استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

فیلترها در عکاسی منظره ابزارهایی قدرتمند و حرفه ای هستند که تاثیر بسیاری بروی تقویت رنگ، کنتراست و افزایش کیفیت عکسها دارند. فیلترها کمک می کنند عکسهایی با داینامیک بهتر بگیرید.چگونگی استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره را امروز نمایندگی نیکون در این مقاله توضیح می دهد.

کاربرد فیلترها در عکاسی منظره

فیلترهای عکاسی منظره با کاربردهای مختلف و برندهای متنوع در اختیار عکاسان لنداسکیپ قرار دارد. این فیلترها در شرایط مختلف باعث بهبود شرایط رنگ، نور، کنتراست و بطور کلی کیفیت عکس تان می شوند.

فیلترهای کاربردی در عکاسی لنداسکیپ

فیلترهای مختلفی را در عکاسی منظره می توانید استفاده کنید. انتخاب فیلتر باید متناسب با ایده ی عکس شما و کاربرد فیلتر باشد. این فیلترها بطور کلی به چند دسته تقسیم می شوند:

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

  1. فیلترهای ان دی ND
  2. فیلتر های پلاریزه Polarizing
  3. فیلترهای اصلاح رنگ
  4. فیلترهای دیفیوزر
  5. فیلترهای یووی
  6. فیلترهای مادون قرمز
  7. فیلترهای شبیه ساز مه
  8. فیلترهای رنگی
  9. فیلترهای ستاره ای
  10. فیلترهای عکاسی آسمان شب

فیلترهای ND در عکاسی منظره

واژه ی ND در فیلترهای عکاسی مخفف Neutral Density است و این فیلترها در عکاسی منظره از پرکاربردترین ابزارهای عکاسی هستند. وظیفه فیلترهای ND کاهش و تعدیل میزان نوری است که از لنز به سنسور دوربین می رسد. حال بینیم اصلا چرا باید نور ورودی به لنز را کاهش دهیم؟

در عکاسی منظره با شرایط نوری مختلفی مواجه می شوید که نیازمند تنظیمات نورسنجی و اکسپوژ متفاوت است. این موضوع در ساعت های میانی روز که شدت نور زیاد است اهمیت بیشتری دارد.

انواع شکل دهنده‌ های نور
این مقاله را بخوانید

فیلتر ان دی نورهای شدید را تعدیل کرده، از اوراکسپوز شدن بخش های پر نور عکستان جلوگیری می کند.فیلتر های ND بروی رنگهای عکس تاثیرگذار نیستند و تنها میزان نور ورودی به دوربین را کنترل می کنند.اما کنترل نور تنها کاربرد فیلتر ان دی در عکاسی منظره نیست. با استفاده از این فیلتر امکان عکاسی با نوردهی طولانی(لانگ اکسپوژ) از مناظر را پیدا می کنید.

مهمترین کاربرد فیلترهای ND

ND یکی از فیلترها در عکاسی منظره است که در عکاسی مناظر آبشار و رودخانه و دریا تاثیر زیادی بروی جذابیت عکسها دارد. فیلتر ND کمک می کند زمان نوردهی عکس را طولانی تر کنید. این موضوع باعث می شود آب های جاری در رودخانه و آبشار با فرمی نرم و ابریشمی ثبت شود که در عکاسی لنداسکیپ بسیار جذاب است.

 فیلترهای مدرج برای تیره کردن آسمان

 راه های استفاده فیلترهای مدرج هنگام عکاسی از مناظر طبیعت، مخصوصا طلوع و غروب، به دلیل تضاد نوری زیادی که بین آسمان و پیش زمینه‌ی عکس وجود دارد، موجب تیره شدن تصاویر پس‌زمینه یا آسمان می‌شوند. اگرچه در سال‌های اخیر دوربین‌های دیجیتال از نظر محدوده دینامیکی بهبود زیادی پیدا کردند، اما باز هم این تضاد نور در طبیعت، دوربینتان را در معرض محدودیت‌هایی زیادی قرار می‌دهد.

فیلترهای مدرج طبیعی می‌توانند با تاریک‌تر کردن مناطق روشن به کاهش محدوده دینامیکی عکس کمک کنند، مثلا در مورد آسمان طوری از این فیلتر استفاده می‌کنند که آسمان پشت محدوده‌ تاریک‌تر فیلتر قرار ‌گیرد.

Live View

استفاده ازLive View به بهتر قرار گرفتن موقعیت فیلتر روی لنز کمک می‌کند. به ویژه هنگامی ‌که از یک فیلتر مدرج ND استفاده می‌کنیم. توجه به نسبت تیره و روشنی پیش زمینه‌ی عکس و آسمان نتیجه‌ی بسیار خوبی حاصل می‌کند. اگر آسمان تصویر به نسبت پیش زمینه ان خیلی تیره‌تر شده است می‌توانید از یک فیلتر با تراکم پایین‌تر استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از یک فیلتر مدرج ND از نوع ۲ مرحله‌ای به جای یک فیلتر ۳ مرحله‌ای استفاده کنید تا تاثیر تیره کردن آن روی آسمان کمتر شود.

عکاسی در هوای سرد
این مقاله را بخوانید

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظرهفیلتر پولاریزه

وقتی که از یک آبشار عکاسی می کنید که اصولا صخره های خیس زیادی در آنجا وجود دارد، نور از سطح آنها منعکس می شود و ظاهر براقی به آنها می دهد. در مواقعی که نور منعکس شده خیلی زیاد است، استفاده از فیلتر پولاریزه می تواند نور منعکس شده را کاهش دهد و جزئیات بیشتری را از صخره ها نمایش دهد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی