمی‌رسد. دلیل اصلی این موضوع استفاده از سرعت شاتری خیلی طولانی (۳۰ ثانیه) است که به موج‌ها امکان آمدن و رفتن را در طول مدت نوردهی داده است. نتیجه چیزی بین هوا و آب یا همان مه است.

تاری ناشی از حرکت یک ابزار هنری فوق‌العاده است و فقط هم مختص دریا و اقیانوس نیست. هرچیزی که حرکت می‌کند (آبشارها، ابرها، برگ‌ها و…) می‌توانند در کنار سرعت شاتر پائین باعث خلق نتایج خیلی خوبی شوند.

البته می‌توانید از تاری ناشی از حرکت برای حرکت افقی با سوژه‌ی خودتان هم استفاده کنید که موجب به ایجاد رگه‌هایی روی پس زمینه می‌شود. این تکنیک روش خیلی خوبی برای نشان دادن این است که سوژه در حال حرکت است ولی در عین حال آن را به صورت کاملا واضح به تصویر بکشید. انتخاب بهترین سرعت شاتر برای چنین تکنیکی خیلی ساده است و معمولا چیزی حدود ۱/۱۵ ثانیه برای شما مناسب خواهد بود، مگر اینکه از سوژه‌های خیلی سریع مثل ماشین‌های مسابقه‌ای عکاسی کنید. البته در صورتی که قرار است این تکنیک را امتحان کنید، بهتر است سرعت شاتر‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید به بهترین سرعت شاتر ممکن دست یابید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی