انواع شکل دهنده‌ های نور

انواع شکل دهنده‌ های نور

شکل دهنده‌ های نور

شکل دهنده های نور یا مدیفایرها از جمله تجهیزات نورپردازی هستند که نور را اصلاح می‌کنند. با استفاده از مدیفایرها می‌توانید سوژه اصلی را در یک صحنه برجسته کنید یا یک موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهید. اصلاح کننده‌های نور راهی قدرتمند برای شکل دادن یا کنترل نور هستند. از مدیفایرها برای دستیابی به پرتره های زیبا و روشن نیز می‌توانید استفاده کنید. در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد داریم شما را با انواع شکل دهنده‌ های نور آشنا کنیم.

انواع شکل دهنده های نور

شکل گیری نور بسیار متنوع است و یکی از دلایل محبوبیت این است که هم در استودیو و هم در محیط بیرونی استودیو قابل استفاده است.تعدادی از شکل دهنده های نور عبارتند از:

  1. رفلکتور
  2. چتر عکاسی
  3. سافت باکس و اکتاباکس
  4. دیفیوزر قاب دار
  5. بیوتی دیش
  6. زنبوری (گرید)
  7. اسنوت
  8. ژل رنگی
  9. کاسه
  10. شیدر
  • رفلکتور Reflector 

رفلکتورها از جمله ارزان ترین ابزارهای کنترل و اصلاح نور هستند. همچنین با توجه به وزن سبک، قابلیت حمل آسان تری دارند. هنگام عکاسی در فضای باز، رفلکتورها ابزارهای فوق العاده قدرتمندی هستند که از آنها می‌توان به عنوان نور پرکننده استفاده نمود. شما می‌توانید با یک زاویه ساده، از نور خورشید برای از بین بردن و یا نرم کردن سایه ها استفاده کنید.

انواع شکل دهنده‌ های نور

  • چتر عکاسی Umbrella

اگر قصد دارید ناحیه گسترده ای را با نور یکنواخت روشن کنید، چترهای عکاسی یک انتخاب عالی هستند. از آنجا که استفاده از چترها آسان است، آنها یک ابزار خوب برای مبتدیان هستند. چترعکاسی در واقع یک منبع نوری نرم و بزرگ ایجاد می‌کند که می‌توانید هر کجا که می‌روید با خود ببرید. چتر های عکاسی نور بزرگ و نرمی ایجاد می کنند که برای عکاسی پرتره و عکس های دسته جمعی بسیار مناسب است.

  • انواع چتر نورپردازی

چتر داخل نقره‌ای/طلایی: این چترها نور را به همه جا پرتاب می‌کنند. آنها برای نورپردازی و عکاسی از گروه های بزرگ عالی هستند. چتر نقره ای نور کمی خنک تری به شما می‌دهد در حالی که چتر طلایی نور گرم تری ایجاد می‌کند. نور حاصل از این چترها کمی تیزتر از نور ایجاد شده توسط چتر داخل سفید است.

فون عکاسی
این مقاله را بخوانید

چتر داخل سفید: این چتر نسبت به چترهای داخل نقره‌ای و طلایی، نور ملایم با کنتراست کمتر ایجاد می‌کند. چترهای سفید برای عکاسی از گروه ها و زوج ها در جشن ها و رویدادها بسیار مناسب است.

  • سافت باکس Soft box

سافت باکس محفظه‌ای است که برای قرار گرفتن در اطراف منبع نور مصنوعی مانند فلاش یا لامپ هالوژن طراحی شده است. فضای بازتابنده داخل سافت باکس خروجی نور را تشدید کرده و از طریق صفحه جلو انتسار داده است. بنابراین  باعث ایجاد نوری با کیفیت می‌شود که مدتهاست توسط عکاسان و فیلمبرداران مورد استقبال قرار گرفته است. نور ایجاد شده توسط سافت باکس مشابه نور ملایمی است که از سمت  پنجره دریافت می‌گردد.

کاربرد سافت باکس

سافت باکس ها اصلاح کننده های همه کاره هستند. این شکل ها اپتیک های نرم و قابل کنترل زیبا را ایجاد می کنند. سافت باکس برای عکاسی از یک سوژه، یک زوج یا یک خانواده، چه در استودیو و چه در فضای باز بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید میزان نور پس زمینه یا بکگراند را به حداقل برسانید، می‌توانید یک زنبوری به سافت باکس اضافه کنید. سافت باکس ها دارای ابعاد گوناگونی هستند و با توجه به ژانر و محل عکاسی، از مدل های مختلف استفاده می‌گردد.

انواع شکل دهنده‌ های نور

اکتاباکس Octa box

اکتاباکس نور بسیار ملایمی ارائه می‌دهد. این شکل دهنده برای منبع نور بزرگ استفاده می‌شود و شکل آن هشت ضلعی است. در واقع اکتاباکس یک نوع سافت باکس است با این تفاوت که مزایای خاصی در عکاسی پرتره به شما می‌دهد. اکتاباکس شکل دایره‌ای دارد و به همین دلیل درخشش دایره‌ای شکل در چشم سوژه ایجاد می‌کند. این بازتاب گرد شبیه درخششی است که از خورشید دریافت می‌گردد.

عکاسی مینیمال
این مقاله را بخوانید

اکتاباکس های کوچک نور مستقیم و تیزتری ایجاد می‌کنند درحالی که هشت ضلعی‌های بزرگتر موجب ایجاد نور نرم تر می‌شوند. اکتاباکس های بزرگ تقریباً هیچ سایه‌ای در اطراف سوژه ایجاد نمی‌کنند. اگر قصد دارید از اکتاباکس بزرگ برای نورپردازی وسیع استفاده کنید، باید از فلاش قوی تر برای دستیابی به نتیجه بهتری بهره گیرید .

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی