کاربرد چتر در عکاسی

کاربرد چتر در عکاسی

کاربرد چتر در عکاسی

چتر عکاسی یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی در عکاسی می باشد. کاربرد چتر در عکاسی به عنوان رفلکتور (Reflector) یا بارتابنده نور نقش ایفا می نماید. هدف تبدیل نور فلاش که یک منبع نور کوچکی هست را به یک منبع نوری بزرگ و نرم تبدیل کنیم که چتر عکساسی یک راه ساده و ارزان قیمت برای این کار می باشد. چتر ها از دو نوع تشکیل شده اند.

چتر عکاسی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ کاربرد و انواع چتر عکاسی برویم، بهتر است ببینیم که این وسیله چه کاربردی دارد. چترها جزء وسایل پخش‌کننده‌ی نور قرار می‌گیرند.

همه ی دیفیوزرها یک منبع نور کوچک را به یک منبع نور بزرگ تبدیل می‌کنند، نور را در محیط بزرگتری پخش می‌کنند و موجب می‌شوند که نور نرم‌تر شود.

در مقایسه با هد فلاش تنها، در نوری که از چتر منعکس می‌شود شاهد تبدیل تدریجی بین قسمت‌های سایه و تاریک خواهیم بود. با استفاده از چتر، شما می‌توانید عکسی خلق کنید که شباهت کمتری به عکس‌های ثبت شده توسط فلاش دارند و در زمینه عکاسی پرتره هم نوری خواهید داشت که برای انواع پوست‌ها زیباتر است.

مقایسه ی چتر با سافت باکس

سطح چتر نور را در یک محیط خیلی وسیع‌تر پخش می‌کند که باعث نرم‌تر شدن نور خواهد شد. مثل سافت باکس، از چتر نیز برای عکاسی پرتره و دیگر انواع عکاسی استودیویی استفاده می‌شود. اصلی ترین تفاوت بین سافت باکس و چتر این است که کنترل محل دقیق افتادن نور سافت‌ باکس خیلی راحت‌تر است اما چترها معمولا ارزان‌تر هستند و کار با آن‌ها نیز خیلی آسان‌تر است.

دوربین‌های بدون آینه CSC و دوربین‌های DSLR
این مقاله را بخوانید

در عکاسی پرتره، برق داخل چشم نیز تحت تاثیر شکل‌دهنده‌ی نوری خواهد بود که از آن استفاده می‌کنید. در صورت استفاده از چتر، این برق همیشه دایره‌ای خواهد بود ولی سافت‌باکس‌ها در انواع و اقسام مختلفی عرضه می‌شوند.

شکل‌دهنده‌های نور انواع مختلفی دارند و چتر عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. چترها می‌توانند سفید باشند و یا مشکی باشند و داخل آن‌ها از پارچه‌ی سفید یا نقره‌ای استفاده شده باشد. نوع اول تحت عنوان چترهای میان‌گذر (Shoot-Through) شناخته می‌شوند و چترهایی که پشت آن‌ها مشکی رنگ است با اسم چترهای بازتابی شناخته خواهند شد. چترهای میان‌گذر نور را در یک محیط بزرگ‌تر پخش می‌کنند. این کار شدت نور را کاهش می‌دهد و شما باید قدرت فلاش یا منبع نور خودتان را افزایش دهید.

چتر های بازتابی

چترهای بازتابی عملکرد خیلی بهتری در حفظ قدرت نور دارند ولی نمی‌توانند به خوبی چترهای میان‌گذر نور را منتشر کنند.

همچنین چترها در ابعاد متانوعی هم عرضه می‌شوند. مثل دیفیوزرهای دیگر هرچقدر که ابعاد چتر بزرگتر باشد، نور شما نرم ‌تر خواهد بود. هر دو فاکتور اندازه و نوع روی نحوه‌ی کار چتر تاثیرگذار هستند و در زمان خرید باید به هر دو مورد توجه کافی را داشته باشید.

کاربرد چتر در عکاسیانتخاب چتر عکاسی

یکی دیگر از مواردی که قبل از بررسی کاربرد های چتر عکاسی باید به آن توجه کنید، نحوه‌ی انتخاب اولین چتری است که قصد دارید تهیه کنید. چترهای عکاسی یکی از انواع ارزان شکل‌دهنده‌ی نور موجود در بازار هستند. این وسیله معمولا اولین شکل‌دهنده‌ی نوری است که افراد مبتدی تهیه می‌کنند.

با این وجود چندین فاکتور وجود دارد که قبل از خرید اولین چتر خودتان باید به آن توجه کنید:

بهترین تنظیم دیافراگم برای پرتره چیست؟
این مقاله را بخوانید

قبل از همچی باید بدانیم که چترها دو نوع اصلی دارند و یک نوع سوم هم وجود دارد که تلفیقی از این دو است. چتر میان‌گذر به چترهای سفیدی گفته می‌شود که از یک پارچه سفید تشکیل شده‌اند و نور را در یک محیط بزرگتر منتشر می‌کنند. این نوع چتر برای نورپردازی محیط‌‎های بزرگتر و عکس‌های گروهی مناسب است. چترهای سفید به خوبی چترهای مشکی نور را کنترل نمی‌کنند و به دلیل اینکه نور در یک محیط بزرگتر منتشر می‌شود، میزان درخشش نور نسبت به انواع دیگر شکل‌دهنده‌ها بیشتر کنترل کاهش خواهد یافت.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی